Piastri pakt eerste zege na smeekbede van McLaren, Verstappen verlaat Hongarije met frustraties Formule 1
Formule 1

Piastri pakt eerste zege na smeekbede van McLaren, Verstappen verlaat Hongarije met frustraties

Piastri pakt eerste zege na smeekbede van McLaren, Verstappen verlaat Hongarije met frustraties

Oscar Piastri heeft zijn eerste Grand Prix gewonnen. Dat ging niet zonder slag of stoot, aangezien McLaren zichzelf in een lastige situatie gebracht had door Lando Norris een undercut te geven en daarna aan haar voornaamste kampioenschapskandidaat vroeg om de winst op te geven. Lewis Hamilton eindigde na een incident met Max Verstappen als derde, voor Charles Leclerc en de Nederlander.

Bij de start van de opwarmronde werd het duidelijk dat de mediumbanden de voorkeur hadden gekregen bij de meeste teams. Aston Martin koos met beide coureurs voor de zachte banden, net als Alexander Albon en Kevin Magnussen. Sergio Pérez, George Russell, en Pierre Gasly begonnen uit de achterhoede juist met de harde banden aan de race, terwijl de gehele top zes op de mediumbanden stond, bij zonnige omstandigheden met een baantemperatuur van 43 graden; beduidend hoger dan op zaterdag, maar lager dan op vrijdag.

Controverse bij de start

Met het opgewarmde rubber nam Verstappen zijn derde startplek weer in, achter beide McLarens, en voor Carlos Sainz, Lewis Hamilton, en Charles Leclerc. Bij de start kwamen Piastri en Verstappen beter weg dan Piastri, waardoor ze met zijn drieën zij aan zij bij het eerste rempunt aankwamen: Piastri aan de binnenkant, Norris in het midden, en Verstappen aan de buitenkant. De Australiër kwam als winnaar uit de eerste bocht, terwijl Verstappen naar P2 schoot door laat te remmen.

Verstappen was echter buiten de baan terechtgekomen, waardoor de vraag was: werd hij naast de baan gedrukt door Norris, of pakte hij zelf een voordeel door de baan te verlaten? Norris riep in ieder geval dat Verstappen de plek moest inleveren, maar de Nederlander hield er een andere lezing op na. De wedstrijdleiding koos de kant van McLaren, en Verstappen moest ofwel de plek inleveren, ofwel hij zou een straf gaan ontvangen. Uiteindelijk koos men ervoor om Norris de tweede plek terug te geven, al was Verstappen duidelijk niet blij.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Tekort aan snelheid bij Verstappen

Achter het drietal had Sainz een slechte start. De Spanjaard viel in eerste instantie drie plekken terug, waardoor Hamilton en Leclerc opschoven naar plekken vier en vijf, terwijl Sainz de zesde plek snel heroverde. In de achterhoede boekten Russell en Pérez weinig vooruitgang, met respectievelijk P15 en P17 na zes ronden.

Na een tijdje begonnen er langzaam wat gaten te ontstaan in een race waarbij inhalen duidelijk erg lastig was. Die gaten ontstonden vooral in de top drie: na vijftien ronden had Piastri 3,5 seconden voorsprong op Norris opgebouwd, die op zijn beurt weer 3,5 seconden voor Verstappen reed. Hamilton was in de Mercedes opvallend sterk, en bleef lange tijd net buiten DRS-afstand van Verstappen rijden, terwijl ook Leclerc niet ver achter het duo reed.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Eerste pitstopronde

In de top zes was Hamilton na zestien ronden de eerste coureur met een pitstop. De Brit plaatste een undercut op Verstappen, die langer doorging, in de hoop een bandenvoordeel te krijgen later in de race, maar de Nederlander klaagde op dat moment al over zijn banden. McLaren haalde haar beide coureurs in de twee ronden na de stop van Hamilton binnen, waardoor Verstappen wel de leiding in handen kreeg, voor beide Ferrari's. Het drietal moest op dat moment hopen op een Safety Car, maar dat bleek ijdele hoop te zijn.

Van de drie coureurs, die al gewisseld waren naar de harde banden, was Hamilton het snelste. De Mercedes-coureur liep in op beide McLarens, en had als enige coureur vooraan nog een tweede set harde banden tot zijn beschikking. Toen Verstappen eindelijk ook stopte, verliep de pitstop ook nog eens niet helemaal ideaal. Na een stoptijd van 3,0 seconden reed hij maar liefst zeven seconden achter Hamilton, met vijf ronden nieuwere banden.

Gevechten voor P1 en P3

Na zijn pitstop had Verstappen wel goede snelheid te pakken. Zo wist hij het gat naar de top drie weer te dichten. De gaten tussen Piastri, Norris, en Hamilton groeiden langzaam tot tweemaal vier seconden, terwijl Verstappen aansluiting vond bij Hamilton. Halverwege de race opende Verstappen de aanval. Hamilton verremde zich in de eerste bocht, waarna Verstappen in bocht twee makkelijk leek te kunnen inhalen, maar ook Verstappen verremde zich, en liet zo zijn kans schieten, en viel zelfs tot buiten DRS-afstand weg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had het gat drie ronden later weer gedicht, maar het ontbrak hem aan vertrouwen bij het remmen, waardoor hij geen gewaagde inhaalactie in durfde te zetten. Hamilton werd vanwege de bandenslijtage trager en trager, waardoor ook Leclerc aansloot bij het duo. Met dertig ronden te gaan stopten Hamilton én Leclerc, waardoor Verstappen wel vrij baan kreeg, maar wist dat hij na zijn tweede pitstop nog een extra plek terug zou vallen. Het gat tot de McLarens was ook al gegroeid tot tien seconden.

Voor de beide wereldkampioenen ontstond een strijd voor de leiding. Norris had duidelijk het beste voor zijn banden gezorgd van de eerste drie coureurs, en begon het gat naar Piastri snel te dichten. Piastri bewees zichzelf ook geen goede dienst door een foutje te maken, waardoor Norris eventjes binnen de seconde van zijn teamgenoot kwam. Het gat groeide daarna weer tot een kleine seconde, waarbij de McLarens elkaar het leven niet al te zuur leken te maken.

Laatste pitstopronde

Toen Verstappen eenmaal vrij baan had op de harde band, werd wederom duidelijk dat hij de snelheid op die banden wel te pakken had. De Nederlander was echter erg gefrustreerd over het gevoel bij het remmen, en over de strategie, waarbij eerst Hamilton en daarna Leclerc een undercut kreeg. In zijn tweede stint kon hij wel weer beduidend langer doorgaan dan de concurrentie.

McLaren maakte een ogenschijnlijk eenvoudige situatie ingewikkelder door eerst Norris naar binnen te halen en de Brit zo een undercut op zijn teamgenoot te geven voor de virtuele leiding in de race. Piastri kreeg te horen dat hij de leiding nog wel terug zou krijgen, maar de Australiër liet meteen merken dat er onnodige druk was door met twee wielen door de grindbak te schieten, vlak voordat Verstappen zijn tweede pitstop maakte en met nu wel een goede pitstop naar de vijfde plek terugviel.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Opmars van Verstappen

Met een bandenvoordeel moest Verstappen in de laatste twintig ronden jagen op Leclerc en Hamilton om zijn podiumplek nog veilig te stellen. De Nederlander kreeg te horen dat hij zijn banden rustig op temperatuur moest brengen, waarop Verstappen zei: 'Kom nu niet met deze **** aanzetten! Jullie hebben mij deze strategie gegeven, en ik probeer nu te redden wat er nog te redden valt.'

Verstappen kampte echter nog steeds met een gebrek aan vertrouwen bij het remmen, en waagde geen inhaalactie op Leclerc in de eerste ronden, ondanks een duidelijk snelheidsvoordeel. Uiteindelijk kon hij al op het rechte stuk naast de Ferrari-coureur komen, en pakte hij P4, waarna hij twee seconden moest dichten op Hamilton. De Mercedes-coureur had echter zijn tweede set harde banden genoteerd, en dus niet veel last van bandenslijtage.

Incident tussen Hamilton en Verstappen

Uiteindelijk dichtte Verstappen het gat. Bij een eerste poging drukte Hamilton zijn rivaal nog wijd, en een ronde later volgde een extreme uitremactie van Verstappen. Daarbij werd heel duidelijk waarom Verstappen eerder nog weinig vertrouwen had bij het remmen. De Limburger miste de bocht volledig, en raakte Hamilton. Verstappen viel daarbij terug tot achter Leclerc, en het was een wonder dat beide coureurs zonder serieuze schade hun weg konden vervolgen. De Nederlander verweet Hamilton daarbij dat hij bewoog onder het remmen.

Wat doet Norris?

Vooraan liep de spanning bij McLaren op. Het team had Norris - duidelijk de coureur met de beste kampioenschapskansen - de leiding gegeven, en begon steeds beter te beseffen dat Norris niet van plan was om een zege op te geven. Dat leverde een stroom van boordradio's op richting Norris, die voornamelijk stil bleef, en de kans niet wilde laten liggen om hard in te lopen op Verstappen.

Engineer Will Joseph werd steeds wanhopiger in zijn verzoeken aan Norris om Piastri toch langs te laten. Norrids luisterde uiteindelijk naar de smeekbede van het team en gunde Piastri zijn eerste overwinning, terwijl de laatste podiumplek naar Hamilton ging. Leclerc, Verstappen, Sainz, Pérez en Russell completeerden de top acht, met Tsunoda en Stroll als laatste puntenpakkers.

Uitslag Grand Prix van Hongarije 2024

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws