Mark Hughes kan alleen maar concluderen dat McLaren in de breedte het betere pakket heeft in vergelijking met Red Bull Racing. Dat is een pijnlijke conclusie voor de constructeurskampioen na een flink pakket aan upgrades. Toch heeft ook McLaren nog niet in alle omstandigheden het voordeel, waardoor Red Bull vooral op de juiste omstandigheden moet gaan hopen.
Max Verstappen maakte er na de kwalificatie geen geheim van. Hij was boos en gefrustreerd. 'We hebben het over ongeveer een halve tiende van een seconde qua tijdsverschil. Dat is alles wat ervoor nodig was om uit frustratie op zijn stuurwiel te slaan', zo opent Hughes zijn analyse bij The Race. McLaren pakte daarmee voor het eerst sinds de Braziliaanse Grand Prix van 2012 een één-twee in de kwalificatie.'
Daarbij speelde ook de temperatuur een grote rol, aangezien de rondetijden twee seconden lager waren dan op de vrijdag, toen de asfalttemperatuur in VT1 nog opliep tot bijna zestig graden. 'Norris geloof dat de balans bij McLaren beter werd naarmate het gripniveau verbeterde', verklaart Hughes.
Voorsprong Norris in werkelijkheid nog groter
De Britse journalist wijst erop dat de uitslag een vertekend beeld geeft. 'In realiteit was het voordeel van McLaren op Red Bull waarschijnlijk groter dan die 0,046 seconden, want Norris pakte al in zijn eerste Q3-ronde poleposition, toen de baan duidelijk sneller was dan in de tweede run. In tegenstelling tot degenen om hem heen kon hij zich niet verbeteren in de tweede ronde, omdat hij nog maar één set nieuwe banden had. Omdat er regen in aantocht was, nam McLaren geen risico, en gebruikte de nieuwe set meteen op de droge baan.'
Het circuit werd echter veel sneller in de tussentijd: 'Verstappen verbeterde zich in die tweede poging met 0,283 seconden, Carlos Sainz met 0,508 seconden, en Piastri zelfs met 0,614 seconden, al had hij in zijn eerste rondje ook een momentje. In realiteit had Norris dus twee of drie tienden marge kunnen hebben, als hij na Q1 en Q2 meer banden over had gehouden', stipt Hughes aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de koudere omstandigheden heeft Mercedes het vaak beter voor elkaar, maar de RB20 houdt meer van een blauwe hemel met brandende zon. 'Naarmate het gripniveau verbeterde met de lage temperaturen, werden de eerste tekenen van de Red Bull-problemen duidelijk in de derde vrije training', vervolgt Hughes, die erop wijst dat Verstappen last van onderstuur kreeg. 'De balans van de McLaren verbeterde, maar die van Red Bull werd slechter. De McLaren lijkt een mechanisch platform te hebben dat meer speling biedt dan bij Red Bull. De McLaren lijkt minder gevoelig, en makkelijker om in de sweet spot te krijgen.'
Norris versus Verstappen
Hughes bestudeert vervolgens de eerste pogingen in Q3 beter. 'In de eerste Q3-ronden was Norris maar liefst 0,329 seconden sneller. In die ronde werd dus ook duidelijk waar de verschillen lagen', weet Hughes. 'Norris verloor 0,152 seconden in de eerste sector. In de laatste twee bochten heeft Norris veel betere bandentemperaturen, en wint hij al twee tienden op Verstappen in alleen die twee bochten.'
Ook de Red Bull heeft nog kleine voordeeltjes ten opzichte van de MCL38. 'De Red Bull is net wat sneller aan het einde van de rechte stukken, sneller in de langzaamste bochten, maar langzamer dan de McLaren in alle andere bochten', deelt Hughes, die aangeeft dat McLaren beter bandenmanagement heeft, en sneller is in middelsnelle en snelle bochten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hughes beseft echter wel dat Red Bull in de racesimulatie op vrijdag nog beter was, bij de hoge temperaturen. Dat is dan ook de zwakke plek van McLaren. 'In ieder geval bij deze bandentemperaturen is het duidelijk dat zelfs Red Bulls ingenieuze aerodynamische oplossing met het grondeffect niet voldoende is om het sterke mechanische platform van Verstappen te verschalken. Tijdens de race wordt het wel weer veel warmer. Gaat het voordeel dan terug naar Red Bull? Dat is een serieuze zorg voor McLaren.'
Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties