Windsor vreest voor Verstappen: 'Dit kan Norris ook in de race een groot voordeel opleveren' Opinie
Opinie

Windsor vreest voor Verstappen: 'Dit kan Norris ook in de race een groot voordeel opleveren'

Windsor vreest voor Verstappen: 'Dit kan Norris ook in de race een groot voordeel opleveren'

Analist Peter Windsor is zeer onder de indruk van McLaren. Het Britse team bezet de eerste startrij met beide coureurs in Hongarije. Dat is McLaren niet meer gelukt sinds Brazilië 2012, de laatste race van Lewis Hamilton voor het team. Windsor vreest dan ook voor de kansen van uitdager Max Verstappen in de Hongaarse Grand Prix, en legt uit hoe de Nederlander zijn kansjes wellicht nog kan maximaliseren.

'Twee McLarens op de eerste rij, en Max Verstappen daarachter op de derde startplek. Duizendsten van seconden scheidden de snelste drie coureurs', zo opent Windsor zijn analyse van de Hongaarse kwalificatie op YouTube. De analist wijst er vervolgens op dat de uitslag een vertekend beeld geeft. 'Lando pakte niet alleen poleposition, maar hij zette zijn tijd ook al in zijn eerste ronde in Q3 neer, en daarom verdient hij de pole ook, want Oscar en Max hadden allebei nog een tweede poging op een nieuwe set zachte banden.'

Norris slaat aanval af

Norris moest een extra set nieuwe banden in Q2 inzetten, en was dus in Q3 in het nadeel. 'Lando had geen nieuwe banden meer, en ging nog wel op een gebruikte set banden naar buiten. Hij reed als laatste naar binnen, maar Oscar en Max slaagden daar niet in. Lando kon dus rustig terugrijden naar de pitstraat', zegt Windsor over het moment waarop de rode vlag vanwege Yuki Tsunoda gezwaaid werd. 'Het was een briljante ronde van Lando, een dik verdiende poleposition. Hij heeft een geweldig ritme gevonden, en McLaren oogt heel wendbaar en sterk, vooral in de tweede sector.'

Norris versus Verstappen

'Laten we de sectortijden van Max en Lando eens vergelijken over een rondje op de Hungaroring. We hebben dus een Red Bull en een McLaren, waarmee ik niks wil afdoen van de prestatie van Oscar Piastri, die het geweldig deed in de tweede Q3-ronde', vertelt Windsor, die laat zien dat Verstappen bij de speed trap één kilometer per uur sneller was. 'Dat is misschien ook waardoor Verstappen in de eerste sector wat sneller was', aldus de analist over de sectortijden, die in onderstaande tabel te zien zijn.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Sector Lando Norris Max Verstappen
Sector 1 27,606 (+0,145s) 27,461
Sector 2 26,382 26,524 (+0,142s)
Sector 3 21,239 21,298 (+0,049s)
Hele ronde 1:15,227 1:15,273 (+0,046s)

'Bij het uitkomen van de eerste bocht is er nog een DRS-zone, dus de Red Bull doet het daar heel erg goed. De schade voor Red Bull werd echter gepakt in de tweede sector', zo lijkt Windsor onbewust ook te refereren aan de tweede Red Bull, die daar letterlijk schade opliep. 'Norris liet daar zijn ongelofelijke gevoel zien in de langzame bochten, vooral bij kerbstones, richtingsveranderingen, en de chicane. McLaren was daar adembenemend goed.'

Voordeel in de race?

'Dit is de eerste ronde van Norris vergeleken met de tweede ronde van Verstappen, die bij die tweede poging een aantal tienden vond, en dus alsnog flink toegaf op Norris', vervolgt Windsor over de middensector. 'Dit kan ook in de race voor Norris een groot voordeel opleveren, qua banden en bandenmanagement. Als hij zoveel voordeel qua ritme en tractie heeft vergeleken met de Red Bull, moet Max wel heel dichtbij zitten bij de laatste bocht, waarmee hij DRS kan pakken op het rechte stuk, richting de eerste bocht. Dan neem ik al aan dat hij voor Oscar Piastri zit, maar McLaren kan zomaar de race gaan domineren, of beter gezegd controleren, met beide auto's.'

'Een ongelofelijke prestatie van McLaren', weet Windsor, die ook op de omstandigheden wijst. 'De Red Bull heeft hier upgrades, en die zagen er vrij goed uit. De auto oogde ook goed, maar in langzame bochten, het insturen van de bochten, en de tractie uit de bochten heeft McLaren het voordeel te pakken.' Norris was in zijn eerste Q3-ronde dan ook al ruim drie tienden sneller dan Verstappen, en ruim zes tienden sneller dan teamgenoot Piastri.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen pole position imola 2024 mclaren oscar piastri lando norris
Max Verstappen moet twee McLaren-coureurs in de gaten houden.

Voor Verstappen liggen er wellicht nog kansen bij de start: in 2008 startte McLaren ook met twee coureurs op de eerste rij in Hongarije, maar haalde Felipe Massa beide concurrenten buitenom in bij de start. Zeven jaar later, in 2015, herhaalde Sebastian Vettel dat kunstje tegenover de beide Mercedes-coureurs op de eerste rij. Mocht Verstappen echter achter beide McLaren-coureurs eindigen, dan loopt het Britse team hard in.

Windsor zat fout met Pérez

Dat heeft vooral ook te maken met de afwezigheid van Pérez vooraan. Windsor gaat vervolgens alle coureurs in de uitslag af. 'Dan komen we uit bij Sergio Pérez, de coureur waarvan Peter Windsor een dag eerder nog zei dat hij een goede kans heeft op een heel goed resultaat, en dat hij erg sterk uitziet', zo geeft de analist meteen zijn ongelijk toe. 'Hij ging er in Q1 af in de motregen. Dat is onvergeeflijk voor een coureur met zijn ervaring. Toen ik zei dat hij het goed zou doen, verwachtte ik niet dat het zou regenen met slicks. Dan had ik dit nooit gezegd, want dit is niet een van zijn sterke punten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor vreest voor Verstappen: 'Dit kan Norris ook in de race een groot voordeel opleveren'
Sergio Pérez reed wederom schade voor Red Bull.

'Ter verdediging van Pérez: voor hij crashte, was hij maar een tiende langzamer dan Max in zijn eerste snelle ronde', merkt Windsor op. 'Max kwam niet naar binnen voor nieuwe banden, maar ging op diezelfde banden nog twee tienden sneller. Pérez zat achter hem op het circuit, en ik denk dat hij die tijd doorkreeg, en hij ging er vol voor. Hij was snel in de eerste sector, en verloor toen de controle over de auto en crashte. George Russell had daar ook een groot moment. Het was daar glad, maar George behield de controle, waar Pérez achterwaarts de muur inging.'

Windsor vermoedt dat Pérez het zwaard van Damocles boven het hoofd heeft hangen. 'Ik denk dat dit deze crash de emmer wel eens zou kunnen hebben laten overlopen bij Red Bull. Hij doet het sinds zijn contractverlenging al niet goed. Als er prestatieclausules in zijn contract staan, waarbij hij binnen een bepaald aantal punten van Verstappen moet staan, zal hij er zeker niet aan voldoen. Dit ongeluk had niet op een slechter moment kunnen komen.'

Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws