Red Bull Racing had in Singapore een erg moeizame vrijdag, maar beperkte de schade op zondag via een sterke zaterdag. Die schadebeperking was er wel alleen bij Max Verstappen, aangezien Sergio Pérez zijn weekend niet meer wist te redden, en als tiende eindigde. Hoewel alom aangenomen wordt dat Red Bull de afstelling voor de zaterdag volledig omgooide, betwijfelt Christijan Albers dat.
De voormalige Formule 1-coureur merkt op dat de crisis bij Red Bull de afgelopen maanden vaak wel overdreven werd. 'Iedereen gaat altijd meteen over op het extreme. Als het in een weekend niet loopt, is alles superslecht, en is Red Bull helemaal het spoor bijster. Dan wordt Red Bull haast weggezet als een Sauber, maar dat is natuurlijk niet zo', opent Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.
'Red Bull heeft niet zoveel gedaan'
Albers merkte in de afgelopen weekenden nog enige paniek bij het team, maar vond dat er in Singapore rustig opgetreden werd. 'Wat ze goed hebben gedaan, is dat ze terug zijn gegaan naar de basis. Ik heb nog niet gesproken met mensen van het team, maar ik heb het gevoel dat ze zich op vrijdag niet gek hebben laten maken', zegt de Eindhovenaar. 'Daar zit ook nog wel eens de fout, dat ze dan een beetje in een paniekfase terechtkomen. Dat merk je bij Mercedes en Lewis Hamilton ook wel. De auto's reageren extreem op elke verandering, die je doorvoert. Ik heb het gevoel dat, als je eenmaal in die paniekmodus zit, dat het alleen nog maar fout kan gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op vrijdag eindigde Verstappen nog als vijftiende in de tweede vrije training, om zo'n 24 uur later een plekje op de eerste startrij te bemachtigen. 'Ik heb het gevoel dat ze helemaal niet zoveel gedaan hebben dit weekend, en de afstelling redelijk hetzelfde hebben gehouden', luidt de opvallende conclusie van Albers. Verstappen heeft wel aangegeven dat er bepaalde wijzigingen werden doorgevoerd. Zo werd de auto op zaterdag stijver afgesteld dan op vrijdag. 'Zo'n stratencircuit komt ook maar je toe. Max had toch een goede kwalificatie. Ik denk wel dat hij er nog beter in had gezeten als er geen rode vlag was geweest in Q3, of als die ronde niet werd afgenomen. Dat is toch altijd lekkerder, als je er echt voor kan gaan zitten. Nu ga je zo'n ronde toch anders in, als je geen banker lap hebt. Dat zag je ook aan Lando Norris.'
Eénmansteam
Verstappen haalde dus het maximale eruit, door tweede te eindigen in een auto die duidelijk langzamer was dan de auto van Oscar Piastri, en vermoedelijk ook langzamer was dan de auto van Ferrari. Aan de andere kant van de garage ging het midner goed. 'Pérez had weer een slechte kwalificatie. Dat is toch wel jammer, want je wilt eigenlijk zien dat de twee auto's bij elkaar staan, om zoveel mogelijk punten te scoren. Als ze bij elkaar staan, kan je in Singapore ook met strategie heel veel doen. Dan kan de andere auto bijvoorbeeld de boel ophouden, en dat mis je toch elke keer.'
Albers wijst er verder op dat Red Bull op de lange termijn ook benadeeld wordt door Pérez. 'Je mist ook iemand, die de snelheid heeft. Dat is erg belangrijk, want dat is nodig om de auto door te ontwikkelen. Dat mis je wel bij dat team. Hij kwalificeert zich als dertiende achter coureurs als Franco Colapinto, Alexander Albon, en Nico Hülkenberg. Het is echt een slecht weekend van hem', moet de oud-coureur analyseren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties