Max Verstappen heeft flink was losgemaakt in Singapore, door eerst een taakstraf te krijgen, en vervolgens opzichtig te protesteren daartegen in de rest van het weekend. Journalist Erik van Haren van De Telegraaf merkt op dat de Nederlander in het afgelopen decennium nog nooit zoveel bijval gekregen heeft van zijn collega's in de paddock, en Christijan Albers voegt daaraan toe dat de FIA het geld van boetes ruimschoots investeert in haar werknemers.
Albers houdt zelf wel van een stevige uitspraak, en vindt het typisch voor de Formule 1 dat Verstappen nu zo'n overdreven taakstraf krijgt voor zo'n klein vergrijp. 'Ze slaan met zoveel dingen door. Het is ook wel een nieuwe generatie en een nieuwe wereld. We moeten alles maar met fluwelen handschoentjes alles aanpakken, maar het gaat nu wel te ver, vind ik. Ik weet soms echt niet waar het ophoudt', zo maakt Albers zich in de Formule 1-podcast van De Telegraaf wel enige zorgen.
Geld klotst over de plinten bij de FIA
Beide mannen spreken er dan ook over dat Verstappen boos reageerde op een boete van 25.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk, voor oud-teamgenoot Carlos Sainz, die het circuit overstak tijdens een rode vlag. Albers snapt die boetes wel. 'De restaurants worden steeds duurder', grapt de Eindhovenaar. 'Heb je die mannen van de FIA wel eens gezien, en waar ze eten, en in welke hotels ze zitten?' vraagt Albers aan zijn collega bij de podcast.
'De journalisten zitten allemaal ergens drie hoog, vijfhonderd kilometer verderop, en die mannen zitten altijd in een vijfsterrenhotel. Het moet ergens vandaan gehaald worden.' Verstappen grapte enkele jaren geleden dan ook al dat de mensen van de FIA lekker konden gaan uit eten van zijn boete van 50.000 euro voor het aanraken van Lewis Hamiltons achtervleugel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen laat media niet vallen
Van Haren, die in Singapore aan het werk was, vindt dat Verstappen het afgelopen weekend heel sterk heeft aangepakt. Hij maakte een statement, maar benadeelde daarbij geen omstanders. 'Hij kreeg natuurlijk de taakstraf, omdat hij het woordje 'f*ck' had gebruikt in de persconferentie. Hij zat zaterdag en zondag in de persconferentie van de top drie, maar ik vind het wel goed dat hij daarna dan nog even tijd voor de media vrijmaakt. Als je alleen maar korte antwoorden geeft, als soort van sabotage, heb je er ook de media mee', zo is Van Haren blij dat Verstappen hierbij stilstond.
De Red Bull Racing-coureur maakte zelfs extra tijd vrij om er vooral voor te zorgen dat de media geen gevolgen ondervonden van zijn actie. 'Hij had het daarbij kunnen laten, maar wat hij met zijn team heel goed deed, was dat ze daarna nog een sessie belegden in de hospitality unit. Dat deed hij elke dag, tien minuten lang', benadrukt de journalist. 'Daar neemt hij alle tijd om de vragen te beantwoorden, en daar neemt hij ook geen blad voor de mond. Dat vind ik bewonderenswaardig, en ook te prijzen. Ik denk ook wel dat hij het meent. Ik denk dat hij op een gegeven moment er ook klaar mee is. Hij noemde het woord silly wel tien keer.'
Vloeken is bij Red Bull f*cking normaal
Van Haren geeft ook aan dat het hypocrisie ten top is dat Verstappen zo wordt aangepakt door het bestuursorgaan van de sport. 'Hij zegt één woordje om de staat van de auto te beschrijven. Ik sprak met een van de engineers van Max, die uit Ierland komt', zo verwijst Van Haren naar Trackside Control Engineer Michael Manning. 'Hij zei ook: als wij praten, zeggen we in elke zin dat woordje wel een keertje. In Nederland schelden we ook heel erg veel. Ik heb nog nooit meegemaakt in tien seizoenen tijd dat Max zoveel bijval krijgt van alles en iedereen. Ik kan bij Mercedes ook werkelijk niemand achter de schermen spreken, die nog wat negatiefs over Max zegt. Dat heeft misschien ook met de toekomst te maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties