Nu ook de testdagen in Bahrein ten einde zijn, kunnen de teams de balans gaan opmaken en de data verwerken die op de baan verzameld is. De vele informatie de verzameld is tijdens de drie dagen op het circuit moet nu omgezet worden naar de auto's, om komend weekend tijdens de eerste Grand Prix in Bahrein optimaal voorbereid aan de start te verschijnen. Hoe meer ronden de teams op de baan hebben doorgebracht, hoe beter de teams de op voorhand uitgevoerde simulaties hebben kunnen testen. Wederom was het Ferrari die een sterke indruk maakte, maar ook Red Bull Racing liet zich zien. F1Maximaal zet alles nog even op een rij na drie dagen testen.
In dit overzicht bekijken we de verschillende teams en de motorleveranciers en gaan we in op het aantal ronden, de tijden die geklokt zijn en bekijken we ook hoe de testdagen er over het algemeen hebben uitgezien voor de teams. Elk team wordt stuk voor stuk behandeld, van degene met de meeste ronden tot aan het team dat de minste ronden bij elkaar wist te rijden. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de ranking er niet hetzelfde uitziet als deze na de testdagen in Barcelona het geval was.
Team | Ronden wintertests Bahrein 2022 | Ronden motorleverancier Bahrein 2022 |
---|---|---|
Mercedes | 385 | 1182 |
AlphaTauri | 371 | *Red Bull Racing |
Ferrari | 349 | 945 |
Alfa Romeo | 343 | *Ferrari |
Aston Martin | 339 | *Mercedes |
Red Bull Racing | 320 | 691 |
Alpine | 299 | 299 |
Williams | 258 | *Mercedes |
Haas | 253 | *Ferrari |
McLaren | 200 | *Mercedes |
Mercedes - 385 ronden; Mercedes-motoren - 1182 ronden
Wat betreft het verzamelen van data mag Mercedes zich met recht de winnaar voelen. Als constructeur wist het team de meeste ronden op het bord te zetten, waarbij de nieuw bij het team gekomen George Russell met een aantal van 198 ronden het meerendeel daarvan op zijn naam zette. Met dit aantal was hij de op één na productiefste coureur van de testdagen, achter Lando Norris. Laatstgenoemde moest echter alle kilometers voor het team op zich nemen na de coronabesmetting van Daniel Ricciardo.
De Duitsers wisten aan het begin van de testdagen alle ogen op hen gericht te krijgen, door met nieuwe sidepods aan te treden. Het aangepaste onderdeel, of je zou bijna kunnen zeggen het gebrek eraan, was zo smal dat het nauwelijks meer een sidepod te noemen was. Velen dachten dat Mercedes hiermee een grote slag geslagen had, maar op de baan leek de zilvere bolide toch moeite te hebben. Toch moet dit bij Mercedes met een korreltje zout worden genomen, want het team staat er inmiddels om bekend tijdens de testdagen regelmatig te sandbaggen.
Met een 1.32,7 toonde Russell zich de snelste Mercedes-coureur van de week, een tijd die goed was voor de vijfde plaats op de ranking van de testdagen. Voor Mercedes als motorleverancier waren de dagen in Bahrein sowieso erg productief, want met 1182 ronden op de teller wist de leverancier de meeste ronden van allemaal op het bord te krijgen. Daarbij moet gezegd worden dat zij met vier teams ook de meeste opties hebben om data te verzamelen. Toch waren er twee teams die problemen kenden waardoor hun baantijd beperkt was. Deze problemen hadden overigens niets met de Mercedes-motor van doen.
AlphaTauri - 371 ronden
Het zusterteam van Red Bull bleef redelijk anoniem tijdens de testdagen, wat voor het team misschien alleen maar positief nieuws is. Zowel in negatieve als in positieve zin maakte het team geen echte uitschieters, waarmee het team zich mogelijk weer kan gaan opmaken voor een seizoen in het middenveld. Tijdens de eerste testdag in Bahrein toonde het team het af en toe nog wel wat moeilijk te hebben, met name bocht tien wilde voor het voormalige Toro Rosso niet altijd even makkelijk gaan, maar tijdens de twee dagen die volgden was daar weinig meer van terug te zien.
Met een totaal aantal van 371 is het team na Mercedes de renstal met de meeste ronden. Yuki Tsunoda was de snelste van de twee coureurs door op de C5-band een tijd van 1.33,0 te laten noteren. Teamgenoot Pierre Gasly was terug te vinden op de dertiende positie, maar hij reed zijn snelste tijd van de week als op de eerste testdag, wat erop duidt dat de coureur zich tijdens de rest van de week vooral heeft gericht op het verzamelen van data, en niet een snelle ronde op het bord te zetten.
Ferrari - 349 ronden; Ferrari-motoren - 945 ronden
In Barcelona werd al duidelijk dat Ferrari een team was om rekening mee te houden en dit werd in Bahrein nog maar eens onderstreept. Het team was wederom snel, maar wat misschien nog wel meer sprekend was voor de kracht van Ferrari, was hoe makkelijk de auto zich over het circuit bewoog. Maar zelden was er een Ferrari buiten de baan te vinden, wat erop duidt dat het team de zaken goed voor elkaar heeft.
Met een derde tijd van de week was het Charles Leclerc die op de laatste dag de snelste tijd van het team neerzette. Echter was het Mick Schumacher die het snelst was met een Ferrari-motor. De Italianen zijn met drie teams dichtbij de 1000 ronden gekomen en hebben dus ook op motorisch gebied een hoop data kunnen verzamelen om deze nog beter af te kunnen stellen en aan te passen op de nieuwe E10-brandstof.
Alfa Romeo - 343 ronden
Bij het zien van het aantal ronden van Alfa Romeo kwam er toch enige verbazing naar boven. Het team leek namelijk bij tijd en wijlen moeite te hebben met de betrouwbaarheid van de bolide. Met de snelheid daarentegen zat het wel goed voor de Zwitserse renstal. Bottas zette de zesde tijd neer en deed dit op de C3 band, waarmee hij de beste was van de mannen die op deze band hun snelste tijd lieten noteren.
Na zijn snelle ronde viel de bolide van Bottas echter vrijwel gelijk stil en dus betekende dat het einde van de laatste testdag. Na ook in Barcelona al problemen te hebben gehad zal men bij Alfa toch enigszins met kopzorgen zitten, ondanks de snelheid die men in huis heeft. Er is dus nog wel wat te doen voor de race van komende week.
Aston Martin - 339 ronden
Een ander team waarvan het moeilijk in te schatten is waar ze staan is Aston Martin. De groene bolides zagen er bij vlagen snel uit, maar oogden erg wisselvallig en er zijn moeilijk conclusies te trekken over waar de auto nu precies in te schalen is. Beide coureurs zijn dan ook terug te vinden in het rechterrijtje van de tijdenlijst. Het zegt natuurlijk niet alles, omdat er niet bekend is wat de teams doen en er verschillende variabelen zijn die ervoor kunnen zorgen dat er wel of geen snelle ronde genoteerd wordt, maar opvallend is het wel.
Red Bull Racing - 320 ronden; Red Bull-motoren - 691 ronden
Het team dat naast Ferrari de meeste indruk heeft gemaakt op de wereld van de Formule 1 lijkt toch wel Red Bull te zijn. De eerste twee dagen zag het team er al solide uit, maar op de derde testdag in Bahrein wist het team alle ogen op zich gericht te krijgen. Het team had al updates aangekondigd en op de laatste dag was het moment daar. Het was Sergio Pérez die in de ochtend als eerst met het nieuwe materiaal de baan op mocht en met verve, want de snelste tijd van de ochtendsessie was met een 1.33,1 voor hem.
De snelste tijd van de dag én van de week was echter voor de andere Red Bull-coureur die in de middag in actie kwam: Max Verstappen. De Nederlander toonde zich na afloop dan ook tevreden en vertelde dat het niet zijn plan was om de snelste tijd te rijden, en dat het team zeker nog niet het achterste van haar tong heeft laten zien. Net als alle andere teams volgens de Limburger, overigens.
Voor Red Bull als motorleverancier heeft Bahrein ook relatief gezien goede cijfers opgeleverd. Zowel Red Bull Racing als AlphaTauri leken er goed uit te zien op de baan en daarnaast hebben de teams in totaal 691 ronden op het bord weten te zetten, waarmee de leverancier met maar twee teams een mooi aantal bij elkaar heeft weten te rijden. Met de betrouwbaarheid lijkt het ook wel goed te zitten, dus voor Red Bull is er vooralsnog niets dan positiviteit.
Alpine - 299 ronden; Renault-motoren 299 ronden
In Barcelona was porpoising een groot onderwerp, maar in Bahrein leken de meeste teams dat probleem wel onder controle te hebben. Alpine echter niet. De auto van Esteban Ocon en Fernando Alonso stuiterde nog altijd flink op hoge snelheid en dus is er werk aan de winkel voor de Fransen. Dit heeft overigens niet alleen met de porpoising te maken, want ook met de betrouwbaarheid van de blauw-roze bolide lijkt het nog niet goed te zitten.
Regelmatig stond de auto in de garage en werd eraan gesleuteld. Omdat het team ook de enige is met Renault-motoren, heeft de leverancier het moeten doen met de 299 ronden die Alpine bij elkaar wist te rijden. Met de snelheid lijkt het overigens wel goed te zitten, want Alonso wist de vierde tijd van de testdagen te noteren.
Williams - 258 ronden
Hoewel er met de auto op het eerste oog weinig mis lijkt, kende Williams toch niet helemaal een gelukkige testweek in Bahrein. Bijna de volledige tweede dag ging letterlijk in rook op nadat brandende remmen ervoor zorgden dat de achterwielophanging afbrak, waardoor de brand zich uit kon breiden en de achterkant van de bolide schade opliep. Daardoor konden zij niet meer in actie komen en heeft het team praktisch maar op twee dagen data kunnen verzamelen.
Desondanks wist het team nog 258 ronden bij elkaar te rijden en heeft het daarmee de schade enigszins beperkt weten te houden. Wat betreft de snelheid is het moeilijk om de Williams in te schatten, aangezien zij hun programma hebben moeten aanpassen niet een echt snelle ronde lijken te hebben geprobeerd neer te zetten. de coureurs zelf zijn in ieder geval positief gestemd.
Haas - 253 ronden
Het team dat juist voor de testdagen de meeste ogen op zich gericht kreeg was Haas. Na het ontslag van Nikita Mazepin werd er besloten om Kevin Magnussen als vervanger terug aan te trekken bij het team. Hiermee werd reservecoureur Pietro Fittipaldi gepasseerd, maar hij mocht wel nog de middagsessie rijden van de eerste dag. De ochtendsessie had Haas moeten overslaan, nadat er logistieke vertraging was van een aantal onderdelen.
Het team kreeg wel op dag twee en drie nog een uurtje extra om zo wat tijd goed te maken, maar de renstal kwam niet verder dan 253 ronden verdeeld over drie coureurs. Wat wel positief is voor het team, is dat Magnussen zich gelijk weer thuis leek te voelen in de auto, en dat ook Schumacher, ondanks een spin op dag drie, goed onderweg leek in de Haas. De Duitser wist in de extra tijd op de laatste dag zelfs nog de tweede tijd van de week te noteren, waarmee het team lijkt te onderstrepen niet meer het lachertje van de Formule 1 te zijn dit jaar.
McLaren - 200 ronden
Voor McLaren was het een week om snel te vergeten. Eerst bleek Ricciardo ziek te zijn met naar wat later bleek een coronabesmetting, waardoor Norris alle dagen voor zijn rekening moest nemen. De Brit heeft echter niet veel meer ronden hoeven rijden dan bijvoorbeeld Russell, want de bolide van het Britse team heeft bijna meer tijd doorgebracht in de garage dan op de baan.
Het team kampte de hele week met remproblemen en ook de verschillende updates verhielpen dit probleem niet, waardoor Norris uiteindelijk niet verder kwam dan een schamele 200 ronden voor het team. Er is voor McLaren dus nog genoeg werk te verzetten voor het goed van start kan gaan tijdens de Grand Prix van Bahrein volgende week.
Coureur | Ronden |
1. Lando Norris | 200 |
2. George Russell | 198 |
3. Pierre Gasly | 194 |
4. Lewis Hamilton | 187 |
5. Guanyu Zhou | 184 |
6. Sergio Pérez | 181 |
7. Carlos Sainz | 180 |
8. Yuki Tsunoda | 177 |
9. Lance Stroll | 173 |
10. Charles Leclerc | 169 |
11. Sebastian Vettel | 166 |
12. Valtteri Bottas | 159 |
13. Esteban Ocon | 153 |
14. Fernando Alonso | 146 |
15. Max Verstappen | 139 |
16. Nicholas Latifi | 136 |
17. Alexander Albon | 122 |
18. Mick Schumacher | 108 |
19. Kevin Magnussen | 98 |
20. Pietro Fittipaldi | 47 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties