Oscar Piastri heeft de poleposition voor de Grand Prix van China gepakt. George Russell verraste met een tweede tijd, vlak voor Lando Norris en Max Verstappen. De Nederlander kwam minder dan twee tienden tekort op Piastri en start als vierde, vlak voor de beide Ferrari-coureurs.
Na een spannende sprintkwalificatie mochten de Formule 1-fans zich klaarmaken voor nóg een kwalificatie. Deze kwalificatie wijkt af van de sprintkwalificatie, aangezien de kwalificatiedelen langer zijn, en de zachte banden vanaf het begin gebruikt mogen worden. Daarnaast mogen de teams de afstelling na de sprintrace aanpassen, waardoor de kans aanwezig is dat de verhoudingen tussen de teams anders zijn. Dit zagen we bijvoorbeeld in Qatar afgelopen jaar al, toen Verstappen de Grand Prix won na in de sprintrace slechts als achtste geëindigd te zijn.
Q1: Verstappen schiet meteen naar de top
Aangezien de onderlinge verschillen klein zijn, kwamen veel coureurs al meteen naar buiten. Na vier minuten stond nog maar één coureur binnen: Max Verstappen. Toen de Nederlander even later naar buiten kwam, hadden de meeste coureurs dan ook al een tijd staan. Oscar Piastri zorgde met een 1:31,5 voor de eerste richttijd, één tiende sneller dan Lewis Hamilton. De Mercedessen stonden daar een halve seconde achter.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Lando Norris bleef slordig in de kwalificatie en verloor zijn eerste rondetijd vanwege het overschrijden van de baanlimieten. Verstappen deed het veel beter, en liet zien waarom hij het zich kan veroorloven om langer in de pitstraat te blijven staan. De wereldkampioen schoot met een 1:31,4 meteen naar de eerste tijd. Teamgenoot Lawson was ruim een seconde trager, en stond daarmee op de vijftiende plek, terwijl Charles Leclerc en Norris nog een tijd moesten neerzetten.
Q1: Grote namen in de gevarenzone
Met zes minuten te gaan stonden er vier grote namen in de bottom five: Kimi Antonelli, Liam Lawson, Charles Leclerc, en Lando Norris. Er waren dus niet veel coureurs, die zonder zorgen de laatste minuten van Q1 in konden gaan. Van deze vier coureurs bracht Antonelli zichzelf het snelst in veiligheid met een derde tijd. Norris ging naar de zevende plek in wederom een slordige ronde met fouten in bocht zes en bij het opkomen van het rechte stuk. De kampioenschapsleider stond slechts twee tienden voor de zestiende tijd. Leclerc klom slechts op naar de dertiende tijd, en was ook zeker nog niet veilig.
Met twee minuten op de klok stond slechts één coureur binnen: Max Verstappen. De Nederlander had één rondje gereden en was toen klaar, terwijl de rest achttien minuten lang aan de bak moest. Pierre Gasly viel als zestiende af, voor Oliver Bearman, die start-finish niet op tijd haalde. Met Jack Doohan, Gabriel Bortoleto, en Liam Lawson had hij drie andere rookies achter zich. Een rampscenario dus voor de Red Bull Racing-coureur, die voor de tweede kwalificatie op rij achteraan kwalificeerde.
Vooraan sloot Norris de sessie met de snelste tijd af, voor het sterk presterende Racing Bulls-duo met Isack Hadjar en Yuki Tsunoda. George Russell klokte de vierde tijd, voor Max Verstappen, die de laatste runs dus over had geslagen. Het hele veld stond binnen 1,2 seconden, waardoor het onderlinge verschil bij Red Bull dus extra pijnlijk uitvalt.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Spierballen van Norris en Racing Bulls
Verstappen mocht als enige Red Bull-coureur weer aan de slag in Q2. Verstappen wachtte weer wat langer in de pitstraat dan veel andere coureurs, en had dus al een richttijd om zich op te focussen. Die richttijd kwam van de McLarens. Norris liet een toptijd noteren met 1:30,787, en liet dus zien waar McLaren toe in staat is als de coureurs een goede ronde rijden. Verstappen kwam ruim vier tienden tekort en stond daarmee net achter Piastri op de derde plek.
De Mercedessen en Ferrari's stonden iets lager in de pikorde, omdat ze aan Q2 begonnen met gebruikte banden. Waar Verstappen in Q1 als enige veilig was voor de slotminuten, gold dat in Q2 voor Norris. Hoe goed de ronde van Norris was, bleek wel uit de openingssector van Russell. De Mercedes-coureur kwam met nieuwe banden al 0,26 seconden tekort in het openingsdeel van de ronde. Landgenoot Hamilton verging het nog slechter in de eerste sector.
Beide Britten reden geen sterke ronde. Verstappen verbeterde zich wel tot de tweede plek, nog steeds 0,35 seconden achter Norris. De Racing Bulls deden het ook weer heel goed met de vierde en vijfde plekken. Russell, Leclerc, Hamilton, Antonelli, en Alexander Albon gingen ook door naar Q3. Esteban Ocon haalde het net niet, voor Nico Hülkenberg. Beide coureurs gaven slechts honderdsten toe op de tijd van Albon. Fernando Alonso, Lance Stroll, en Carlos Sainz sloten de rijen in Q2.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: McLaren oppermachtig
Verstappen wachtte in Q1 en Q2 lang af, maar de Nederlander vatte nu de stier bij de horens, en zorgde dat hij als eerste aan het einde van de pitstraat stond te wachten. Daardoor kreeg Verstappen sowieso een vrije baan, mits hij die eerste plek op de baan vast kon houden. Hij had echter George Russell achter zich staan, en de Mercedes-coureur haalde hem meteen in de eerste bocht in. Verstappen was zo verstandig om dat gevecht niet aan te gaan, en hij liet de Brit zonder problemen langs, en liet opnieuw een gat vallen.
Alexander Albon meldde al snel dat het harder was gaan waaien, en dat is iets waar McLaren het eerder lastig mee had. Het Britse team had in Q2 echter een flinke marge. Verstappen opende in ieder geval met twee paarse sectoren, en was dus bezig met een goede ronde, al moesten de McLarens toen nog komen. De wereldkampioen klokte een 1:30,9 als richttijd. Antonelli was zo'n zeven tienden trager, en dat bood kansen voor anderen. De Racing Bulls sprongen onder meer in dat gat.
Piastri was echter geweldig onderweg. Met een paar geweldige sectoren snelde de Australiër naar een 1:30,7, en zo verwees hij Verstappen terug naar de tweede plek. De Nederlander viel verder terug tot P3 toen Norris op de tweede plek aansloot. Hamilton was in de sprintkwalificatie nog 0,018 seconden sneller dan Verstappen, maar was nu 0,002 seconden langzamer. Ook Russell en Leclerc kwamen net tekort op Verstappen.
Vervolgens kregen de coureurs in de tweede snelle pogingen nog een laatste kans om iets op te schuiven in de pikorde. Verstappen verbeterde zich in de eerste sector met meer dan twee tienden, terwijl zijn totale achterstand ook twee tienden bedroeg. Hij had dus een kans! De tweede sector verliep echter minder goed, en de wereldkampioen leverde daar een tiende in. Verstappen verbeterde zijn tijd wel, maar kwam 0,114 seconden tekort. Dat was nog altijd een derde plek.
Norris vergooide zijn ronde weer eens en moest richting de pitstraat gaan, terwijl Piastri zijn topvorm bevestigde met een nieuwe verbetering. George Russell verraste op het allerlaatste moment met een tweede tijd, voor Norris en Verstappen. De Nederlander kwam slechts 0,024 seconden tekort op Norris. Hamilton en Leclerc bezetten de derde startrij, voor Hadjar, Antonelli, Tsunoda, en Albon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties