Organisatoren F1-races komen massaal naar Zandvoort: 'Wij willen voorop blijven lopen' Formule 1
Formule 1

Organisatoren F1-races komen massaal naar Zandvoort: 'Wij willen voorop blijven lopen'

Organisatoren F1-races komen massaal naar Zandvoort: 'Wij willen voorop blijven lopen'

De organisatoren van de Grand Prix van Nederland krijgen aankomend een hoop bezoek. Veel organisatoren vanuit verschillende landen gaan afkijken bij de Dutch Grand Prix, aangezien het evenement een nieuwe standaard heeft weten te zetten qua fanbeleving en mobiliteitsplan. Er is echter nog veel werk aan de winkel om de Formule 1 in Zandvoort te houden.

De Grand Prix van Nederland heeft de afgelopen jaren veel lof mogen ontvangen. Vanuit de Formule 1 is er veel lof voor de fanbeleving op de tribunes en de manier waarop het mobiliteitsplan is geregeld. Het overgrote gedeelte van de mensen komt namelijk op de fiets naar het circuit van Zandvoort. Dat betekent dat andere organisatoren even komen kijken in Zandvoort. 'Het is dit jaar weer een flink rijtje: Australië, België, Brazilië, Canada, Silverstone, Qatar, Austin en – met een afvaardiging van meer dan tien personen – niet te vergeten Japan', schrijft De Telegraaf.

Circuit Zandvoort voor de rechter

Ondanks dat er dus veel lof is voor de Grand Prix van Nederland, zijn er ook duidelijke tegenstanders. Het circuit van Zandvoort is in de afgelopen jaren door meerdere milieuorganisaties voor de rechter gesleept. De baan ligt namelijk bij een natuurgebied en de overlast van het evenement zou niet goed zijn voor de natuur. Het leverde uiteindelijk meer dan tien rechtszaken op en deze belandden ook bij de Raad van State. De rechter gaf het gelijk aan het circuit van Zandvoort.

De Formule 1 is natuurlijk ook bezig met zijn eigen klimaatdoelen. Hierin moeten de circuits ook een belangrijke rol gaan spelen. Dimitri Bonthuis, duurzaamheidsmanager van de Dutch Grand Prix, stelt orde op zaken. 'Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die zeggen: twintig Formule 1-auto’s die over een circuit racen, dat is niet heel duurzaam. Maar over een heel seizoen gebruiken al die auto’s bij elkaar minder brandstof dan bij één trans-Atlantische vlucht het geval is.'

'Bij een gemiddeld evenement, of het nu de Formule 1 of een concert is, wordt 72 procent van de zogenaamde voetafdruk gecreëerd door vervoersbewegingen van het publiek. Als je er zo naar kijkt, doen wij het als evenement wat dat betreft als een van de beste in Nederland', vervolgt Bonthuis. De Dutch Grand Prix moet vooral goed samenwerken met de NS en Gazelle. Aankomend weekend zullen weer meer treinen naar Zandvoort vertrekken, waar meerdere fietsen staan te wachten voor de fans.

De toekomst van Zandvoort

Ondanks alle complimenten is het ook nog maar de vraag of Zandvoort na volgend jaar weer op de kalender verschijnt. De organisatoren weten wat ze moeten doen om de Formule 1 te behouden. 'Wij zijn een evenement dat geen subsidie ontvangt. We hebben financieel altijd een achterstand op landen als Saoedi-Arabië, Qatar en Bahrein. Op dat gebied ga je de strijd nooit winnen. Daarom willen wij voorop blijven lopen, en het goede voorbeeld blijven geven, in zaken als duurzaamheid en entertainment', aldus Bonthuis.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws