Onder de loep | Verstappen hoopt vruchten te plukken van harde werk, unieke kans Bearman Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Verstappen hoopt vruchten te plukken van harde werk, unieke kans Bearman

Onder de loep | Verstappen hoopt vruchten te plukken van harde werk, unieke kans Bearman

Het werd in Monza een weekend om snel te vergeten voor Max Verstappen, die op zondag niet verder kwam dan een zesde plaats, een evenaring van zijn slechtste resultaat van 2024, de uitvalbeurt in Australië niet meegerekend. Opnieuw zag de Red Bull Racing-coureur Lando Norris naderen, maar door het uitblijven van teamorders bij McLaren en een meesterzet van Ferrari bleef de schade voor Verstappen beperkt tot een verlies van acht punten. Desondanks moeten Verstappen en Red Bull snel wat vinden om het tij nog te kunnen keren. De regerend wereldkampioen heeft zich in ieder geval goed voorbereid op de volgende krachtmeting in Bakoe, waar hij hoopt terug te slaan. In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.

1. Verstappen hoopt na harde werk in fabriek op ommekeer

De goede vorm, die Red Bull aan het begin van het seizoen had, is inmiddels al een tijdje verdwenen, maar zo machteloos als in Monza waren Verstappen en de Oostenrijkse renstal maar zelden dit jaar. Tegen zowel Ferrari als McLaren kon de onklopbare combinatie van een jaar geleden op geen enkel moment een vuist maken en eigenlijk mocht Red Bull nog van geluk spreken dat George Russell bij de start meteen moest uitwijken voor Oscar Piastri en dat Mercedes het niet aandurfde om voor de Brit dezelfde strategie als Ferrari te hanteren. Daardoor kon Verstappen in ieder geval één Mercedes-coureur voorblijven.

Daarnaast zal de Nederlander ongetwijfeld nog nooit zo blij zijn geweest met een overwinning van zijn jeugdrivaal Charles Leclerc, die dankzij een knap staaltje bandenmanagement wist te zegevieren in Monza, en daarmee belangrijke punten van Lando Norris, de naaste belager van Verstappen in de strijd om de wereldtitel, afsnoepte. Daardoor liep de McLaren-coureur 'slechts' acht punten in op zijn Red Bull-collega.

Op dergelijk fortuin kan Verstappen natuurlijk niet keer op keer blijven rekenen en dat doen Verstappen en Red Bull dan ook niet. De drievoudig wereldkampioen stelde immers in een persbericht van zijn team dat hij de afgelopen dagen veel tijd in de fabriek en in de simulator heeft gespendeerd, in de hoop een oplossing voor de balansproblemen van de RB20 te vinden. Zelf is de Nederlander er in ieder geval klaar voor om de strijd met zijn belangrijkste concurrenten aan te gaan op het stratencircuit in Bakoe.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Onder de loep | Verstappen hoopt vruchten te plukken van harde werk, unieke kans Bearman
Verstappen en Red Bull speelden in Monza slechts een bijrol.

2. Nieuwe werkomgeving Newey eindelijk bekend

Sinds Adrian Newey in mei zijn vertrek bij Red Bull aankondigde, draaide de geruchtenmolen op volle toeren. Wat zou de 65-jarige topontwerper gaan doen? Zou hij overstappen naar een ander team of zou hij van zijn pensioen gaan genieten? Het werd uiteindelijk het eerste, maar de Brit ging niet, zoals eerder werd verwacht, naar Ferrari om daar zijn wens om ooit samen te kunnen werken met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in vervulling te laten gaan. Zijn keuze viel uiteindelijk op Aston Martin, zoals beide partijen dinsdagmiddag middels een persconferentie wereldkundig maakten.

De beslissing van Newey is vanaf het moment dat beide partijen aankondigden de handen vanaf 2025 ineen te zullen slaan, het gespreksonderwerp van de dag en dat zal komend weekend in Bakoe vermoedelijk niet heel anders zijn. Met het binnenhalen van Newey heeft Lawrence Stroll, de eigenaar van Aston Martin, immers een grote slag geslagen, één waarvan men denkt dat het wel eens grote gevolgen kan hebben voor, met name, de verhoudingen in 2026. En het zou tevens wel eens goed nieuws kunnen zijn voor Alonso, die al elf jaar op zijn 33ste F1-zege wacht.

3. Gaat McLaren papaya rules overboord gooien?

In Hongarije wilde men er bij McLaren niks van weten en ook in Italië kwam de gedachte om teamorders uit te vaardigen niet bij de Britse renstal op. Trots sprak iedereen bij het in Woking gevestigde team over de papaya rules, een interessante manier om eigenlijk gewoon te zeggen dat beide coureurs elkaar mogen bevechten zolang ze het netjes houden. Voor de liefhebber van het racen is dit natuurlijk een geschenk, maar daarmee schiet McLaren zichzelf enorm in de voet. In Hongarije zag Norris al een aantal belangrijke punten verloren gaan door de vreemde strategische keuzes van zijn team, maar in Monza werd de 24-jarige Brit opnieuw de dupe van een beslissing van zijn team (papaya rules). Het gevolg: Norris verloor opnieuw kostbare punten in zijn strijd tegen Verstappen om de wereldtitel.

Waar meerdere prominenten uit de sport zich al kritisch uitlieten over de tactiek van McLaren, daar leek de Britse renstal zich daar zelf weinig van aan te trekken. Het uitvaardigen van teamorders was uit den boze, maar na de gemiste kans in Monza, lijkt het besef nu ook langzaam bij de topmensen van McLaren in te dalen. 'We vechten tegen Verstappen, dus ik denk dat als we één coureur willen ondersteunen, we zeker degene moeten kiezen die in de beste positie verkeert', zei teambaas Andrea Stella na de Grand Prix van Italië. Wellicht gaan we dit weekend al zien of McLaren daad bij het woord voegt.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

oscar piastri lando norris mclaren gp italie zondag 2024 3
De papaya rules kunnen Norris wel eens de titel kosten als McLaren niet snel ingrijpt. 

4. Is Ferrari definitief terug?

Na de emotionele overwinning van Leclerc in zijn eigen Monaco viel tot aan de zomerstop nog weinig te juichen voor Ferrari. Het Italiaanse team zakte terug en was in meerdere gevallen zelfs pas het vierde team in de pikorde, achter McLaren, Red Bull en het opgeleefde Mercedes. In Spa-Francorchamps deden zich echter de eerste tekenen van de mogelijke terugkeer van Ferrari naar de top voor. Natuurlijk kreeg Leclerc de poleposition door de gridstraf van Verstappen in de schoot geworpen, maar aangenomen werd dat de Monegask als een baksteen door het veld zou vallen. Niets bleek echter minder waar. Op minder dan tien seconden van Lewis Hamilton, die de zege door de diskwalificatie van teamgenoot Russell cadeau kreeg, eindigde Leclerc als derde en wist hij Verstappen rondenlang op afstand te houden.

Ook in Zandvoort reed de Monegask een sterke race (P3), nadat hij in de kwalificatie nog bijna een seconde moest prijsgeven op poleman Norris. En een week later presteerde Leclerc iets wat hij zelf niet voor mogelijk had gehouden. Hij troefde dankzij een meesterzet van Ferrari beide McLaren-coureurs af en zegevierde als Ferrari-coureur voor de tweede maal in zijn F1-loopbaan voor een uitzinnig Italiaans publiek. Ferrari lijkt helemaal terug te zijn, al heeft de Scuderia naar verluidt veel geïnvesteerd om juist in Monza sterk voor de dag te kunnen komen. Komend weekend mag Ferrari laten zien dat de SF-24 ook op het stratencircuit van Bakoe goed uit de voeten kan. Het vertrouwen bij de Italiaanse renstal is er in ieder geval, zo stelde teambaas Frédéric Vasseur.

5. Unieke kans voor Bearman na schorsing Magnussen

In Bakoe zal net als in Monza, toen Franco Colapinto als de vervanger van de ontslagen Logan Sargeant bij Williams instapte, wederom een vervanger op de F1-grid staan. Ditmaal is het echter technisch gezien geen debutant, aangezien Oliver Bearman aan het begin van het seizoen in Jeddah al zijn officiële F1-debuut mocht maken door het afhaken van Ferrari-coureur Carlos Sainz. De Spanjaard moest immers de rest van het weekend in Saoedi-Arabië aan zich voorbij laten gaan wegens een blindedarmontsteking na de openingsdag op het Jeddah Corniche Circuit.

Bearman stapt ditmaal echter niet in de bolide van Sainz, maar in die van Kevin Magnussen, die anderhalve week geleden in Monza zijn bingokaart volmaakte en tegen een schorsing aanliep. Iedere coureur mag in een jaar tijd immers maximaal elf strafpunten op zijn licentie hebben zonder dat dit gevolgen heeft. Heeft een rijder twaalf strafpunten, dan zal hij de eerstvolgende race niet mee mogen doen. En dat is precies waarom Magnussen in Azerbeidzjan niet van de partij is. De Deen kreeg namelijk naast een tijdstraf ook twee strafpunten op zijn licentie vanwege zijn aandeel in het incident met Alpine-coureur Pierre Gasly.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws