Newey vertelt hoe de mentaliteit compleet veranderde: 'Er was een arrogantie bij Red Bull' Formule 1
Formule 1

Newey vertelt hoe de mentaliteit compleet veranderde: 'Er was een arrogantie bij Red Bull'

Newey vertelt hoe de mentaliteit compleet veranderde: 'Er was een arrogantie bij Red Bull'

Ze gaan Adrian Newey bij Red Bull Racing heel hard missen. Die conclusie kan iedereen wel trekken. Het heeft met veel meer te maken dan met zijn technische capaciteiten of zijn ervaring. De mentaliteit in de hele renstal is nu veel meer afgestemd op de manier van werken van Newey. Dat was uiteraard niet het geval toen hij al die jaren geleden voor het team begon te werken.

De bekendmaking van zijn aanstelling bij Aston Martin geeft niet enkel de gelegenheid om vooruit te blikken, maar ook om achteruit te kijken. Bij de podcast High Performance wilden ze met Newey terugblikken op de RB19, zijn meesterwerk. Hij kon er zelf niet in detail op ingaan. 'Er zijn een aantal delen waar ik het niet over wil hebben. De Formule 1 is een industrie met veel geheimen. We gaan allen met elkaar de strijd aan. We proberen vast te houden aan de intellectuele kennis die we hebben, zodat teams elkaar niet gaan kopiëren.'

Newey wil weing kwijt over de RB19

Hoewel Newey Red Bull zal verlaten, is de Oostenrijkse renstal wel de eigenaar van een groot deel van die kennis. 'Ik vind het niet gepast om te spreken over bepaalde zaken die sommige teams misschien nog niet begrepen hebben.' Het is in de eerste plaats al opvallend dat dit nog steeds het geval kan zijn. Al die andere teams halen ook de allerbeste engineers in huis om de best mogelijke wagen te kunnen ontwikkelen.

Hoe kan het dan dat sommige teams nog altijd niet volledig begrepen hebben waar Newey aan heeft gewerkt? 'Dat kan aan verschillende redenen liggen. Je probeert creativiteit en een manier van denken in je aanpak te steken. Je wil ook niet blind af gaan op de tools. Toen ik begon in 1980 waren er geen simulatietools.'

Newey heeft alles zien evolueren

Newey is de geknipte persoon om het functioneren anno 2024 te vergelijken met het tijdperk van weleer. 'Het enige wat we hadden, was de windtunnel. Zelfs die stelde niet veel meer voor dan de basis.' Ondertussen zijn er veel meer tools aanwezig en zijn die ook veel meer ontwikkeld. Dat biedt nog geen garantie op succes.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey 2024 miami red bull christian horner 8
Adrian Newey kent het verschil tussen realiteit en simulaties.

'Simulaties zijn per definitie geen realiteit. Ze hebben onnauwkeurigheden waar je soms niet van op de hoogte bent. Soms beschrijven rijders dingen die moeilijk in de data te zien zijn. Dat betekent niet dat ze er niet zijn. Wij, engineers, hebben nog altijd niet alle antwoorden', verkondigt Newey.

Arrogante houding bij Red Bull

De 65-jarige Brit wil het wel hebben over hoe de cultuur binnen Red Bull stevig veranderd is. 'Er was een zekere arrogantie bij Red Bull, zoals die er wel vaker is in de Midlands. Er werd mij verteld dat ik mij moest aanpassen bij Jaguar, zoals het team toen nog heette. Je zou na mijn periode bij Williams en McLaren denken dat ze wel benieuwd waren naar hoe ik naar de dingen keek.'

Dit was dus niet heel erg het geval en dat toonde dat er veel werk aan de winkel was. 'Het heeft een paar jaar geduurd om die cultuur te veranderen. Ik vond dat er een paar slechte actoren waren, niet al te veel. Mensen ontslaan is wel een grote verantwoordelijkheid. Jammer genoeg moesten we die mensen laten gaan. Vanaf dat moment is die cultuur in één klap veranderd. Mijn meest trotse moment was het ontwerpen van de wagen van 2009. Dat heeft ons op de juiste weg gezet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws