Adrian Newey kondigde eerder dit jaar aan dat hij na jaren trouwe dienst zal vertrekken bij Red Bull Racing. De topontwerper stond nadien bij veel teams hoog op het lijstje, maar zal naar verwachting op 10 september aangekondigd worden door Aston Martin. Ferrari had ook dolgraag met de Brit willen werken, en lijkt daarom een toekomstige samenwerking niet uit te sluiten.
Menig coureur gaf aan met Newey te willen werken, en het lijkt er zeer sterk op dat Fernando Alonso en Lance Stroll de gelukkigen zullen zijn. Dat is een flinke tegenvaller voor Lewis Hamilton, die eerder dit jaar tijdens een persconferentie sprak over zijn bewondering voor de ontwerper en zijn wens om ooit met Newey te werken. Zijn toekomstige teambaas Frédéric Vasseur legt nu uit waarom er tussen Ferrari en Newey vooralsnog geen samenwerking tot stand is gekomen, ondanks gesprekken met de 65-jarige. ‘Er waren discussies’, bevestigt de Fransman tegenover de Franse krant L’Équipe.
Niet eens over rol
Vasseur vertelt dat de gesprekken stukliepen omdat de ontwerper en het team uit Maranello niet op één lijn zaten wat betreft de rol die Newey zou krijgen. ‘Hij had waarschijnlijk een ander idee van wat ik voor hem had bedacht’, geeft de teambaas eerlijk toe. Toch laat hij de deur wel op een kiertje staan door aan te geven dat er in de toekomst wellicht nog een samenwerking mogelijk is. ‘Misschien zullen we op een dag wel op één lijn zitten’, aldus Vasseur.
De Fransman benadrukt op subtiele wijze dat het aantrekken van Newey niet direct ook een succesvolle samenwerking zal betekenen. ‘Het is niet een individu dat de uitkomst bepaalt voor een team’, zegt hij daarover. ‘De groep is altijd sterker dan het individu’, voegt Vasseur eraan toe. Aston Martin is al enige tijd bezig een groep samen te stellen, onder andere door ervaren werknemers weg te kapen bij andere teams. Op die wijze hoopt de Britse renstal samen met Honda een gooi te doen naar het kampioenschap van 2026.
Ferrari weet zelf ook werknemers van rivalen te lokken
Ook Ferrari zag een werknemer vertrekken naar Aston Martin, namelijk Enrico Cardile, die technisch directeur was van de chassisafdeling van Ferrari. Vasseur is echter zeer in zijn nopjes met de vervanger van de Italiaan, Loïc Serra, die op zijn beurt van Mercedes komt. ‘De kracht van Loïc is dat hij een zeer ervaren man is die enorm veel tijd op het hoogste niveau heeft gewerkt’, prijst Vasseur zijn nieuwe werknemer. ‘En bovendien is hij een echte raceman’, aldus de teambaas. Ook Jérôme d'Ambrosio wist hij bij Mercedes weg te lokken. ‘Het was belangrijk om iemand te hebben met zijn kennis’, vertelt de Fransman. ‘Hij heeft alles meegemaakt in de racewereld. Hij is coureur geweest, teambaas, CEO’, somt Vasseur op. ‘Hij kent deze baan’, sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties