Peter Windsor is geen fan van de manier waarop Lando Norris en Oscar Piastri tegen elkaar racen. De analist kijkt met een kritische blik naar de keuze van McLaren om dat toe te laten, omdat het team in het rijderskampioenschap zo veel punten verliest. Het gaat niet enkel om het principe van tegen elkaar racen, het is ook belangrijk op welke plek je dat doet, afhankelijk van de situatie in de wedstrijd.
In de livestream op zijn YouTube-kanaal komt Windsor nog eens terug op het begin van de race in Italië. U weet nog wel hoe Norris daar voor een keertje behoorlijk van start ging. Het eerste rechte stuk en de eerste bocht gingen prima, maar daarna moest hij zowel zijn teamgenoot als Ferrari-rijder Charles Leclerc laten passeren. Zo ging Norris van P1 naar P3 en dat was ook zijn positie aan het einde van de race.
Windsor spreekt kijker tegen
Eén van de kijkers stelde dat het een goede manoeuvre was van Piastri en dat Norris de deur open liet, waardoor een aanval mogelijk was. 'Daar ben ik het niet mee eens', spreekt Windsor tegen. 'Als je goed door de eerste bocht komt en de race leidt voor je teamgenoot, dan heb je het recht om op zijn minst de racelijn te volgen tot aan de tweede chicane. Dan zou je comfortabel door de tweede chicane moeten gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor begrijpt niet waarom het op die plek van het circuit al tot een duel moest komen tussen twee rijders van hetzelfde team. 'Waarom zou je je moeten verdedigen tegen je teamgenoot, als je prima door de eerste bocht bent gekomen? In die tweede chicane ligt is dat deel van de baan ook nog best wel vies.' De Brit haalt zo aan dat het echt wel gevaarlijk was en helemaal verkeerd had kunnen aflopen.
Weinig begrip voor inhaalactie Piastri
Op basis van de posities in de wedstrijd kan hij zich dus onmogelijk vinden in de actie van Piastri. 'Nee, ik vind het een slechte plek om een risico te nemen met een inhaalmanoeuvre.' Windsor wil wel benadrukken dat het een cruciaal aspect is dat beide McLarens op dat moment op de eerste twee posities rijden. 'Als Charles Leclerc aan de leiding zou rijden, zou het helemaal prima zijn dat Oscar Piastri hem passeert. We hebben het over twee teamgenoten die een risico nemen voor het team.'
Een andere kijker laat daarna weten ervan overtuigd te zijn dat we vanaf nu een heel andere Lando Norris gaan zien. Windsor reageert er wat cynisch op, als iemand die al vaker aanhaalde dat Norris een long corner driver is, en dus de bochten langer neemt dan zijn concurrenten. 'Gaan we in de korte bochten ineens een spiegelbeeld van Max Verstappen en Lewis Hamilton zien?'
Hoge verwachtingen voor Norris in Bakoe
Desondanks voorspelt de voormalig teammanager uit de Formule 1 wel een puike prestatie van Norris in de Grand Prix van Azerbeidzjan. 'In Bakoe kun je uit korte bochten niet veel voordeel halen. Lando zou het daar wel goed moeten doen. Als de wagen in vorm is, waar ik vanuit ga, zou hij heel goed moeten presteren. Oscar zal dat ook wel doen, omdat hij gewoon zo goed is, maar Lando zal niet voor hem onderdoen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties