Nu het Europese gedeelte van het Formule 1-seizoen voorbij is, verhuist het hele circus naar Bakoe voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Vorig jaar wist Red Bull Racing met twee coureurs op het podium te eindigen, maar nu dreigt er uit drie mogelijke hoeken gevaar. Andrew Shovlin denkt dat het een spannende strijd kan worden tussen Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes.
Mercedes wist voor de zomerstop drie races te winnen en wist daarmee na een matige start de puntenpot eens flink te spekken. George Russell won in Oostenrijk, Lewis Hamilton won zijn thuisrace op het circuit van Silverstone en Russell was op zijn beurt weer de snelste in België, een zege die na zijn diskwalificatie toch naar zijn teamgenoot ging. In Zandvoort en Monza ging het de Zilverpijlen minder voor de wind en ook Bakoe gaat lastig worden, verwacht trackside engineering director Shovlin. ‘Bakoe hoort bij de circuits, waarbij een prognose van de krachtverhoudingen lastig is’, geeft de man van Mercedes aan tegenover Speedweek.
Strijd tussen vier teams
Vorig jaar was de RB19 van Red Bull zo dominant dat het, ondanks een plek op de kalender vroeg in het seizoen, geen vraag was of de Oostenrijkse renstal de zege zou pakken, maar eerder welke coureur. Uiteindelijk wist Sergio Pérez net voor Max Verstappen over de eindstreep te komen. Dit jaar liggen de verhoudingen echter anders. Red Bull moet toekijken terwijl McLaren de snelste auto heeft en ook Ferrari en Mercedes blijven zich melden aan de top. ‘Dit jaar is het bijzonder lastig’, vindt Shovlin, doelend op een eventuele prognose. ‘Het is in elke ronde mogelijk dat er dire of vier teams binnen een tiende van een seconde zitten’, stelt de Brit vast. ‘Dat maakt het moeilijk om de rangorde in de kwalificatie en race te voorspellen.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Als grote concurrenten noemt Shovlin de drie teams die bovenaan het constructeurskampioenschap staan. ‘We verwachten dat McLaren weer snel is’, aldus de trackside engineering director. ‘Ferrari heeft recent een sterke prestatie neergezet en Red Bull mag je ook nooit uit het oog verliezen’, voegt de man van Mercedes eraan toe. Voor de Duitse renstal waar hij werkzaam voor is, voorspelt hij een lastig weekend. ‘Het is zeker een uitdaging, want Bakoe is geen alledaags circuit’, luidt de mening van Shovlin. ‘Het heeft een krappe, langzame tweede sector en ook hele lange stukken’, weet hij. ‘Je moet die rechte stukken met weinig vleugel rijden, wat je normaal gezien niet doet wanneer je zulke langzame bochten hebt’, vertelt de Brit verder over het Baku City Circuit.
Fouten zijn duur in Bakoe
Shovlin weet echter ook dat een circuit als dat in Azerbeidzjan kansen biedt, juist omdat het geen alledaags circuit is. ‘Wanneer een coureur een foutje maakt, dan komt er direct een safetycar de baan op’, zegt de man van Mercedes. Ondanks de teleurstellende resultaten de afgelopen twee races gaat hij met een optimistische instelling de laatste acht raceweekenden in. ‘We waren met de afgelopen weekenden niet tevreden, uiteraard willen we meer bereiken’, benadrukt de Brit. ‘We hopen in het laatste deel van het seizoen op dezelfde manier te kunnen aanvallen als we bij onze sterke kwalificatiesessies en gewonnen races deden’, stelt hij. ‘We zullen de komende weekenden zo proberen te presteren dat we tevreden zijn met ons werk, en ik hoop dat we nog een paar trofeeën mee naar huis kunnen nemen’, sluit Shovlin af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties