Haas bevestigt op donderdag 25 juli dat Esteban Ocon vanaf 2025 haar rijdersduo compleet maakt. De Fransman zal de teamgenoot worden van rookie Oliver Bearman, die eerder dit seizoen werd aangekondigd. Ocon zal het zitje innemen van Kevin Magnussen. Onlangs maakte de Amerikaanse renstal bekend dat Magnussen het team aan het einde van het jaar zal gaan verlaten, waardoor de weg voor Ocon vrij was. Ocon heeft een meerjarige deal getekend bij Haas.
Niet lang na de Grand Prix van Monaco dit seizoen, waarbij Ocon het aan de stok kreeg met teamgenoot Pierre Gasly, kondigde Alpine aan dat Ocon het team aan het einde van het seizoen zou verlaten. De Fransman werd aan meerdere opties gekoppeld, waaronder een zitje bij Audi, Williams en Haas. Uiteindelijk koos de Fransman voor de laatste optie. Die beslissing is wellicht niet gek, gezien de progressie die Haas de laatste paar races lijkt te hebben geboekt. Aangezien Magnussen ook vertrekt aan het einde van het seizoen, was er niets dat beide partijen tegen kon houden om Ocon vast te leggen.
Ocon zal vanaf het 2025-seizoen de teamgenoot zijn van Bearman, de jonge Brit die doorstroomt vanuit de Formule 2 en met een indrukwekkende invalrace in Saoedi-Arabië zijn zitje heeft weten te pakken. 'Ik ben zeer blij om dit nieuwe hoofdstuk in mijn Formule 1-carrière te beginnen en me vanaf het begin van het 2025-seizoen aan te sluiten bij Haas', zegt Ocon in een persbericht van Haas. 'Ik sluit me aan bij een zeer ambitieus raceteam, wiens geest, werkethiek en inspirerende traject me echt hebben geïmponeerd. Ik wil Gene Haas en Ayao Komatsu bedanken voor hun vertrouwen', aldus de Fransman.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hereniging tussen Komatsu en Ocon
Ocon en Haas-teambaas Komatsu werkten ook al samen toen Ocon zijn eerste meters maakte in een Formule 1-auto. Dat is inmiddels al weer heel wat jaren geleden. 'Op persoonlijk vlak ben ik erg blij dat ik weer met Ayao kan werken, aangezien hij deel uitmaakte van mijn debuut toen ik meer dan tien jaar geleden in een Formule 1-auto stapte tijdens mijn Lotus Junior-dagen', legt Ocon uit. 'Haas heeft spannende plannen en duidelijke doelen voor de toekomst, en ik kijk ernaar uit om met iedereen in Kannapolis, Banbury en Maranello samen te werken en deel uit te maken van dit project.'
Daar denkt Komatsu net zo over. De Japanner is blij dat Ocon zich bij het team voegt vanaf 2025. 'Ik ben al een lange tijd op de hoogte van zijn talenten en onze persoonlijke geschiedenis gaat terug naar Estebans eerste run in een Formule 1-auto, want ik was toen nog een race-ingenieur bij Lotus', legt Komatsu uit. 'Hij toonde toen al zijn talenten na sterke prestaties in juniorcategorieën - hij had daarvoor net het Europese Formule 3-kampioenschap gewonnen. Hij is uitgegroeid tot een gevestigde naam in de Formule 1 en is natuurlijk een Grand Prix-winnaar', aldus de teambaas.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Komatsu voorziet geen problemen met jonge line-up
Ocon gaat samenwerken met Bearman, die nog maar negentien jaar oud is. Ocon is zelf ook nog maar 27. 'De ervaring die hij meebrengt zal voordelig zijn voor onze groei als organisatie', denkt Komatsu. 'Het was essentieel dat we een ervaren coureur naast Bearman zouden zetten voor volgend jaar, maar Esteban is pas 27 - hij is nog jong en heeft nog veel te bewijzen. Ik denk dat we een hongerig, dynamisch coureursduo hebben en ik kijk ernaar uit om Esteban te verwelkomen bij Haas voor 2025.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties