Newey spreekt al in wij-vorm over Aston Martin: 'Weet het antwoord ook nog niet' Formule 1
Formule 1

Newey spreekt al in wij-vorm over Aston Martin: 'Weet het antwoord ook nog niet'

Newey spreekt al in wij-vorm over Aston Martin: 'Weet het antwoord ook nog niet'

Adrian Newey is nog vijf maanden werkzaam voor Red Bull, maar als de 65-jarige het over 'wij' heeft, spreekt hij niet langer over Red Bull Racing, maar over zijn toekomstige werkgever, Aston Martin. Red Bull kwam de topontwerper tegemoet door hem toestemming te geven om vanaf 1 maart 2025 voor Aston Martin te werken, waardoor Newey al voor 2026 waardevol kan zijn voor zijn nieuwe team.

Red Bull is de regerend constructeurskampioen in de Formule 1, terwijl Aston Martin vooral dankzij Fernando Alonso in the middle of nowhere op de vijfde plek staat. De verwachtingen zijn hooggespannen nu Newey aansluit bij het Britse team, dat vanaf 2026 ook over Honda-motoren zal beschikken. Bij Motorsport-Total kreeg Newey de vraag hoelang het zal duren voordat hij Aston Martin competitiever kan maken. 'Als ik eerlijk ben, weet ik het antwoord op deze vraag ook niet, totdat ik bij Aston Martin begonnen ben', vertelt Newey.

Newey op achterstand

Newey benadrukt dat hij enige tijd nodig zal hebben om zich aan te passen aan zijn nieuwe werkomgeving. Hoewel hij nog altijd bij Red Bull onder contract staat, spreekt hij al in wij-vorm over Aston Martin. 'Natuurlijk willen we het graag goed doen in 2025, maar voor mij draait het er vooral om dat ik kan leren, en met iedereen leer samenwerken, en zo het beste uit iedereen kan halen. Dat is het belangrijkste. Al het andere komt later vanzelf wel', laat Newey optekenen. 'Het heeft verder weinig zin om voorspellingen te doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Newey spreekt al in wij-vorm over Aston Martin: 'Weet het antwoord ook nog niet'
Adrian Newey en Lawrence Stroll bouwen samen aan een toekomstig topteam.

'De aerodynamische regels voor 2026 worden op 1 of 2 januari 2025 bekendgemaakt. Ik begin zelf dus zo'n twee maanden na die bekendmaking, en ik zal dus zo snel mogelijk op gang moeten komen', zo omschrijft Newey zichzelf enigszins als een topspits, die na een half uur wordt ingebracht om een achterstand ongedaan te maken. 'De 2026-regels bieden natuurlijk kansen, omdat het voor iedereen een reset zal zijn, maar we weten simpelweg niet of dit in ons voordeel zal uitvallen', geeft de topontwerper aan, die toevoegt dat hij daar nooit zoveel over nadenkt.

Stroll zet de puntjes op de i

CEO Lawrence Stroll duidt aan dat hij nog enkele puzzelstukjes op zijn plek moet laten vallen, voordat Aston Martin klaar is om de top van de sport te bestormen. 'We richten onze energie op een paar gebieden. We willen de bouw van gebouw 3 afronden, waar onze windtunnel ook in gevestigd is. Die windtunnel zal aan het einde van dit jaar of uiterlijk aan het begin van volgend jaar inzetbaar zijn', deelt de Canadees. 'Onze windtunnel is nog een reden waarom we nu nog niet in staat zijn om vooraan mee te doen.'

Voordat Newey bij Aston Martin aansluit, zal het team dus beschikken over de modernste windtunnel van alle teams. 'We kenden een sterke start van 2023, en de eerste negen races gingen geweldig. Deze grondeffect-auto's zijn echter erg ingewikkeld, en het is duidelijk dat we de verkeerde richting ingeslagen zijn. Ik zou nu graag hoger in het kampioenschap staat, maar onze focus ligt wel op de 2025-auto, en bovenal willen we ons in 2025 richten op de 2026-auto.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws