Max Verstappen heeft nog een contract tot en met 2028 bij Red Bull Racing, maar heeft al regelmatig gesproken over zijn ambities na zijn Formule 1-carrière. De veelvraat uit de koningsklasse van de autosport wil ook in andere raceklassen succes boeken. Zo staan onder meer de 24 uur van Le Mans en de virtuele wereld hoog op zijn lijstje. Mr. Le Mans, Tom Kristensen, sprak al met Verstappen over de wereldberoemde race.
Verstappen heeft al vaker over zijn ambities gesproken. Kristensen, zelf negenvoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans en daarmee recordhouder, denkt niet dat Verstappen hoeft te gaan smeken voor een plekje. 'Je kunt er zeker van zijn dat hij aanbiedingen genoeg krijgt', lacht Kristensen in gesprek met Motorsport.com. 'Binnen de Formule 1, maar ook zeker daarbuiten', weet de 57-jarige Deen.
Kristensen snapt de interesse van Verstappen in het World Endurance Championship ook wel. 'Wat betreft het WEC: dat is zeker groter geworden. De fabrikanten zijn bovendien erg herkenbaar. Je ziet al van ver: dat is een Alpine, dat is een Ferrari, dat is een Porsche, dat is een BMW, en dat is een Cadillac', zo wijst hij op de duidelijke verschillen in kleurstellingen. 'Dat hebben ze heel slim gedaan. De eerste vraag is dus: wanneer komt Max naar Le Mans? En de tweede vraag is: met welk merk?' aldus Kristensen, die zelf niet lijkt te kunnen wachten.
Vergelijkingen met simracen
Verstappen heeft al vaker gesproken met verschillende teams en merken, die actief zijn in het legendarische evenement. 'Dit laat zien dat hij al interesse heeft in Le Mans, wat betekent dat hij een slimme vent is. Hij beseft dat er ook buiten de Formule 1 zware competities zijn', concludeert Kristensen. 'Hij zal snel zijn en genieten van het rijden met die auto's.'
Kristensen legt uit waar de verschillen liggen met de Formule 1, aangezien hij al vaker Formule 1-coureurs de overstap heeft zien maken. 'De uitdaging zit hem vooral in het feit dat je met twee andere coureurs rijdt, dus je moet goed samenwerken. Hij zal wel veel plezier halen aan het optimaliseren van de auto met andere rijders', verwacht Kristensen. 'Het is iets wat hij met het simracen natuurlijk ook al doet met zijn team. Dat verschilt niet heel erg van hoe het er in de Le Mans-prototypes aan toegaat.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een goede samenstelling van het team is dus cruciaal. 'Hij moet een goede klik hebben met zijn teamgenoten en zorgen voor een situatie waarin alle coureurs het beste uit zichzelf kunnen halen, zodat er de hele race goed gepresteerd wordt en niet alleen wanneer Max achter het stuur zit. Maar dat hij snel en constant zal zijn als hij daarnaartoe gaat, daar twijfel ik niet aan', lacht de analist van Viaplay. Verstappen heeft onder meer interesse in Fernando Alonso als teamgenoot. De 43-jarige Spanjaard won de race al twee keer.
Kristensen stipt daarnaast nog een ander punt aan waarop Verstappen zich zal moeten aanpassen. 'Veel coureurs die uit de Formule 1 komen, willen graag een stijve auto, maar ze leren vervolgens al vrij snel dat voor endurance een wagen vereist is die iets zachter staat afgesteld. Je hebt iets meer roll nodig. Niet om het comfortabeler voor de rijders te maken, maar om ervoor te zorgen dat de banden drie, vier of zelfs vijf stints meegaan. Dat lukt niet met een ophanging die heel rigide is, wat voor korte races juist goed werkt.'
Samen over Le Mans gehad
Desgevraagd geeft Kristensen toe dat hij met Verstappen wel al eens gesproken heeft over een deelname aan de vierentwintiguursrace. 'Dat was vorig jaar, nadat hij zijn derde wereldtitel had behaald, en hij van Abu Dhabi zo goed als direct naar Portimão afreisde om daar met een GT3-auto te testen', laat Kristensen weten. Verstappen racet regelmatig op afgehuurde circuits. Zo was Verstappen eerder nog actief op Mugello, en ook dit jaar reisde hij na het seizoen weer naar Portugal af om een dagje te racen met Thierry Vermeulen, de zoon van manager Raymond Vermeulen, die in de DTM-klasse actief is.
Kristensen heeft Verstappen als coureur én als mens zeer hoog zitten. 'Ik mag hem graag', vertelt hij over de 27-jarige Red Bull Racing-coureur. 'Hij staat met beide benen op de grond, maar is een taaie op het circuit. Hij heeft de afgelopen vier jaar in de Formule 1 bewezen dat hij de beste is en dat er heel veel voor nodig is om hem te verslaan, wat dit jaar nog eens onderstreept werd toen hij niet langer over de snelste auto beschikte.' Na de eerste vijf Grands Prix van het seizoen hadden McLaren en vaak ook Ferrari snellere auto's.
Verstappen wist vaak uit geslagen positie terug te keren, en dat kenmerkt de klasse van de Limburger, meent Kristensen. 'Ook als een weekend moeizaam begon, wist hij het tij nog te keren en voor de pole mee te vechten. Hij is voor elk team een geschenk om te hebben, en de beste van de wereld is altijd overal welkom, bij elk team en in elke raceklasse', sluit Kristensen af, die Verstappen nog in veel races hoopt terug te zien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties