Peter Windsor geeft aan dat het lastig is om op basis van de vrijdag in Singapore al te veel conclusies te trekken, maar de Brit weet wel twee dingen zeker: McLaren is bloedsnel, en Red Bull Racing zit diep in de problemen. De 72-jarige analist sprak in Singapore ook met verschillende medewerkers van Red Bull, waarbij hij niet bepaald gerustgesteld werd.
Windsor ziet na de eerste twee trainingsuurtjes een duidelijke favoriet. 'Singapore is wederom een stratencircuit met lange rechte stukken. We hebben nu vier DRS-zones. Lando was supersnel in beide vrije trainingen', zo deelt Windsor zijn eerste conclusie via zijn YouTube-kanaal. 'Vooral in de tweede vrije training, met de zachte banden, blies hij iedereen omver.' In de tweede vrije training bleef Charles Leclerc in de buurt, maar eindigde de rest op meer dan zes tienden achterstand.
McLaren versus Ferrari
'Ik denk niet dat we te veel conclusies moeten trekken op basis van de achterstand van Oscar Piastri', zegt Windsor over de Australiër, die op ruim zeven tienden achterstand als vierde eindigde. 'Oscar zal het in de kwalificatie ook weer prima doen, maar Lando zat er meteen bovenop. Hij had het ritme meteen te pakken, en maakte geen fouten. Het is prachtig om hem aan het werk te zien.' Piastri gaf zelf na afloop van de sessies al aan dat hij zich nog niet helemaal op zijn gemak voelde op het stratencircuit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Je merkt dat Charles Leclerc net wat dieper moet gaan met zijn Ferrari dan Lando in de McLaren, maar hij was ook geweldig. Hij zal getergd zijn na wat in Bakoe gebeurde', verwacht Windsor. Vijf dagen later ziet het ernaar uit dat Charles aan de wereld wil laten zien dat deze race van hem is. Hij gaat er vol voor, maar moest wel wat verder gaan dan Norris. Het lijkt erop dat de McLaren de net wat snellere auto is, net zoals dat in Bakoe het geval was', zo trekt Windsor een opvallende conclusie over de verhoudingen in Azerbeidzjan. 'De topsnelheden van alle coureurs waren vrij vergelijkbaar. Die topsnelheid is hier best belangrijk vanwege de vier DRS-zones.'
Drama bij Red Bull
Bij Ferrari en McLaren ging het goed, bij de andere twee topteams juist niet, merkt Windsor op. 'Yuki Tsunoda (vierde, red.) en Daniel Ricciardo (zesde, red.) waren de hele dag snel in de Visa Cash App RB, het B-team van Red Bull Racing. Ze waren veel sneller dan de Red Bull-coureurs van het hoofdteam, Sergio Pérez (achtste, red.) en Max Verstappen (vijftiende, red.). Max deed het niet goed in de eerste vrije training', vindt Windsor. De Nederlander eindigde toen juist wel nog als vierde.
'Red Bull dacht al dat die sessie niet erg representatief zou zijn in Singapore, gezien de omstandigheden. Ze dachten dat Red Bull er wel beter voor zou staan in de avondsessie, maar dat gebeurde niet', zegt de analist over het Oostenrijkse team. 'Verstappen maakte totaal geen indruk, en het leek alsof hij de auto gewoon niet kon laten insturen. Het was niet eens onderstuur, maar hij leek gewoon totaal geen gevoel voor de voorkant van de auto te hebben. Sergio Pérez zei hetzelfde, dus het was totaal geen goede dag voor Red Bull. Om hen het voordeel van de twijfel te geven: het is pas vrijdag, en er is nog wel wat tijd om aan de afstelling te sleutelen, maar dit heeft wel meer werk nodig dan alleen de afstelling.'
Mercedes en Red Bull
In Bakoe sloot Red Bull het weekend juist nog vol optimisme af, maar in Singapore stonden de gezichten weer op onweer na de eerste vrije trainingen. 'Max zei na Bakoe dat ze met de afstelling een stap te ver waren gegaan in de kwalificatie, en dat ze het voor Singapore konden oplossen op een vergelijkbaar circuit. Je zou dus verwachten dat ze er weer redelijk voor zouden staan, maar daar leek het helemaal niet op. Mercedes had vergelijkbare problemen, en had last van oververhitte banden. Lewis Hamilton had last van onderstuur, en George Russell schoot in de muur in de slotfase van de sessie. Het is wederom een sessie van hoe lastig ze het hebben om een rondetijd neer te zetten', aldus Windsor. 'Mercedes presteert met vallen en opstaan, maar Red Bull lijkt alsmaar verder terug te vallen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar is Newey?
Windsor hoopt dat Red Bull de schade nog een beetje kan beperken. 'Het wordt interessant om te zien hoe ze dit weekend gaan presteren, en of ze hier nog wat van weten te maken. Het lijkt nu wel een hels karwei te worden. Ik sprak met een aantal Red Bull-werknemers over het vertrek van Adrian Newey. Ik schrok er echt van, want veel jongens die ik sprak, zeiden: ik heb eigenlijk niet meer met hem gesproken sinds Miami. Hij is gewoon vertrokken, en niemand weet waarom hij Red Bull verlaten heeft om voor de Stroll-familie te gaan werken. Dat lijkt een hele vreemde keuze te zijn', vindt Windsor over zijn voormalige Williams-collega.
'Red Bull zal zonder Newey moeten leren te werken. In theorie is het een geoliede machine, en zouden ze dat moeten kunnen, maar dit is wel het zorgwekkendste moment dat we hebben meegemaakt in deze hele saga', meent Windsor, die weinig lichtpunten ziet. 'Tot nu toe zou je nog kunnen zeggen, zoals Max in Bakoe zei, dat ze het probleem deels opgelost hadden en het wel oké zou gaan, maar nu hebben ze het allemaal extreem lastig. Max deed nog een tweede poging op zijn zachte banden, maar hij wist niet eens een ronde neer te zetten. Na één sector waren zijn banden versleten.'
Racesimulaties
Verstappen kan ook voor de zondag niet erg veel vertrouwen uit de data halen, volgens Windsor. 'In de long run was hij ook niet snel. Lando was echt heel snel met brandstof aan boord, en Charles zat daar niet ver achter. Het verhaal van de dag was zonder twijfel wel Lando Norris. Je zou wel verwachten, dat als de RBs snel zijn, dat Red Bull ook snel moet zijn. Williams was ook weer snel. Alexander Albon en Franco Colapinto zagen allebei goed uit, en waren met speels gemak sneller dan Red Bull op elk moment. Datzelfde geldt voor de Haas-auto's. Aston Martin was niet sterk, en eindigde twaalfde en veertiende. Ze stonden onderaan met Red Bull, wat is er aan de hand?' vraagt Windsor zich af.
De analist vindt het te vroeg om al te veel voorspellingen te doen, maar is naast Red Bull ook wel zeker van het vormpeil van McLaren. 'In Singapore verandert alles behoorlijk van dag tot dag, dus we mogen nog niet te veel conclusies trekken, maar ik zou de snelheid van McLaren wel serieus nemen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties