Op de maandag na het raceweekend op de Hungaroring zullen de financieel directeurs van alle teams bijeenkomen om een mogelijke verandering omtrent het financiële reglement te bespreken. Al langere tijd spelen financiën een grote rol in de Formule 1, waardoor de gaten tussen de concurrentie onderling vaak gebaseerd zijn op verschillen in financiële middelen. Volgens Autosport.com zal de uiteindelijke beslissing genomen worden tijdens een bijeenkomst van de F1 Commission op Spa Francorchamps.
Al langere tijd zijn de financiële reglementen het onderwerp van de dag, onder andere door mogelijke budgetoverschrijdingen en de bijbehorende consequenties. Al langere tijd is er sprake van onenigheid wat betreft de straf die Red Bull Racing ontving na het passeren van het budget in 2021, en onder andere het team van Mercedes vond dat de straf niet volledig past bij het misdrijf. Tijdens het raceweekend op de Hungaroring kwam er echter een heel ander probleem aan het licht: het verschil in budgettering tussen teams onderling is volgens velen te groot.
Het gesprek omtrent de verhoging of aanpassing van het budget is al een aantal maanden gaande als mogelijke oplossing om de verschillen op de baan kleiner te maken, en daarmee de competitiviteit van de sport nieuw leven in te blazen. Het valt namelijk al langere tijd op dat teams met een kleiner budget, zoals bijvoorbeeld Williams, Alfa Romeo en Alpha Tauri, vaak achterblijven in prestaties ten opzichte van giganten als Red Bull, Mercedes en Ferrari. Dit verschil zou dus verklaren waar het verschil in competitiviteit vandaan komt.
Met een groter budget is het voor de rijkere teams namelijk makkelijker om meer geld te investeren in het uitbreiden van faciliteiten als windtunnels, simulatoren en auto-onderdelen. Teams met een aanzienlijk kleiner budget moeten sneller prioriteiten stellen, waardoor zij niet alleen financieel maar ook op de baan achterblijven. Eerder werd al het een en ander verandert aan de reglementen omtrent windtunnels, waardoor onder andere Aston Martin en McLaren makkelijker kunnen ontwikkelen.
Voorstel is duidelijk, maar het veld is verdeeld in twee kampen
Nu is het plan dus om er nog een schepje bovenop te doen. Het plan lijkt simpel: teams met een kleiner budget willen sneller en makkelijker in aanmerking komen om te investeren in bijvoorbeeld simulatoren en onderdelen, met als doel het gat naar de topteams te verkleinen. Kleinere teams willen dus een groter budget dan de topteams, en bij voorkeur kan het budget gebaseerd worden op cijfers en prestaties uit het verleden. De competitiviteit zal hierdoor stijgen, waardoor de dominantie van de topteams logischerwijs kleiner zal worden.
Dit idee kan op twee manieren gerealiseerd worden. Optie één is toestemming voor het verhogen van de budgettering van alle teams, dus ook van de topteams. Als tweede optie wordt gekeken naar een grotere rol voor de FIA, waarbij de teams aankaarten wat zij nodig hebben waarop de FIA vervolgens toestemming en een aangepast budget toe kan kennen. De eerste optie is gunstiger voor de topteams, terwijl de tweede optie juist ten goede komt aan de kleinere teams.
Echter zijn het juist de gevolgen die roet in het eten kunnen gooien: topteams zitten niet met financiële problemen, maar zien het daardoor niet zitten om de concurrentie vrijwillig dichterbij te laten komen. Uiteindelijk kan het standpunt van de topteams dus van groot belang zijn vanwege de stemronde die op de vrijdag op Spa plaats zal vinden. Er wordt momenteel nog besloten onder welke voorwaarde het voorstel groen licht krijgt, en of dat bij een meerderheid van vijf teams of van acht teams zal zijn. Deze keuze is dus van groot belang voor de uiteindelijke slagingskans van het voorstel.
Teambazen van kleinere teams zien vooral positieve kanten
Het is momenteel dus een tweestrijd tussen beide kampen: de topteams voelen weinig voor het idee, maar de teams met kleinere budgetten pleiten nog altijd voor de slagingskans van het voorstel. James Vowles, teambaas van Williams, weet bijvoorbeeld zeker dat er uiteindelijk een passende oplossing zal komen. Zijn team draagt momenteel de grootste last van achterblijvende faciliteiten, en dus ziet Vowles een regelwijziging wel zitten. ‘Ik heb een voorkeur voor de tweede optie, omdat daar het begrip beter zal zijn.’ Vooral de transparantie die bij optie twee komt kijken is voor Vowles een groot pluspunt, maar ook de Brit ziet in dat beide opties voor- en nadelen zullen hebben. ‘Beide opties hebben voordelen en nadelen. Maar je ziet al dat iedereen logischerwijs op zoek is naar een oplossing die voor iedereen werkt, dus dat maakt het sowieso lastig.’
Ook de teambazen van andere kleinere teams zien een verandering wel zitten. Zo ook Andrea Stella, teambaas van McLaren. ‘Over het algemeen staan we open voor een vergroting van het budget, maar we zullen zien wat de andere teams gaan zeggen.’ Franz Tost, teambaas van Alpha Tauri, deelt de mening van Stella. ‘Momenteel staan we achter het voorstel. Ik denk dat de faciliteiten een heel belangrijke factor zijn voor het verschil in prestaties, en als je meer uit kan geven zal dat de prestaties ook verbeteren.’ Alpine-teambaas Otmar Szafnauer ziet, met oog op een gepland project omtrent de versnellingsbak, een vergroting van het budget ook zeker zitten. Toch benadrukt hij wel dat bepaalde concurrenten meer hulp nodig hebben dan anderen. ‘Wij hebben het niet zo hard nodig als sommige andere teams. Als de FIA me vraagt om te stemmen, ben ik niet zo egoïstisch dat ik alleen kijk naar wat ik wil en niet naar wat de rest nodig heeft.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties