De Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport weet te melden dat de FIA verder onderzoek gaat doen naar de uitgaven van de vier topteams onder het budgetplafond. Het bestuursorgaan van de Formule 1 heeft een nieuwe Technical Directive uitgegeven, waarbij gekeken wordt naar de invloed van uitgaven van de teams in andere sporttakken, waarbij Red Bull Racing, Ferrari, Mercedes en Aston Martin de aandacht van de FIA getrokken hebben.
Sinds de introductie van het budgetplafond is er veel gezegd over het controleren van de uitgaven van de verschillende teams. Red Bull werd afgelopen jaar nog gestraft voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021, waarna het al snel duidelijk werd dat er nog veel grijze gebieden zijn. Handig met dit soort grijze gebieden omgaan kan ervoor zorgen dat het werkelijke budget hoger uitvalt dan eigenlijk de bedoeling is. De FIA heeft nu dus het vermoeden dat de vier topteams hier voordeel uit proberen te halen.
Mercedes zette grote financiële afdeling op
De FIA wil met deze laatste technische richtlijn vermijden dat personeel wordt ingezet om onderzoek te doen dat nuttig is voor het Formule 1-team, zonder dat de kostenposten hiervan worden meegenomen. Gisteren nog liet Mercedes-teambaas Toto Wolff weten dat zijn team een departement met 46 werknemers heeft opgezet om te zorgen dat het team onder het budgetplafond blijft. Deze economen en fiscale juristen zullen ongetwijfeld ook bezig zijn om te kijken hoe ze de te vermelden uitgaven zo laag mogelijk kunnen houden. Zo zouden manschappen onder andere in dienst zijn van nevenbedrijven, en worden ze alleen gefactureerd voor uren die specifiek voor de Formule 1 gemaakt worden.
Red Bull, Mercedes, Ferrari, en Aston Martin zijn de vier teams met de hoogste budgetten, en dus ook de vier teams die het meeste te winnen hebben bij het onder de tafel schuiven van bepaalde kosten. De laatste technische richtlijn van de FIA kijkt specifiek naar de kosten van teams in andere sportprogramma's. Daar valt onder andere het design van boten, fietsen en straatauto's onder.
Zo zijn zowel Mercedes als Red Bull ook actief in de America's Cup, een zeilcompetititie op hoog niveau. Red Bull is daarnaast ook actief in het ontwerpen van fietsen, terwijl de kennis die wordt opgedaan bij het ontwerpen van de RB17 bijvoorbeeld ook nuttig kan zijn voor het Formule 1-team. Ferrari won eerder deze maand nog de 24 Uur van Le Mans en kan de mogelijk opgedane kennis in dat project gebruiken om de prestaties van het Formule 1-team te verbeteren.
Hoe gaat de FIA dit oplossen?
Het lijkt vrij zeker dat de teams dit soort activiteiten slim proberen in te zetten om de prestaties van het Formule 1-team te bevorderen. De vraag is echter hoe de FIA zich hiertegen wil wapenen. Een mogelijke optie zou zijn om werknemers die in een Formule 1-team actief zijn niet toe te staan om ook in een andere tak van sport te werken, al zal het ook dan een kwestie van tijd zijn voordat de teams weer een methode vinden om toch meer geld uit te kunnen geven.
Het team dat zou kunnen profiteren van maatregelen is Alpine, waarvan bekend is dat het ook voor de introductie van het budgetplafond al met een lager budget werkte dan de topteams. Daarnaast heeft Alpine-teambaas Otmar Szafnauer zijn zorgen over dergelijke nevenactiviteiten al vaker geuit. Het Franse team staat momenteel vijfde bij de constructeurs, en coureurs Esteban Ocon en Pierre Gasly zijn in het coureurskampioenschap terug te vinden op de plekken negen en tien, achter de acht coureurs van de vier eerdergenoemde teams.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties