Voor de start van de race rekende nagenoeg niemand erop dat Mercedes mee zou dingen voor de Grand Prix-zege. Ook Mercedes zelf hield een overwinning - laat staan een dubbelzege - voor onmogelijk. Die dubbelzege bleef ook niet staan, maar de overwinning wel. Andrew Shovlin vertelt als Trackside Engineering Director over de stappen die Mercedes gezet heeft, de toekomstperspectieven, en de strategische overwegingen in België.
'Het was erg zuur', zegt Shovlin in de Akkodis Race Debrief over de diskwalificatie. 'Los van de teleurstelling werken de prestaties wel heel motiverend. Het was een geweldige ommezwaai van de engineers om de auto zo goed te laten werken in de race', zo verwijst de Brit naar de moeizame vrijdag. 'Voor ons was het erg bemoedigend dat we dit jaar nog niet zo sterk presteerden als het warm was. De baantemperatuur was in België erg hoog, en toch deden we het heel goed, vooral in de long runs. Er waren veel positieve punten, al is het natuurlijk jammer dat we het resultaat niet konden behouden.'
Hamiltons suggestie werd verworpen
Uiteindelijk waren beide Mercedes-coureurs als eersten bij de finish. George Russell deed dit na een éénstopper, terwijl Lewis Hamilton tweemaal van nieuw Pirelli-rubber voorzien werd. Hamilton was daar zelf na afloop niet over te spreken, omdat hij al had aangegeven dat zijn banden nog prima waren. 'Deze keuze werd genomen door het strategische team', zegt Shovlin over de strategieën van beide coureurs. Daarmee geeft hij ook aan dat het niet Russell zelf was die het roer omgooide.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Shovlin gaat ook niet mee in de onvrede bij Hamilton. 'In het geval van Lewis was het vrij simpel, want hij leidde de race en had Charles Leclerc achter zich. Leclerc kon geen undercut doen, maar toen hij wisselde naar nieuwe banden, zou hij wel een undercut gedaan hebben, als we Lewis niet naar binnen hadden gehaald. Als je de race leidt, en de nummer twee maakt een pitstop, is het volkomen normaal dat je zorgt dat je zorgt dat je track position behoudt, en Leclerc was een van de grote bedreigingen', zegt de Brit.
Russells strategie wordt wel aangepast
'George had niet zoveel te verliezen', zo verklaart hij dat Russell wel de kans kreeg om de strategie om te gooien. 'Als hij rond datzelfde moment was gestopt, dan zou hij rond de vijfde of zesde plek geëindigd zijn, of misschien de vierde plek. We dachten dat hij Sergio Pérez wel kon pakken, maar verder zou hij in datzelfde gevecht gezeten hebben met Max Verstappen en Lando Norris. Door George langer buiten te houden, kwam hij in aanmerking voor een derde plek', deelt Shovlin.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij hielp ons door aan te geven dat zijn banden nog goed waren, en hij vroeg ons of de éénstopper een mogelijkheid was. Op basis van de slijtage op de eerdere sets banden konden we zien dat hij het einde van de race kon halen met nog rubber op de banden. Op zondagochtend was een éénstopper niet ons plan, maar het was wel een goede reactie van het strategische team en van George zelf om tijdens de race te reageren op de lagere bandenslijtage en daarvan te profiteren.'
Upgrades
Mercedes is dus blij dat het team nu ook competitief is bij hoge temperaturen. Daar staat tegenover dat Mercedes de komende races wellicht meer marge moet pakken met het gewicht. Daarnaast had Mercedes op vrijdag nog een tegenslag, aangezien het team de nieuwe onderdelen na een slechte dag weer van de auto haalde. 'De reden dat we weer teruggingen naar de specificatie uit Silverstone was omdat we in Silverstone een goede race hadden.'
'Spa lijkt redelijk op Silverstone, en in Spa hadden we duidelijk wat problemen', aldus Shovlin over de openingsdag van het weekend. 'We denken dat dit ermee te maken had hoe we de auto afgesteld hadden, en dat het niks met de upgrades te maken had. We hadden last van stuiteren en wat balansproblemen, en door terug te gaan naar de Silverstone-specificatie was alles weer normaal. Sindsdien hebben we de data kunnen bestuderen, en we zijn nu vol vertrouwen dat we de onderdelen in Zandvoort opnieuw kunnen introduceren. '
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties