McLaren voert verdere aanpassingen door aan achtervleugel, ontkent dat FIA dat verzocht Formule 1
Formule 1

McLaren voert verdere aanpassingen door aan achtervleugel, ontkent dat FIA dat verzocht

McLaren voert verdere aanpassingen door aan achtervleugel, ontkent dat FIA dat verzocht

McLaren voert verdere aanpassingen door aan de Bakoe-achtervleugel voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar ontkent dat dat van de FIA moest. Tijdens het raceweekend in Singapore besloot de FIA dat de Britse renstal haar slimme achtervleugel aan moest passen om verdere ontwikkelingen, die mogelijk niet conform de technische richtlijnen zouden zijn, te voorkomen. Voorafgaand aan Austin kwam deze kwestie opnieuw ter sprake.

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan zagen een aantal teams, waaronder Red Bull Racing en Ferrari, dat de achtervleugel van McLaren wel erg flexibel was. McLaren had een systeem ontwikkeld met een 'mini-DRS', waarbij de auto dus in principe gebruik kon maken van het DRS-systeem zonder dat de DRS-klep openging. Dit was vooral op de rechte stukken van Bakoe erg handig, aangezien het de drag verminderde, topsnelheid verhoogde en de auto een betere aerodynamische stabiliteit bood. Na protest van Red Bull besloot de FIA een kijkje te nemen, en spraken ze met McLaren af dat het flexibele deel van de vleugel vastgezet moest worden.

In Singapore kon het team de vleugel niet inzetten, waarschijnlijk is Las Vegas het eerstvolgende circuit waarop de aangepaste Bakoe-vleugel weer te zien is op de MCL38. Autosport weet te melden dat McLaren verdere aanpassingen heeft gedaan aan haar volledige reeks achtervleugels, inclusief die in Austin. De aanpassingen moeten het flexen van de bovenste en onderste flap verminderen. Op donderdag in Texas gingen geruchten rond dat het team door de FIA was gevraagd om verdere aanpassingen te doen, maar dit ontkent McLaren. De Britse renstal gaf wel toe dat het in het kader van de lopende gesprekken ingestemd had om alle vleugels aan te passen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren azerbeidzjan bakoe mcl38 lando norris 121
In Bakoe was de achtervleugel van McLaren een veelbesproken onderwerp.

FIA blijft streng toezien op flexi-wings

Een woordvoerder van de renstal uit Woking benadrukt dat McLaren zelf aanbood om de vleugels aan te passen. 'Zoals eerder vermeld, heeft McLaren proactief aangeboden om enkele kleine aanpassingen te doen aan onze achtervleugel na de Grand Prix van Azerbeidzjan', luidt het statement. 'We hebben sinds Bakoe kleine aanpassingen gedaan aan al onze achtervleugels, in verschillende mate, om ervoor te zorgen dat er geen verdere problemen in dit gebied zouden zijn', aldus de woordvoerder van de Britse renstal.

De aanpassingen die McLaren heeft doorgevoerd aan haar achtervleugels komen in een weekend waarin de FIA streng blijft toezien op het buigen van de achtervleugel. Zoals opgemerkt in de pitstraat, lijken teams nu meer referentiepunten op verschillende delen van de achtervleugel te hebben aangebracht, die door de FIA worden gebruikt om te evalueren hoeveel buiging er plaatsvindt. Het is ook bekend dat camera's met een hogere resolutie zullen worden gebruikt op de positie van de achteruitkijkcamera om de beeldkwaliteit te verbeteren en het vereiste detailniveau te bieden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren voert verdere aanpassingen door aan achtervleugel, ontkent dat FIA dat verzocht
McLaren heeft zelf aangeboden alle vleugels aan te passen.

Videobeelden kunnen niet gebruikt worden om een team te straffen

De gesprekken over de achtervleugel van McLaren ontstonden door de beelden van de achterkant van de auto van Oscar Piastri, die rondgingen op social media na de race in Bakoe. De FIA begon tijdens het weekend in België al strenger te controleren op het flexen van de vleugels, en dat deed het bestuursorgaan toen met een soort sjabloon, dat op de voor- en achtervleugel kwam te liggen. De FIA benadrukt dat de videobeelden die worden vastgelegd van de vleugels niet kunnen worden gebruikt om een team te straffen. Het is wel een manier voor de FIA om beter te begrijpen hoe de vleugels buigen, zodat er in de toekomst wijzigingen kunnen worden doorgevoerd om de huidige regels te verduidelijken, of om toekomstige regels beter te formuleren.

Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.