Nikolas Tombazis, single seaters director van de FIA, bevestigt dat er geen bewijs is dat Red Bull Racing een systeem om de rijhoogte aan te passen heeft gebruikt onder Parc Fermé-omstandigheden en denkt dan ook niet dat zoiets achteraf nog te controleren is. De FIA en Red Bull hebben een oplossing gevonden en daar is het bestuursorgaan blij mee. Tombazis geeft aan dat alle teams zich aan de regels hebben gehouden.
De paddock is inmiddels al bijna drie dagen in de ban van de bib-adjusters van Red Bull, het mechanisme dat de monteurs in staat stelt om de rijhoogte van de auto aan te passen. Elke auto heeft zo'n systeem, al verschilt het per team waar in de auto en hoe het mechanisme werkt. Bij Red Bull zit het systeem achter de pedalen in de cockpit, en moet de neus van de auto gehaald worden om erbij te kunnen. Daarom leek het velen sterk dat Red Bull een trucje had om de rijhoogte in de uren tussen de kwalificatie en de race aan te passen.
McLaren was er echter niet gerust op dat de Oostenrijkse renstal eerlijk was, en dus verzocht het team de FIA om alles tot op de bodem uit te zoeken. Red Bull ontkende alle beschuldigingen en verklaarde dat het systeem bestaat, maar dat niemand erbij kan als de auto volledig geassembleerd is. De FIA heeft op vrijdag inspecties gedaan, maar niet alleen bij Red Bull. Tombazis was tevreden dat de zaak goed was afgehandeld. 'We hadden dan ook geen duidelijke indicaties dat iemand zoiets deed', verklaart hij, geciteerd door Autosport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik denk dat alle teams zich daaraan hebben gehouden'
De FIA legde vanaf het begin van de zaak al uit dat het bestuursorgaan geen bewijs had dat Red Bull, of een ander team, zich schuldig maakte aan het gebruiken van de truc om de rijhoogte stiekem aan te passen, maar de FIA wil waakzaam blijven. 'Daarom hebben we gezegd dat er vanaf deze race ook geen mogelijkheid mag zijn om zoiets te doen', verklaart Tombazis. 'Als een team een ontwerp heeft dat een snelle verandering van die hoogte zou toestaan, dan moet dat worden bekeken, zodat ze het niet kunnen gebruiken in Parc Fermé.'
Volgens de Griek heeft echter ieder team zich gewoon aan de regels gehouden. 'Een voor zover wij weten, is dat allemaal onder controle. Ik denk dat alle teams zich daaraan hebben gehouden', knikt Tombazis. McLaren-CEO Zak Brown eist echter dat de FIA nog een grondige check gaat doen of Red Bull echt niet heeft valsgespeeld. Tombazis laat weten dat de FIA niet van plan is om eerdere activiteiten te onderzoeken om naleving te controleren. 'Het gaat om een paar millimeter of iets dergelijks. We hebben het echt over hele kleine getallen. Ik denk niet dat het iets is dat we kunnen controleren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Brown vertrouwt het niet
Brown vond het vooral apart dat de FIA besloot om het mechanisme van Red Bull te verzegelen, terwijl Red Bull zelf aan heeft gegeven dat het team het onderdeel niet in kan zetten als de auto volledig geassembleerd is. De FIA doet dat dan ook gewoon om zeker te weten dat Red Bull het trucje niet toepast. 'Red Bull is het enige team dat de mogelijkheid heeft om de rijhoogte vanuit de cockpit aan te passen', benadrukte Brown. 'Of ze dat wel of niet hebben gedaan, geen idee, maar de mogelijkheid om het te doen roept vragen op.'
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties