Helmut Marko heeft zich inmiddels ook uitgelaten over het veelbesproken systeem van Red Bull Racing en de 81-jarige Oostenrijker haalt uit naar het team van McLaren. De adviseur van de kampioensformatie begrijpt, net als Max Verstappen, alle commotie rondom dit onderwerp niet en hij suggereert dat McLaren dit wel eens bewust zou kunnen doen.
Naar alle waarschijnlijkheid is McLaren het team dat bij de FIA heeft geklaagd en Red Bull ervan heeft beschuldigd de rijhoogte van de RB20 via een systeem aan te kunnen passen onder Parc Fermé-regels. Waar men zich bij de Oostenrijkse renstal van geen kwaad bewust is en ontkent dat er gesjoemeld is, is Zak Brown daar echter niet van overtuigd en de Amerikaanse CEO van McLaren wil dat de FIA de zaak tot op de bodem onderzoekt.
'Wanneer je van die slim verwoorde opmerkingen hoort als dat je het niet kunt doen wanneer de auto helemaal in elkaar zit… Ik weet dat de auto niet altijd in elkaar zit', vindt Brown het verweer van Red Bull maar slap. 'En waarom zou de FIA iets moeten verzegelen als het niet bereikbaar is', zei de McLaren-CEO er eerder op vrijdag nog over.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na de eerste vrije training op het Circuit of the Americas heeft Red Bull afgevaardigden van de FIA op bezoek gehad. Daarnaast heeft de FIA eerder ook al besloten dat er strengere controles zullen worden uitgevoerd en dat er een zegel op het systeem van Red Bull zal worden geplaatst om er zeker van te zijn dat het ook daadwerkelijk niet beweegt.
Marko wijst naar McLaren
De Oostenrijkse renstal verleent volledige medewerking, maar Marko begrijpt niet waarom de zaak zo opgeblazen wordt. 'Het systeem is volkomen legaal en was bekend bij alle teams. We hadden de FIA er al over ingelicht, dat zegt genoeg', begint Marko tegen Sky Sports. 'Je kan de rijhoogte niet veranderen tussen de kwalificatie en de race. Dat is het belangrijkste, er is niets illegaals aan', verzekert de 81-jarige Oostenrijker. 'De FIA wist het al. Er was geen sanctie en er veranderde niets ten opzichte van vroeger', voegt hij nog toe.
Dat er dit weekend ineens zo veel aandacht uitgaat richting een systeem, dat voor iedereen te zien is, vindt de Red Bull-adviseur maar vreemd. Volgens Marko zit hier een luchtje aan en hij denkt precies te weten hoe de vork in de steel zit. 'Ik begrijp al het gepraat hierover niet. Misschien wil iemand hiermee de aandacht afleiden van andere problemen', doelt Marko op Brown en het team van McLaren. De Britse renstal kreeg een maand geleden in Azerbeidzjan de FIA op zijn dak, vanwege het gebruikmaken van een soort mini-DRS op de achtervleugel. Destijds vroeg Red Bull de FIA naar de achtervleugel te kijken en deze werd kort daarop verboden. Nu zijn de rollen dus omgedraaid.
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties