Red Bull Racing kwam afgelopen donderdag plotseling onder een vergrootglas te liggen omdat één van de concurrenten de Oostenrijkse renstal ervan beschuldigde de rijhoogte van de bolides, met behulp van een bepaald systeem aan te kunnen passen onder parc fermé-regels. De klacht zou volgens Auto, Motor, und Sport bij McLaren vandaan komen en spreekt zelfs van vergelding.
Heel verrassend is het misschien niet, want beide teams zijn dit jaar in een strijd verwikkeld om beide kampioenschappen. En ruim een maand geleden was McLaren zelf het onderwerp van gesprek toen op videobeelden duidelijk te zien was hoe de flap van de achtervleugel op de MCL38 doorboog bij een bepaalde snelheid. Dit zou voor extra topsnelheid zorgen en werd zelfs een mini-DRS genoemd. Red Bull haakte daar meteen op in door er bij de FIA op aan te dringen de truc te verbieden. Het autosportorgaan besloot uiteindelijk om de Bakoe-vleugel van McLaren af te keuren.
'Vier weken later volgt een vergelding', schrijft sportjournalist Michael Schmidt op de website van Auto, Motor, und Sport. 'Eén team kaartte het trucje van Red Bull aan bij de technische commissarissen van de FIA. Dit zou McLaren zijn geweest', zegt de Duitse journalist, die hiermee lijkt te willen suggereren dat het om een soort wraakactie van de Britse renstal zou gaan.
Verwijt kwam als een verrassing
De aantijgingen in de richting van Red Bull kwamen voor velen, inclusief voor Max Verstappen, als een verrassing. De Nederlander stelde voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten dat iedereen kan zien wat er gebeurt. De regerend wereldkampioen en huidige leider in de WK-stand dacht aanvankelijk dan ook dat het verwijt over een ander team ging. Schmidt beaamt dat de T-tray, die ook wel de bib wordt genoemd, een zogenaamde open source-component is. 'Dit betekent dat elk team het ontwerp van dit onderdeel moet publiceren. De FIA en alle andere deelnemers hebben te allen tijde toegang tot de tekeningen en de technische beschrijving', stelt de Duitser.
Red Bull ontkent het bestaan van een systeem dat de rijhoogte aan kan passen overigens niet, maar herkent zich niet in de klacht dat het systeem ook onder parc fermé-regels is gebruikt. Het mechanisme bevindt zich ook in de cockpit, zoals critici beweerden. Maar volgens Red Bull kan een wijziging niet onopgemerkt worden doorgevoerd. 'Om bij de stelschroef te komen, moet er een paneel in de cockpit worden verwijderd. Ook is er gereedschap nodig om de voorspanning van de veer te wijzigen en hierdoor is het niet meer mogelijk om ongemerkt de instelling te veranderen in parc fermé of op de grid', legt Schmidt het verweer van de kampioensformatie uit. 'Red Bull zal zich dan ook geen zorgen maken over een eventueel onderzoek.'
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties