Hoewel sommige bronnen leken te suggereren dat Red Bull Racing na een waarschuwing in Singapore de auto al had aangepast na de race, meldt Motorsport.com dat het mechanisme waarmee Red Bull de rijhoogte aan kan passen niet zo eenvoudig uit de auto te halen is. De Oostenrijkse renstal moet nog een verdere ingreep doen, omdat het apparaat moeilijk te bereiken is als de auto in elkaar is geschroefd. De FIA verzegelt het onderdeel tijdens het weekend in Austin.
Op woensdagavond kwam het nieuws naar buiten dat de FIA strenger zou gaan controleren op trucjes van de teams om de rijhoogtes van de auto onder Parc Fermé-regels aan te passen. Eerst werd er geen team genoemd dat daarvan werd verdacht, maar op donderdag kwam al snel naar buiten dat het Red Bull zou zijn die dat trucje toe zou passen. The Race meldde vervolgens dat Red Bull na de kwalificatie in Singapore al een waarschuwing kreeg. Vanwege Parc Fermé-tijd kon Red Bull toen niets aan het mechanisme doen, maar spraken ze met de FIA af dat ze met de rijhoogte van de kwalificatie de race in zouden gaan.
Motorsport.com geeft aan dat Red Bull daardoor nog veranderingen nog door moet voeren, maar dat dat erg lastig is als de auto helemaal in elkaar geschroefd is. Het onderdeel zit volgens bronnen achter de pedalen in de cockpit, achter een paneel, waardoor de monteurs er niet makkelijk bij kunnen komen. Die aanpassingen kunnen niet onmiddellijk doorgevoerd worden, dus moet de RB20 verder 'onder het mes'. Het medium deelt dat Red Bull verwacht over twee weken klaar te zijn met de aanpassingen, als het veld dus afreist naar Brazilië voor de race op Interlagos.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'RB20 wordt 'verzegeld' tijdens weekend in Austin'
Elke auto heeft een hoogteaanpassingsapparaat, dat niets meer is dan een schroefsysteem dat door een monteur met gereedschap kan worden gedraaid om de positie van de T-tray te verhogen of te verlagen. De T-tray, die ook wel de bib genoemd wordt, is een onderdeel van de vloer dat zich aan de voorkant van de auto bevindt. Het onderdeel zit net achter de voorwielen en voor de plank die zich onder de centrale bodem van de auto uitstrekt. De T-tray heeft een cruciale rol in de aerodynamica en het beheren van de rijhoogte van de auto. Dit onderdeel is dus sowieso niet illegaal.
De discussie die erover ontstond, was dat Red Bull dit aanpaste onder Parc Fermé-tijd, om zo een voordeel te behalen tijdens de race. Aangezien het onderdeel zo moeilijk te bereiken is, leek het een aantal journalisten al sterk dat Red Bull hiermee heeft 'gesjoemeld'. Naar verluidt zullen FIA-officials zegels op de Red Bull-bolide plakken, zodra het een en het ander niet kan worden verplaatst als de auto's dit weekend Parc Fermé ingaan. Red Bull en de FIA zijn al tot een overeenkomst gekomen nadat de twee partijen een gesprek hebben gevoerd over het mechanisme.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull houdt voet bij stuk
Zoals al is vermeld in dit artikel dat eerder vandaag verscheen op F1Maximaal.nl, is er geen reden om te denken dat de RB20 illegaal is. De FIA heeft geen bewijs gevonden dat Red Bull een bepaald trucje heeft toegepast om de rijhoogte onder Parc Fermé-omstandigheden aan te passen, ook niet na de waarschuwing in Singapore, en Red Bull liet zelf al weten dat ze niet aan het onderdeel kunnen zitten als de auto volledig geassembleerd is. Bovendien is het ontwerp van het apparaat gewoon gepubliceerd op de open source servers van de FIA, waar alle teams toegang tot hebben.
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties