F1TV-analisten Will Buxton en James Hinchcliffe gaan in op beschuldigingen aan het adres van Red Bull Racing betreffende een trucje met het aanpassen van de rijhoogte. Op woensdagavond liet de FIA weten dat ze strenger zullen controleren op dergelijke foefjes, waarbij ze geen team noemden die voor bepaalde speculaties had gezorgd. Op donderdag brachten meerdere bronnen naar buiten dat Red Bull ervan werd beschuldigd. Buxton legt uit wat hij nog meer heeft gehoord.
In Singapore waren er al gesprekken geweest over een bepaald apparaat dat Red Bull bij de front bib had geïnstalleerd, waarmee ze tussen de kwalificatie en de race, dus tijdens Parc Fermé-uren, de rijhoogte van de auto aan zou kunnen passen. Volgens Autosport en The Race werd Red Bull er toen al op gewezen dat het tot speculaties leidde dat het trucje niet helemaal conform de technische richtlijnen was. Andere teams hebben inzage in de onderdelen van Red Bull en andere concurrenten middels een server van de FIA waarop de data van de onderdelen op de auto worden geladen. Op die manier zag een ander team dus iets wat haar niet aanstond, en meldde dat bij de FIA.
Red Bull ontkende de aantijgingen, want als de auto helemaal in elkaar geschroefd was, konden ze toch niets doen met dat apparaat. 'Uiteindelijk draait het om het vermogen van de teams om de rijhoogte aan te passen onder Parc Fermé-omstandigheden', legt Buxton uit in de Weekend Warm-Up. 'Zoals we weten, zodra je begint aan de kwalificatie, gaat alles 'op slot'. Je mag dan geen wijzigingen meer doorvoeren aan de set-up, inclusief de rijhoogte. Ieder team wil natuurlijk de auto zo laag mogelijk afstellen, maar als je de auto te laag zet tijdens de kwalificatie, krijg je met een volgetankte auto problemen met de houten plank onder de auto, die dan te veel slijt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Buxton ziet niet in waarom het illegaal zou moeten zijn
De concurrenten van de kampioensformatie suggereren dat Red Bull de rijhoogte 'manipuleert' tussen de kwalificatie en de race, op een tijd waarop dat dus niet mag. 'Ik sprak met het team, en ze vertelden me dat ze een mechanisme op de auto hebben waarmee ze dat zouden kunnen doen', vervolgt Buxton. 'Het is echter behoorlijk moeilijk om daar bij te komen. Dus elke suggestie dat de bestuurder dit vanuit de cockpit zou kunnen veranderen, zeggen ze, is onjuist. Ze zeggen dat het mechanisme onder de pedalen in de cockpit zit. Je zou er dus met een schroevendraaier bij moeten komen, door op de kop in de cockpit te klimmen, waarbij je benen uit de cockpit steken.'
Wat Buxton dus bedoelt, is dat het een hele klus is om bij het apparaat dat de rijhoogte aanpast te komen, dus beschuldigingen dat Max Verstappen of Sergio Pérez dat tijdens de race aan kunnen passen of dat iemand dat onder Parc Fermé-regels kan doen, zijn vergezocht. 'Maar ja, de teams, omdat alles in de Formule 1 nu open source is, kunnen zien wat iedereen met hun auto's doen. Sommige teams hebben een klacht ingediend bij de FIA en de FIA heeft in feite gezegd: jullie moeten dit uitzoeken en aanpassen zodat wij tevreden zijn. Vergelijkbaar met wat ze in september hebben gedaan met McLaren met die flexibele achtervleugel', zegt de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is een nieuwe benadering van de FIA'
McLaren werd er na de Grand Prix van Azerbeidzjan op gewezen dat haar achtervleugel de mazen in de technische richtlijnen aan het opzoeken was. De Britse renstal werd niet berispt, maar moest de vleugel aanpassen en mocht haar Bakoe-vleugel niet meer inzetten. Buxton suggereert dat hetzelfde is gebeurd bij Red Bull. 'Het is een nieuwe benadering van de FIA, in plaats van gewoon te zeggen: dat is het, je hebt een probleem, zeggen ze nu: we hebben dit gezien, los het op, en gebruik het niet opnieuw', aldus de F1TV-journalist. Het nieuws en de beschuldigingen aan het adres van Red Bull komen wel net in een allesbepalend weekend voor de Oostenrijkse renstal.
Op internet werd er druk gespeculeerd dat Red Bull haar vorm in Austin helemaal zou verliezen omdat ze 'het trucje' niet meer in kan zetten, maar het team neemt een updatepakket mee, waarop de ogen nu gericht zijn. Zo laat in het seizoen zo'n groot pakket meenemen wordt echter wel gezien als een risico. 'Dat klopt, maar de teams voelen zich redelijk comfortabel om grote updates meer te nemen naar races als deze', neemt Hinchcliffe over. 'Het is ook een krap schema, we hebben nog zes races te gaan, twee triple headers, drie sprintraces. Je wilt die upgrades zo snel mogelijk op de auto krijgen. De baan is opnieuw geasfalteerd, wat minder zorgen geeft over slijtage, maar ja, het blijft lastig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties