Red Bull Racing wordt beschuldigd van het trucje met het aanpassen van de rijhoogte, zo melden De Telegraaf en andere bronnen. De FIA liet voorafgaand aan de persdag in Austin al weten dat het bestuursorgaan vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten strenger gaat controleren op het trucje dat de teams mogelijk toepassen betreffende de rijhoogte van de bolide. Red Bull ligt onder de loep.
Autosport meldde op donderdagochtend dat er gesprekken hebben plaatsgevonden tussen meerdere teams en de FIA om te bespreken dat een bepaald team een truc zou hebben gevonden om de rijhoogte van de auto aan te passen tussen de kwalificatie en de race. De FIA twijfelde niet, en reageerde direct. De front bib, aan de voorkant van de auto, zou door het desbetreffende team zijn gewijzigd door instellingen in de cockpit aan te passen, aldus het Britse medium. Het aanpassen van de rijhoogte levert vanzelfsprekend voordelen op, met name op een circuit als COTA tijdens een sprintweekend.
De Telegraaf meldt dat Red Bull ervan wordt beschuldigd dat ene team te zijn dat dat trucje heeft uitgevonden en toepast. Volgens het Nederlandse medium bevestigen meerdere bronnen dat Red Bull nu onder de loep ligt en in de gaten gehouden wordt betreffende het trucje. Tijdens verschillende technische vergaderingen kwamen de verdenkingen aangaande de Oostenrijkse renstal naar voren. Hoe dan ook ontkent het team van Max Verstappen en Sergio Pérez dat dit foefje wordt toegepast. De Telegraaf geeft aan dat Red Bull heeft gezegd 'dat dergelijke ontwerpen van systemen allemaal geüpload zijn op een server van de FIA, waartoe alle teams toegang hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FIA heeft geen bewijsmateriaal gevonden
Hoewel Red Bull verdacht wordt, heeft de FIA geen bewijsmateriaal dat de kampioensformatie het trucje daadwerkelijk heeft toegepast, maar zoals het bestuursorgaan al had aangegeven wordt er in ieder geval vanaf dit weekend strenger gecontroleerd. Het aanpassen van de rijhoogte levert immers meerdere voordelen op. Tijdens de kwalificatie wil een team vaak een lagere rijhoogte om de aerodynamica te verbeteren en maximale downforce te genereren, wat vanzelfsprekend een snellere rondetijd betekent. Voor de race kan een hogere rijhoogte zorgen voor meer stabiliteit, minder slijtage aan de banden, en minder kans op stuiteren.
Vorig jaar waren de rijhoogtes op COTA, die werden afgesteld voor de sprintrace en de hoofdrace, een probleem. De auto's die te laag waren afgesteld liepen het risico dat de houten plank onder de auto te veel sleet. Daarom werden Charles Leclerc en Lewis Hamilton in 2023 na afloop gediskwalificeerd. Red Bull heeft onlangs een cruciale wijziging door moeten voeren betreffende de afstelling van de ophanging: de RB20 raakte uit balans met een hoge en zachte afstelling, waardoor Red Bull tijdens Bakoe en Singapore heeft gekeken naar de lage en harde afstelling. Dat leek beter te werken. Het is mogelijk dat Red Bull daardoor momenteel wordt verdacht van het toepassen van het trucje. Hoe dan ook heeft niemand bewijs, en is er dus nog geen sprake van illegaliteit bij de RB20.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mogelijke gevolgen?
Om te praten over mogelijke gevolgen is vanzelfsprekend nog te vroeg, al helemaal als de FIA geen bewijsmateriaal vindt dat Red Bull dit trucje daadwerkelijk heeft toegepast. De laatste keer dat de FIA ingreep was overigens recent, aangezien McLaren een slimme truc had toegepast bij haar achtervleugel. De Britse renstal werd gevraagd het te flexibele onderdeel vast te zetten. Het woord 'illegaal' is bij de FIA in ieder geval niet gevallen. Het is dus nog even afwachten hoe deze zaak afloopt, en of Red Bull überhaupt schuldig is. Verstappen, Pérez en Horner zullen er op de persdag in Austin ongetwijfeld naar worden gevraagd.
Update 17/10 (21:10u) | Red Bull heeft wijzigingen doorgevoerd, maar ontkent aantijgingen
Red Bull heeft toegegeven dat ze wijzigingen hebben doorgevoerd aan hun auto als resultaat van gesprekken met de FIA, maar het team ontkent dat het in staat is om dergelijke wijzigingen aan te brengen wanneer de parc fermé-regels van kracht zijn. Ja, het apparaat bestaat, maar het is niet toegankelijk zodra de auto volledig is gemonteerd en klaar is om te rijden', zo laat een woordvoerder van Red Bull aan BBC Sport weten. 'In de vele correspondentie die we met de FIA hebben, kwam dit onderdeel ter sprake en we hebben een plan voor de toekomst opgesteld', voegt de woordvoerder nog toe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties