Red Bull Racing is wederom niet het snelste team tijdens de racesimulaties voor het sprintweekend in Austin. Het is niet makkelijk uit slechts een enkel uurtje vrije training op te maken welk team met de beste papieren de sprintrace en de hoofdrace in zal gaan, maar voorlopig lijkt het erop dat Red Bull nog wat snelheid tekortkomt. De kwalificatiepace van Red Bull was uitstekend, maar McLaren en Ferrari lijken voorlopig de overhand te hebben betreffende de long runs. Red Bull pakte de training echter wel anders aan dan de andere teams.
Alle ogen zijn dit weekend op Red Bull gericht vanwege het updatepakket dat het team heeft meegenomen. De Oostenrijkse renstal heeft vooral aerodynamische updates doorgevoerd op de RB20, aangezien de stabiliteit en de balans van de auto enorm verbeterd moesten worden. Verstappen behaalde op vrijdag in Austin de poleposition voor de sprintrace, en leek tijdens de enige vrije training van het weekend dan ook voornamelijk te focussen op de kwalificatieruns.
Racesimulaties zijn er wel verreden, waarbij Red Bull koos om de fuel runs op de softs te doen, waar de andere teams de voorkeur gaven aan de harde band. Zoals vaak in een sprintweekend is het de vraag hoe representatief de data van de long runs zijn, aangezien er in een uurtje veel moet gebeuren en de teams zich voorbereiden op zowel de sprintkwalificatie als de afstellingen voor de hoofdkwalificatie en de Grand Prix op zondag.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Formule 1-journalist en analist Peter Windsor kaartte al aan dat de fuel runs van Verstappen er niet zo denderend uitzagen als die van Ferrari, McLaren en Mercedes, en de tijden bevestigen dat. Terwijl de Nederlander in de kwalificatie razendsnel was, was zijn long run op de zachte band heel wat langzamer dan de long runs op de harde band van de andere teams. Teamgenoot Sergio Pérez heeft ook een long run op de softs verreden, en hij was ongeveer zeven tienden sneller dan de drievoudig wereldkampioen.
Red Bull reed ander programma
De programma's van de teams en hoe ze de vrije training aanpakken kunnen behoorlijk uiteen lopen, en het was dan ook te zien dat Red Bull voor een andere aanpak koos dan de andere teams. De Oostenrijkse renstal ging eerst bezig met een kwalificatiesimulatie, terwijl de baan dus nog 'groen' was, en wijdde de laatste tien minuten van de sessie aan een racesimulatie met de zachte band. De tijden lijken echter indicatief te zijn voor een potentiële eerste stint in de race van zondag en zijn daarom niet echt vergelijkbaar met die van de andere teams.
Hoe dan ook lijkt het erop dat de andere teams qua race pace er wel wat beter bij zitten. Ferrari oogt vooral sterk, met Charles Leclerc als de snelste coureur van de top vier teams. Dat kan als opvallend beschouwd worden, aangezien de Scuderia geen update mee heeft genomen. Mercedes en McLaren kwamen met een aanzienlijke lijst aanpassingen op vrijdagmiddag, terwijl Red Bulls update relatief bescheiden oogde. De Oostenrijkse renstal heeft, zoals al genoemd, vooral aerodynamische updates gebracht om de stabiliteit van de auto te verbeteren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren en Mercedes consistent
McLaren leek wat problemen te ervaren tijdens de sprintkwalificatie, maar betreft de racesnelheid bewees de Britse renstal zeer consistent te zijn. Voor Oscar Piastri zijn dat positieve berichten, aangezien de Australiër de sprintrace buiten de top vijftien zal moeten starten nadat zijn tijd werd verwijderd vanwege track limits. Norris moet vanaf P4 komen, maar maakt met een dergelijke pace ook kans op de overwinning. Naast McLaren laat ook Mercedes consistentie zien, al zag de W15 er niet bijzonder stabiel uit tijdens een aantal kwalificatierondes van Lewis Hamilton en George Russell.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties