Terwijl er nog altijd zes teams zijn die een stoeltje beschikbaar hebben voor volgend jaar, trok het team van Red Bull Racing zich in juni terug uit de stoelendans voor het 2025-seizoen. Het Oostenrijkse team bracht naar buiten ook volgend seizoen met de twee huidige coureurs te rijden. De contractverlenging van Sergio Pérez kwam voor velen als een verrassing en houdt de gemoederen nog steeds bezig. De resultaten van de Mexicaan voldoen namelijk niet aan de verwachtingen. Teamadviseur Helmut Marko vertelt aan GrandPrix247 hoe hij de toekomst voor zich ziet.
In de eerste paar races van het seizoen wist Pérez nog stijf achter Max Verstappen te finishen. Maar sinds de race op het circuit van Imola is er een enorm gat gevallen tussen de Nederlander en de Mexicaan. Pérez viel twee keer achter elkaar uit in Monaco en Canada en wist tijdens de Europese triple header geen beter resultaat dan een zevende plaats te halen. Gezien deze resultaten vragen velen zich af hoe lang het Oostenrijkse team nog samen zal blijven werken met Pérez en of er wellicht iemand in het Red Bull Junior-team is die beter naast Verstappen zou passen.
Geen nieuwe Verstappen
In de kweekvijver van Red Bull bevinden zich onder andere F2-coureur Isack Hadjar en F3-coureur Arvid Lindblad. Hadjar leidt momenteel het F2-kampioenschap. Nieuw-Zeelander Liam Lawson is reservecoureur voor het Red Bull-team en zijn dochterteam VCARB. Aan Marko wordt gevraagd of hij denkt dat er tussen hen wellicht een nieuwe Verstappen zit. 'Ten eerste, ik ben niet op zoek naar een nieuwe Verstappen, want Verstappen is uniek', begint de Oostenrijker. 'Het zal voor iedereen moeilijk zijn om zijn teamgenoot te zijn.'
Marko sluit niet uit dat een van bovengenoemde namen op korte termijn al naast de Nederlander zal komen te rijden. 'We zitten nu in de situatie waarin een van onze coureurs helaas niet presteert zoals hij dat zou moeten doen. We zullen in de zomerstop evalueren hoe we nu verder moeten gaan', vertelt hij. Het is volgens de teamadviseur alleen niet gezegd dat Red Bull er nu al voor zal kiezen een van haar junior-coureurs in de auto van Pérez te zetten.
'Lindblad is nog maar 16-jaar oud. Het is moeilijk om te zeggen (welke kant hij opgaat, red.). Maar je hebt op Silverstone tijdens de Feature Race wel kunnen zien dat hij enorm onder druk werd gezet door Mini die twee jaar ouder is en veel meer ervaring heeft. Lindblad wist hem goed achter zich te houden terwijl Mini zijn banden volledig opgebruikte.'
Marko denkt dat het wellicht een beter idee is om de Red Bull Junior-leden eerst een jaar bij VCARB te laten rijden voordat ze bij Red Bull terechtkomen. 'Ze moeten eerst natuurlijk klaar worden gestoomd. Ze kunnen niet zomaar zeggen dat ze Verstappen zullen verslaan. Dat was een fout die, bijvoorbeeld, Pierre Gasly maakte. Hij dacht dat hij net zo goed als Verstappen was. Wellicht dat Lawson of Lindblad in een jaar of twee of drie klaar zijn voor Red Bull. Ik weet niet of Verstappen dan nog racet. Als hij het niet meer leuk vindt en het niet meer wil, komt hij wel naar ons toe om vriendelijk te bedanken.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Het karakter van Verstappen
Naast Verstappen, behaalde Vettel ook al zijn wereldtitels bij het team van Red Bull. Marko vertelt hoe de twee van elkaar verschillen. 'Ieder coureur is anders en daardoor kan je ze eigenlijk niet vergelijken', begint de Oostenrijker. 'Maar Vettel is een coureur die op elk detail let en veel technische feedback nodig heeft voordat hij snel gaat. Zodra hij alles onder controle heeft, levert hij goed werk.'
Volgens Marko gaat Verstappen instinctiever te werk. 'Verstappen is eerder een natuurlijke coureur. Hij springt in de auto en is snel. Het gaat hem alleen maar om het racen. Na een Grand Prix gaat hij direct in de simulatiestoel zitten. Dat is iets dat ik maar niet kan begrijpen, maar hij vindt het leuk.' Wat de twee mannen wel gemeen hebben is dat ze beiden niet op hun mondje zijn gevallen. 'Beiden willen gewoon de allerbeste auto en beiden letten alleen op zichzelf. Maar het ongelofelijke aan Verstappen is zijn toewijding. Het grootste voordeel aan hem is dat hij geen warming-up nodig heeft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties