Voormalig Formule 1-teammanager en F1-journalist Peter Windsor denkt dat Max Verstappen momenteel in een fantastische positie zit, want als Red Bull Racing hem geen competitieve auto kan bieden in de toekomst, zullen veel teams er alles aan doen om hem binnen te halen, ook als dat betekent dat ze daarvoor een van hun rijders moeten ontslaan. Verstappen heeft naar het idee van Windsor de touwtjes volledig in handen en gaat er slim mee om.
Als de RB20 een weekend niet zo competitief is als gehoopt, zit de geruchtenmolen op de maandag na het raceweekend direct weer vol met de speculaties dat Verstappen daardoor weer gaat kijken of een overstap naar een ander team toch aantrekkelijker is dan bij Red Bull blijven. De Nederlander heeft inmiddels al vaak genoeg gezegd dat hij niet van plan is om over te stappen naar een andere renstal, ook niet als Red Bull opeens niet meer de snelste auto heeft. 'Zo werkt het niet. Ik kan niet opeens zeggen: doei, jongens!' legde Verstappen uit bij de persconferentie in Oostenrijk.
Die mening is niet opeens veranderd, ook niet nadat hij niet won in Silverstone. Podcast-maker en YouTuber Cameron F1 stelt dat er twee dingen nodig zijn voor Verstappen om zijn contract tot en met 2028 uit te dienen: meer harmonie binnen het team en een competitieve auto. 'Het eerste dat je noemt heeft waarschijnlijk te maken met de onrust die recentelijk bij Red Bull geweest en die nu weer lijkt te zijn opgelost', reageert Windsor in het interview. 'Ik kan me niet voorstellen dat dat nog steeds een discussiepunt is. Voor het tweede dat je noemt: dat is een voor de hand liggend punt, toch?' stelt de 72-jarige.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik bedoel, wie wil er geen geweldige auto? Max is niet anders dan een andere coureur (op dat punt, red.). En duidelijk is er in zijn gedachten een vraagteken, net als bij iedereen, over hoe Red Bull zal zijn zonder Adrian Newey en hoe goed de auto zal zijn na verloop van tijd', gaat Windsor verder. Topontwerper Newey kondigde begin mei zijn vertrek aan. Afgelopen weekend was hij wel weer bij Red Bull te zien. 'Zoals ik al eerder zei, ik denk dat er genoeg momentum zal zijn en genoeg infrastructuur uit het Adrian-tijdperk voor Red Bull om competitief door te gaan tot eind 2025.'
'Dat zal Verstappen nooit zeggen'
De concurrentie is nu echter al too close for comfort, en dat weet Verstappen ook. Hij luidde voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk de noodklok en gaf aan dat de auto echt verbeterd moet worden. Daar werkt hij samen met het team keihard aan. 'Hoe de nieuwe auto dan zal presteren tegen de nieuwe Ferrari en de nieuwe Mercedes, is een andere vraag, en dat is een duidelijke vraag in Max' gedachten', kaart Windsor aan. 'Hij zal nooit, omdat hij een intelligent persoon is, zeggen: ik hou van Red Bull en ik blijf daar voor altijd. Wat hij heeft gezegd is niet verrassend en volledig logisch.'
Wat hij duidelijk wil, denkt Windsor, is een goede auto. 'Als de Red Bull geen goede auto is, zal hij niet tekortschieten aan andere teams om naar toe te gaan, zelfs als die teams hun huidige coureur moeten lozen om Max binnen te halen', gaat de Brit verder. 'Er zijn genoeg teams met het geld om dat te kunnen doen, dus hij zit in een geweldige positie en heeft die positie verdiend. Lewis (Hamilton, red.) heeft de kans gepakt om naar Ferrari te gaan, wat ook een geweldige beslissing was. Dus niets verrassends daaraan', besluit Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor looft Verstappen voor Brits optreden
Windsor vindt het dan ook niet terecht als er gezegd wordt dat Verstappen in Silverstone niet goed voor de dag kwam. Hij maakte in de kwalificatie een foutje, maar wist zich uitstekend te herstellen tijdens de race. 'Ik denk dat de je zondag in Silverstone op twee manier kunt bekijken. Je kunt zeggen: wauw, wat had hij het moeilijk, was dat Max? Was dat de auto? Of je kunt zeggen: wauw, wat een coureur, kijk naar waar Pérez was, dit was een Verstappen-klassieker', zegt Windsor.
'Als je naar Max' statistieken kijkt, is zijn vermogen om telkens op het podium te eindigen al een van zijn grote kwaliteiten sinds hij in de Formule 1 zit. Hij is daar erg goed in. Daarom kies ik voor de tweede mening, want ik denk dat hij uitstekend werk heeft geleverd', is de Brit van mening. 'Hij had duidelijk niet de beste auto in Silverstone. Het was interessant geweest als hij op de mediums had gereden in plaats van de harde band, en om dan te zien hoe snel hij was. Ik neem aan dat ze geen mediums hadden', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties