Formule 1-journalist Joe Saward analyseert de situatie bij Red Bull Racing. Hij heeft de conclusie al eerder getrokken dat de toestand met Sergio Pérez niet langer meer houdbaar is, en benadrukt dat nu opnieuw. Pérez tekende een maand geleden een nieuw tweejarig contract, maar heeft Red Bull nog niets terug kunnen geven om hen te bedanken voor het vertrouwen. Saward vindt dat Red Bull actie moet ondernemen.
Het gaat de laatste tijd niet soepel voor de Mexicaan. Velen zien dat er een herhaling van 2023 gaande is. Vorig seizoen zat Pérez ook een lange tijd vast in een vormdip. Het is inmiddels al een tijdje geleden dat Pérez op het podium stond of op de eerste startrijen kwalificeerde. Het begint Red Bull punten te kosten in het constructeurskampioenschap. De voorsprong van de Oostenrijkse renstal is nu 71 punten op Ferrari, terwijl de voorsprong vorig jaar rond deze tijd 208 punten was. 'Ik schreef er vorige week al over en Silverstone heeft de situatie niet verbeterd', schrijft Saward in The Green Notebook.
'Verstappen heeft 255 punten, Pérez 118. Hij is van de tweede naar de zesde plaats gezakt in het kampioenschap en zowel George Russell als Lewis Hamilton zullen hem voor de zomerstop inhalen als de huidige trends doorzetten', gaat de Brit verder. 'Het team heeft geprobeerd hem een schop onder de kont te geven omdat ze bang zijn dat de andere teams hen zullen inhalen in het constructeurskampioenschap.' Het enige goede nieuws voor Red Bull, is dat terwijl Ferrari, McLaren en Mercedes allemaal goed zijn, ze nu punten van elkaar afpakken, aldus Saward. 'Wat betekent dat Red Bull voorlopig voorop blijft. Maar dat kan snel veranderen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wie moet Pérez vervangen?
Pérez heeft in de afgelopen zes races slechts vijftien punten kunnen pakken. Vorig jaar viel dat niet zozeer op, omdat Verstappen makkelijk alleen de kar kon trekken en Red Bull dominant was. 'Als Pérez zijn spel niet kan verbeteren, zal hij worden ontslagen en geen enkele hoeveelheid verontwaardiging van Mexicaanse fans (waar er genoeg van zijn) zal helpen', schrijft Saward. 'De grote vraag is echter wat het beste is voor Red Bull om te doen. Het bedrijf dacht dat door Daniel Ricciardo bij VCARB te plaatsen er een duidelijke opvolger voor Pérez zou zijn, maar de Australiër heeft moeite gehad om indruk te maken.'
Yuki Tsunoda zou dan ook een optie zijn, maar Saward betwijfelt het of hij genoeg heeft laten zien om zijn promotie te rechtvaardigen. 'Is Liam Lawson dan de betere optie? Vorig jaar reed hij vijf races toen Daniel zijn hand brak en hij scoorde één keer en werd tweemaal elfde. Hij versloeg Tsunoda in drie van de vijf races', stelt Saward, die daarmee al zijn vraag lijkt te beantwoorden. 'Het probleem van Red Bull wordt verergerd door het feit dat als Lawson in 2025 geen zitje krijgt, hij Red Bull kan verlaten en ergens anders kan tekenen. Red Bull wil dat niet, maar ze heeft vijf coureurs voor vier stoeltjes', wijst de Brit aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Saward heeft een logische oplossing
Lawson test binnenkort in de RB20, wat extra druk op de schouders van Pérez zal leggen. Ricciardo promoveren naar Red Bull zal tegenstrijdig overkomen. 'Als de wereld logisch was, zou Tsunoda worden gepromoveerd naar Red Bull en zou VCARB Lawson en een jonge coureur, Isack Hadjar, nemen, maar niemand heeft Dr. Marko ooit beschuldigd van volledige logica', zegt Saward. 'Spaanse fans vinden het onvermijdelijk dat Red Bull Carlos Sainz terug zou moeten nemen, maar ik zie geen teken dat dat gebeurt. Evenzo zou men kunnen stellen dat Mercedes Sainz zou moeten nemen, maar ik zie daar ook weinig bewijs voor', sluit Saward af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties