David Coulthard was in 2005 de eerste Red Bull Racing-coureur in de historie van het team. De Schot veroverde in Monaco ook de eerste podiumplek voor Red Bull, en is inmiddels vooral actief als commentator en analist. Coulthard was als legende in de sport te gast bij Beyond the Grid, waar hij uitgebreid sprak over Max Verstappen en zijn uitzonderlijke talent.
Het interview tussen David Coulthard en Tom Clarkson, die onder meer de persconferenties in de Formule 1 organiseert, vond plaats na de Grand Prix van Oostenrijk. In dat weekend werkte Verstappen een uitzonderlijk sterke kwalificatiesessie af. Met zijn twee snelste ronden in Q2, zijn twee ronden uit Q3, én zijn sprintpole, zette de wereldkampioen de vijf snelste tijden van het weekend neer. Daarmee overtrof Verstappen zijn eigen prestatie uit China dit jaar, waar hij de vier snelste tijden van het weekend liet noteren.
Kwalificatie in Oostenrijk
Coulthard denkt dat de poleronde van Verstappen flink onderschat wordt. 'Het was betoverend, vond ik', zo beantwoordt hij de vraag van Clarkson. 'Hij ging in Q3 naar buiten, en zette een tijd neer die op dat moment zes tienden sneller was dan wie dan ook. Ik dacht op dat moment dat dit aan de baanevolutie lag, maar daarna reden de anderen ook, maar niemand kwam in de buurt. Ze bleven op vier tienden achterstand staan, op de Red Bull Ring. Op een ander circuit mag je dat verdubbelen', zo wijst de dertienvoudig Grand Prix-winnaar erop dat de Red Bull Ring een zeer kort circuit is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In zijn eigen actieve periode was Coulthard zelf ook een specialist op het Oostenrijkse circuit, met vijf podiumplekken in opeenvolgende jaren. Hij vindt dat Verstappen boven zichzelf uitsteeg op het korte circuit. 'Dit was een buitengewoon voorbeeld van perfecte harmonie tussen de coureur en de auto. Max heeft al heel veel polepositions gepakt, maar de wijze waarop hij de auto prees in parc fermé was bijzonder.'
Coulthard meent zelfs dat dit een van de beste ronden uit de geschiedenis van de sport was. 'Dit is een van die momenten waarvan je niet later zal zeggen: weet jij nog waar jij op die dag was? De poleronde van Ayrton Senna in Monaco (uit 1990, toen hij anderhalve seconde sneller was dan Alain Prost, red.) had dat wel, omdat Monaco nu eenmaal heel onvergeeflijk is. Deze ronde was wel van diezelfde orde. Echt ronduit exceptioneel', oordeelt Coulthard.
Is Verstappen één van de absolute grootheden?
Slechts 26 jaar oud, en nog in de bloei van zijn carrière, maar toch wordt de Limburger al vaak gerekend tot de beste coureurs ooit. Coulthard moet zelfs lachen als hem gevraagd wordt of Verstappen tot de grootheden behoort. 'Ja, natuurlijk, honderd procent zeker. Alleen degenen die echt een hekel aan hem en zijn successen hebben, en degenen die roepen dat hij in de beste auto heeft gezeten en dat soort excuses, zullen dit ontkennen. Sport heeft altijd al gedraaid om het vinden van het exceptionele. Alle coureurs zijn goed, en alle voetballers en tennisspelers zijn goed, maar wij willen iets uitzonderlijks zien', omschrijft de coureur, die voor Williams, McLaren, en Red Bull reed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Die uitzonderlijke coureurs komen vanzelf in de beste auto terecht, en weten de problemen te omzeilen', legt Coulthard uit. 'Natuurlijk hebben ze ook hun gebreken, want het zijn ook maar mensen, die af en toe fouten maken, maar hun boek met excuses is heel dun. Misschien is het zelfs maar één pagina', lacht de Schot. 'Mijn boek was een hele roman', voegt hij als grap toe.
Verstappen en Hamilton
Lewis Hamilton keerde afgelopen weekend in Silverstone terug naar het hoogste treetje van het podium. Verstappen en Hamilton hebben nu samen 306 podiums, 166 Grands Prix, en tien wereldtitels gepakt: duizelingwekkende cijfers. 'Wat hen samenbrengt, is de uitzonderlijke snelheid onder druk, en de kunst om een geweldige ronde in de kwalificatie neer te zetten. Dat maakt de rest van het weekend zoveel makkelijker', zo gaat Coulthard in op de overeenkomsten tussen beide legendes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daarnaast zijn er ook coureurs geweest die briljant waren in de kwalificaties, maar niet goed waren in de races, voor wat voor reden dan ook', gaat Coulthard verder. 'Je zou zeggen dat het lastigste is om uitzonderlijk snel te zijn! Lewis en Max zijn gewoon echt het complete pakket. Ze kunnen kansen vinden en kansen creëren. Ze zullen soms anderen met hun wielen raken, al moet ik moet ik zeggen dat Lewis op het circuit wel wat minder minder controversieel is met zijn inhaalacties', meent Coulthard, die dat juist als compliment voor Verstappen bedoelt.
De Schot legt vervolgens uit waarom hij die controverse bij Verstappen juist als positief punt ziet. 'Bij Verstappen zagen we een goed voorbeeld in de sprintrace in Oostenrijk. Hij werd ingehaald in bocht drie, en gooide zijn auto daarna aan de binnenkant in bocht vier. Je vroeg je op dat moment af: wat gaat hier gebeuren?! Wat er werkelijk gebeurde, is dat hij de auto af wist te remmen, en de positie terugwon. Met controverse bedoel ik dus dat hij momenten creëert waarbij je je afvraagt of er contact komt, maar hij kent zijn auto en het circuit', glimlacht de analist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coulthards sterkste circuit was de Red Bull Ring, en hij kent de uitdagingen van het circuit dus door en door. 'Om iemand in bocht vier zo in te halen, is heel lastig. Je moet als coureur daar gereden hebben om te weten hoe lastig dat is. Het gaat bergafwaarts buiten de racelijn. Het talent om dit te kunnen doen achter een McLaren, die DRS heeft, is echt ongelofelijk. Deze coureurs vinken alle boxjes af: ze zijn goed op een natte baan, goed in wiel-aan-wiel-gevechten, eigenlijk zijn ze overal goed in.'
Leefstijl van Hamilton en Verstappen
Na de overeenkomsten tussen Hamilton en Verstappen komen ook de contrasten aan bod. Waar de coureurs op het circuit veel overeenkomsten tonen met hun sterke kanten, zijn ze in hun privéleven heel verschillend. 'Het is een verschil in generaties', zegt Coulthard over de 39-jarige Brit en de 26-jarige Nederlander. 'Aan het einde van mijn carrière, in 2008, voelde het bij drivers meetings alsof ik in een ruimte met grote kinderen was. Dat zijn we ook ergens als professionele coureurs, maar hoe jong Lewis ook mag overkomen, hij zal het toch lastig vinden om te binden met twintigers.'
Verstappen heeft zijn hobby's uit zijn jeugdjaren juist veel makkelijker mee kunnen nemen, weet Coulthard. 'Max is echt verfijnd door al het gamen, en dat heeft een vervolg gekregen in zijn volwassen leven. Lewis heeft wel op de PlayStation gespeeld en met op afstand bestuurbare autootjes, maar dat heeft zijn aandacht later niet vastgehouden, dus hij heeft andere interesses gekregen. Je merkt wel dat Lewis veranderd is in de laatste jaren, nu Mercedes niet presteerde. Hij is minder bezig geweest met de activiteiten naast het circuit, en richt zich weer meer op de laatste fase van zijn Formule 1-carrière.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coulthard meent dat Verstappen ook best wel wat dingen opsteekt van zijn andere 'fulltime baan' als simracer. 'Het maakt hem in ieder geval niet zwakker. De simracetechnologie is tegenwoordig heel goed. Je hebt niet het echte gevoel, en je kan geen fysieke gevolgen ervaren, maar als je deel uitmaakt van een team in een race van zes of zelfs 24 uur, dan wil je je team niet in de steek laten. Dat maakt deel uit van teamsporten, en dat maakt je een teamspeler', legt de 53-jarige uit.
Coulthard trekt vervolgens de vergelijking met de maatschappij in bredere zin. 'Dat is ook waarom sport voor iedereen zo belangrijk is, vooral in de jonge jaren. Je leert over succes en falen, en dat je niet met je vinger moet wijzen naar iemand die een mindere dag heeft. In een team moet je samenwerken om diegene te steunen, en dit is een geweldige leerschool voor de rest van het leven', vertelt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Alles wat Max doet, helpt hem om het beste te halen uit wat de wereld nu te bieden heeft', concludeert Coulthard. 'Daarnaast is hij van nature al briljant. Wat maakt de grootheden zo bijzonder? Dat kunnen deze grootheden zelfs niet beantwoorden. Dit is puur natuurlijk. Het gaat erom hoe hun ogen en hun brein zich ontwikkeld hebben, en dan vooral het brein, want het brein controleert het lichaam. Het brein verstuurt berichten naar de rest van het lichaam om de auto te kunnen besturen, zoals de voeten en handen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties