Helmut Marko trok na de sprintkwalificatie en de eerste vrije training op vrijdag in Brazilië al gauw een conclusie: we zijn te langzaam. Max Verstappen kwam een aantal tienden tekort in de kwalificatie voor de sprintrace, en hij verwacht dan ook geen wonderen voor de race op zaterdagmiddag zelf. De RB20 heeft het lastig in sector 2, en mogelijk doet die sector de Oostenrijkse renstal tijdens de race ook de das om.
Verstappen haalde zijn schouders op bij de media na afloop van de sessies, maar vindt het resultaat van vrijdag ook teleurstellend. Het circuit in São Paulo, Autódromo José Carlos Pace, is recent opnieuw geasfalteerd, maar de hobbels zijn alleen maar erger geworden. Daar was de RB20 niet bepaald blij mee. De auto gaat nog steeds niet lekker op een hobbelig circuit, en daar komt dit jaar ook geen verandering meer in. De McLarens daarentegen hebben een uitstekende vrijdag achter de rug en gaan met een één-twee de sprintrace in. Het lijkt er dan ook op dat de Britse renstal met de beste papieren beide races ingaan.
Nadat de meeste coureurs de training op vrijdagmiddag openden met een kwalificatiesimulatie, gingen ze halverwege over op wat long runs om een racesimulatie uit te voeren. Alleen Mercedes besloot het anders aan te pakken, zij besloten zich volledig te richten op de kwalificatie. Zoals vaak het geval is tijdens weekenden met een sprintformat, geven de trainingen weinig referenties over de daadwerkelijke rondetijden, omdat we niet weten welke programma's, motorstanden en hoeveel brandstof de teams hebben gebruikt. De consistentie van de tijden valt echter wel te observeren.
Tijden van Red Bull voorlopig niet voldoende
Verstappen was de meest consistente coureur, die een long run reed van twaalf ronden en in zijn laatste runs zijn tijden wist te verbeteren. De leider in het kampioenschap zal op zondag een gridstraf van vijf plekken incasseren vanwege een motorwissel, dus een goede race pace is geen overbodige luxe. Hoewel Verstappen consistent was, komt hij uit op een gemiddelde van 1:15,328, wat significant langzamer is dan McLaren en Ferrari. Hij komt een seconde tekort op Lando Norris en Piastri, die ook in Mexico over een goede raceauto beschikten.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Zoals al genoemd is het met weekenden waarin maar één training wordt verreden altijd een beetje koffiedik kijken. Het is mogelijk dat Verstappen en Pérez met meer brandstof reden dan McLaren, aangezien het wel opvallend is dat beide Red Bull-coureurs een veel langere long run hebben gedaan dan Norris en beide heren van Ferrari. Zij hebben maar vier ronden voltooid, waaruit geen duidelijke conclusies getrokken kunnen worden. Piastri was langer bezig met een long run en oogde ook consistent, weliswaar met een kortere long run dan die van Verstappen.
Ferrari en Mercedes lijken goed uit de verf te komen
Voor Verstappen is het belangrijk dat Ferrari Norris op zaterdag en zondag af kan stoppen als hij zelf de auto niet heeft om dat te doen. Met name Leclerc zag er in zijn korte long run erg sterk uit, zelfs sterker dan Norris. Sainz had echter geen hoge verwachtingen van Brazilië, aangezien de snelle, scherpe bochten beter bij de SF-24 passen dan de lange snelle bochten van het circuit in São Paulo. Ferrari had duidelijk een ander programma voor beide auto's, waarbij Marc Gené, voormalig coureur en al een lange tijd een vast onderdeel van Ferrari, uitlegde dat ze zich focusten op de sprintrace en de race op zondag.
Naast Ferrari oogde ook Mercedes sterk, ondanks dat dat er niet helemaal uitkwam tijdens de kwalificatiesimulaties en tijdens de sprintkwalificatie. George Russell reed een long run op de zachte band en was daarmee de enige van de kopgroep op de band met de rode wangen. Beide Mercedes-coureurs wisten onder de 1:15,0 te blijven. Mercedes heeft immers goede herinneringen aan de race in Brazilië, waar Russell in 2022 zijn eerste race won. Hamilton won de Grand Prix van Brazilië voor het laatst in 2021.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties