Formule 1-analist Mark Hughes legt de achtervleugel van McLaren opnieuw onder de loep, die ervoor zorgde dat de Britse renstal een geheim wapen heeft in Brazilië. Lando Norris en Oscar Piastri pakten een één-twee in de sprintkwalificatie en lieten Max Verstappen meer dan drie tienden achter zich, maar Ferrari ligt zeker op de loer. Naast de achtervleugel van McLaren trekt Hughes een conclusie over de teleurstellende prestatie van de RB20.
De pace van de RB20 in de kwalificatie voor de sprintrace stelde op de vrijdag in Brazilië opnieuw teleur. Verstappen haalde zijn schouders erover op bij de media, want veel meer dan de auto op P4 krijgen en op zaterdag hopen op het beste, kon hij niet doen. Norris liet al vroeg in de kwalificatie zijn snelheid zien en was op een bepaald punt zelfs meer dan een halve seconde sneller dan de concurrentie. Uiteindelijk was het Piastri die de poleposition pakte en de sprintrace mag aanvangen vanaf P1. Niemand leek aan de snelheid van de MCL38 te kunnen tippen.
'McLaren moest voorzichtig zijn met haar vooruitzichten voor de Grand Prix van São Paulo, gezien de recente vorm van Ferrari. Maar Carlos Sainz had in Mexico al aangegeven dat hij niet zeker wist of Interlagos een ideale plek was voor Ferrari', weet Hughes, en zo schrijft hij in zijn analyse bij The Race. 'Het circuit heeft veel van die langzame bochten in het middengedeelte en die duren erg lang. Waar de Ferrari goed is, zijn de snelle, scherpe richtingsveranderingen door korte bochten - en de acceleratie eruit wanneer de balans optimaal is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hughes wijst aan dat McLaren echter een belangrijke troef had op het Braziliaanse circuit. 'McLaren had hier een geheim wapen meegebracht: de nieuwe achtervleugel met lagere downforcelevels en de bijbehorende beam wing die drag aanzienlijk verlaagt', gaat de Brit verder. 'De vleugel heeft een V-vorm hoofdvlak, maar met een flap van behoorlijke grootte. Hij is over het algemeen efficiënter dan de vorige versie, maar geeft naar verluidt vooral goede winst in het DRS-bereik', wijst Hughes aan. Het lijkt dus een evolutie te zijn van de Bakoe-vleugel, die nu geschikt is voor de combinatie van rechte stukken, snelle bochten en langzame bochten.
'Misschien was dat wat Norris overviel'
Piastri gaf na het pakken van de sprintpole aan dat zijn eerste ronde in SQ3 niet geweldig was, maar dat hij wist dat hij nog sneller kon en dat zijn banden het volhielden. 'Dat laatste was niet vanzelfsprekend, want McLaren had ervoor gekozen de sessie te rijden met een enkele multi-lap run, waarbij ze tussendoor door de pits zouden rijden om aanpassingen aan de flap te doen', analyseert Hughes. 'Het leek alsof er regen op komst was, dus op deze manier rijden bood de flexibiliteit om meteen aan het begin een goede tijd neer te zetten, maar ook de mogelijkheid om later nog voordeel te halen uit de toenemende grip.'
Dat betekende dat hun eerste rondes een nadeel hadden vanwege de grotere brandstoflading vergeleken met Ferrari, die gewoon wachtte en met weinig brandstof en nieuwe banden een enkele run deed. 'De tweede rondes van McLaren zouden ook minder grip hebben vanwege de enkel toegewezen set banden voor SQ3. Misschien was dat wat Norris overviel - met zijn moment in bocht 9 - omdat hij daarvoor een schijnbaar groter voordeel had ten opzichte van Piastri, die iets langer nodig had om te wennen aan wat de auto van hem vroeg op het lastige, griparme oppervlak', vermoedt Hughes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sector 2 nekt de Red Bull
Piastri bouwde zijn ronde op en gebruikte volgens Hughes de data van Norris, maar hij besloot zijn voorvleugel niet te veranderen, hij remde gewoon iets sterker in de Senna-esses. Dat was genoeg om Norris net te overtreffen. Met Sainz ook twijfelachtig over de verwachte prestaties van Ferrari in de snelle bochten van Qatar, kan deze vorm in Brazilië cruciaal zijn voor McLaren om hun relatief kleine voorsprong in het constructeurskampioenschap te behouden. 'Verstappen werd vierde, minder dan een tiende achter Leclerc, wat een goede prestaties was in een Red Bull die, zoals hij zei, niet wilde draaien', vervolgt Hughes.
Aan Verstappens rondes was al wel te zien dat hij heel rap is in sectoren 1 en 3, maar sector 2 nekt de Red Bull behoorlijk. 'Hij is bijna net zo snel als McLaren in sector 1, maar verliest zeker twee tienden in de langzame bochten van sector 2. Ironisch genoeg was zijn positie achter Leclerc deels te danken aan de slipstream die hij de Ferrari onbedoeld gaf', zegt Hughes. Of die slipstream onbedoeld was, zijn de meningen over verdeeld. Voor Verstappen was het uiteraard gunstig geweest als Leclerc de pole had gepakt of de McLarens had gesplit. Hij kan dus ook met voorbedachten rade een slipstream hebben gegeven. Om 15:00u Nederlandse tijd zal Verstappen de sprintrace als vierde aanvangen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties