Kees van de Grint heeft bij Viaplay de uitslag van de sprintkwalificatie onder de loep genomen. De bandenspecialist vreest dat er voor Max Verstappen weinig te halen zal zijn in de races, en schetst voor McLaren juist een droomscenario. Wel lieten Van de Grint en collega Christijan Albers zich kritisch uit over het onderzoek van de FIA naar Ferrari-coureur Charles Leclerc.
Van de Grint zag polesitter Oscar Piastri in de verkorte kwalificatiesessie lang niet als favoriet, en de Australiër stond na de eerste ronden uit SQ3 dan ook niet bovenaan. 'Die eerste ronde was rommelig. Dat was ook niet de poleronde', geeft de analist aan. In de sprintkwalificatie mogen de coureurs maar één setje banden gebruiken per kwalificatiedeel, dus de McLarens kwamen later in SQ3 met diezelfde banden ook weer naar buiten. Dat leverde Piastri uiteindelijk alsnog de eerste startplek op, met 0,029 seconden verschil.
Ferrari-probleem voor Verstappen
Piastri deelt de eerste startrij met zijn teamgenoot, terwijl Verstappen genoegen moest nemen met de vierde plek. 'Hij wil poleposition pakken, maar gezien de auto vind ik dit een goede prestatie' oordeelt Van de Grint, die wel één probleem ziet. 'Dat Leclerc ertussen staat, is voor McLaren hartstikke gunstig.' Mochten de McLarens de eerste twee plekken behouden, dan zal Piastri plaatsmaken voor Norris. Voor Verstappen zou het dus cruciaal zijn om voor Norris te komen bij de start, al zal dat niet eenvoudig zijn.
Leclerc op het matje geroepen
Tot slot reageerden Van de Grint en Albers ook nog op het onderzoek van de FIA naar Leclerc. De Monegask gebruikte na de race in Mexico een stout woordje. Leclerc kreeg de wind van voren van een FIA-vertegenwoordiger, maar leek te ontsnappen zonder verder onderzoek. Nu moest de Ferrari-coureur zich in Brazilië alsnog melden bij de wedstrijdleiding.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Van de Grint vindt het allemaal maar onnozel. 'Ik houd ook niet van het F-woord, maar dat gebeurt spontaan. Dan kun je wel eens een foutje maken. Regels zijn regels, maar om vijf dagen later er weer over te beginnen? Waar hebben we het over?' vraagt Van de Grint zich af. Albers sluit zich bij die woorden aan. 'Ik ben er ook helemaal klaar mee. Het is een supermooi jaar, en we hebben het alleen maar over idiote track limits, en dat vloeken niet mag. Je zit met zoveel adrenaline in de auto. Je zegt in de auto dingen die je niet meent, en datzelfde geldt voor een persconferentie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties