McLaren mag de sprintrace aanvangen vanaf de eerste startrij nadat Oscar Piastri de poleposition pakte en Lando Norris aansloot op P2. Het viel Michael Schmidt, F1-journalist van Auto, Motor und Sport, echter op dat de MCL38 een behoorlijke vonkenregen veroorzaakte tijdens elke ronde. De Duitser lijkt erop te hinten dat McLaren de auto wellicht te laag heeft afgesteld. Is dat hetgeen wat McLaren op zaterdag in Brazilië afremt?
McLaren leek in een league of their own te presteren tijdens de sprintkwalificatie op Interlagos, waarbij het team de concurrentie ver achter zich liet. Max Verstappen kwam een pijnlijke drie tienden tekort op Norris, en ook Charles Leclerc kon niet aan de snelheid van de Britse renstal tippen. Piastri was nipt sneller dan zijn teamgenoot en zal de race mogen starten vanaf P1. 'De Australiër zou met zijn eerste poging op de nieuwe banden al de eerste startplek hebben behaald, maar na twee minuten wachten in de pits, ging hij nogmaals de baan op met dezelfde set banden en pakte hij de pole', schrijft Schmidt in zijn analyse bij Auto, Motor und Sport.
'Norris volgde dezelfde tactiek, maar kon zijn tijd niet meer verbeteren en brak zijn ronde af. Belangrijk voor hem was dat de WK-tegenstanders Leclerc en Verstappen achter hem aan de sprint beginnen en hij kan rekenen op de steun van Piastri', denkt de Duitser. 'McLaren was het enige team dat inzette op de strategie om op een gebruikte set zachte banden sneller te rijden dan op een nieuwe set. Ze vertrouwden op de toename van grip op het nieuwe asfalt, wat het zelfvertrouwen van het team laat zien. De tegenstanders zochten naar verklaringen voor het relatief grote tijdverlies op een circuit met een ronde van slechts 69 seconden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren liet pitmuur van vonkenregen genieten
Verstappen verklaarde na afloop dat zijn auto de hobbels en kerbs opnieuw niet wilde slikken. Dat probleem doet zich het hele seizoen al voor. Hij had gehoopt dat het beter zou zijn nadat het circuit opnieuw geasfalteerd was, maar naar zijn idee is het probleem alleen maar erger geworden. 'De RB20 heeft nooit goed gepresteerd op hobbelige banen', schrijft Schmidt. 'Teambaas Horner voegde eraan toe dat hij vooral tijd verloor in bochten 4, 10 en 12 onder het remmen. Bij Ferrari hopen ze ondertussen het tij te kunnen keren tijdens de sprint. Mercedes gaf, zoals vaak, de slechte balans de schuld.'
Wat Schmidt opviel was de vonkenregen die de MCL38 elke keer produceerde, wat hij veel minder zag bij Red Bull, Ferrari en Mercedes. In 2023 in de Verenigde Staten werden Leclerc en Lewis Hamilton na afloop gediskwalificeerd omdat de houten plank onder de auto te versleten was. Schmidt waarschuwt McLaren voor een herhaling daarvan. 'De concurrentie kan de vuurwerkshow van McLaren alleen verklaren door te denken dat ze te veel risico hebben genomen bij het instellen van de rijhoogte', wijst de Duitser aan. 'Horner suggereerde dat McLaren de achterkant van de auto mogelijk minder had verhoogd dan de concurrentie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat geeft de rivalen nu wel hoop'
Vorig jaar mochten de teams tussen de sprintrace en de kwalificatie echter niet meer aan de auto zitten, maar dit jaar zijn er twee Parc Fermé-periodes tijdens sprintweekenden. Echter, als McLaren de auto te laag heeft afgesteld voor de sprintrace, moeten ze tijdens de race zien te voorkomen dat de houten plank te veel slijt 'De vonkenregen die de McLarens produceerden in de kwalificatierondes geeft de rivalen nu wel hoop', schrijft Schmidt. 'Misschien hebben ze te veel risico genomen en moeten ze tijdens de sprint gas terugnemen om te voorkomen dat de skidblokken te veel slijten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties