Erik van Haren, F1-journalist van De Telegraaf, wijst aan dat de FIA op dit moment niet met Max Verstappen omgaat op de manier waarop dat zou moeten. De relatie tussen de Nederlander en het bestuursorgaan is de laatste paar weken behoorlijk verslechterd, en partijdigheid, inconsistente straffen en andere ergernissen helpen niet bepaald. Verstappen liet in Singapore weten het vooral te ervaren als stank voor dank, en luistert inmiddels niet meer naar 'bepaalde individuen'.
'Doet de autosportfederatie FIA er inmiddels alles aan om Verstappen na te laten denken over een vervroegd pensioen? Je zou het door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd bijna gaan denken', zo opent Van Haren zijn column voor De Telegraaf. Vanaf de Grand Prix van Singapore loopt het, op zijn zachtst gezegd, niet helemaal lekker tussen de FIA en Verstappen. Voorafgaand aan de herfststop kreeg Verstappen een taakstraf opgelegd nadat hij 'fucked' zei tijdens de persconferentie, was Red Bull Racing betrokken bij de controverse over de bib-adjusters, kreeg Verstappen twee keer tien seconden in Mexico en liet Johnny Herbert zijn partijdigheid zien in wat interviews met goksites.
Verstappen vond de beschuldigingen van de Britse steward en oud-coureur behoorlijk 'extreem' en 'abnormaal'. Een mening die Van Haren deelt. 'Vrijwel niemand kon al begrijpen waarom juist een steward als Johnny Herbert het deze week nodig vond om vanuit zijn rol als official kritiek te uiten op de coureur Verstappen en zijn mentaliteit', schrijft de Nederlandse journalist. 'Dat komt niet bepaald sterk en objectief over, in de wetenschap dat de Brit ook dit weekend in Brazilië weer tot de wedstrijdleiding behoort', wijst Van Haren aan. Van hem kreeg Verstappen de taakstraf in Singapore en de twintig seconden in Mexico. 'Daar kwam de zaak Leclerc nog bovenop.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FIA 'moest iets' na scheldwoord van Leclerc
Charles Leclerc liet tijdens de persconferentie na afloop van de race in Mexico het woordje 'fuck' vallen, in dezelfde context als Verstappen in Singapore. Het was niet persoonsgericht, en dus niet als belediging bedoeld. De FIA kon snel handelen toen Verstappen dat woord zei, maar bij Leclerc duurde het een week voordat de FIA actie ondernam. 'De Ferrari-rijder had het in de persconferentie na de Grand Prix van Mexico gedurfd om het woord 'fuck' uit te spreken. Een ongelooflijke overtreding natuurlijk, waar de honden geen brood van lusten', schrijft Van Haren cynisch. 'Maar de stewards konden niet anders dan de Monegask op het matje roepen.'
Vooral niet nadat FIA-president Mohammed ben Sulayem de coureurs heeft verzocht om op hun taalgebruik te letten en ook vindt dat de coureurs bestraft moeten worden als ze schelden tijdens mediamomenten. 'En al helemaal omdat Verstappen voor eenzelfde voorval in Singapore al een nog nader in te vullen taakstraf kreeg. Regels zijn regels, hoe kinderachtig ook', schrijft de Nederlandse journalist. 'In een periode dat er veel te doen is over de optredens van de stewards en de inconsistente strafmaat, kon dit er ook nog wel bij. Leclerc werd immers weer anders beoordeeld dan Verstappen. Hij kreeg 'slechts' een boete van 10.000 euro.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De koehandel in de Formule 1 is zodoende in volle gang'
5000 euro van die boete is zelfs voorwaardelijk, 'omdat Leclerc antwoord gaf op een inleidende vraag en hij onmiddellijk zijn excuses aanbood', weet Van Haren. Net als de 'verzachtende omstandigheden' die golden voor Lando Norris toen hij Verstappen in Austin buiten de baan inhaalde. Zoals Verstappen al zei: 'zo kun je overal een punt aan lullen'. 'De Koehandel in de Formule 1 is zodoende in volle gang', gaat Van Haren verder. 'Dat Leclerc zijn excuses aanbood, had er logischerwijs puur mee te maken dat hij wist dat Verstappen onlangs een taakstraf kreeg. Hij noemde Verstappens naam er zelfs lachend bij. Als Verstappen destijds in Singapore had geweten dat hij zo'n straf zou krijgen, had hij natuurlijk ook direct 'sorry' gezegd.'
De drievoudig wereldkampioen gaf in Singapore al aan dat hij het apart vond dat hij als voorbeeld werd gesteld. Hij draagt vaak bij aan FIA-projecten of laat van zich horen als er vrijwilligers nodig zijn, dus het voelde allemaal een beetje als stank voor dank. 'Hij zou er goed aan doen om zijn taakstraf te weigeren en in december, daags na de laatste race in Abu Dhabi, ook niet op te draven in het Afrikaanse Rwanda, of all places, voor het jaarlijkse FIA-gala', is Van Haren van mening. 'Verstappen maakt dan op zijn beurt een statement. Zoals de FIA de laatste tijd over zijn rug doet. Zo ga je dus blijkbaar om met een coureur die de sport de laatste jaren naar zijn hand heeft gezet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties