Peter Windsor heeft zich in zijn analyse van de vrijdag in Brazilië voornamelijk gericht op het grote contrast tussen McLaren en Red Bull Racing. De 72-jarige analist vreest dat de situatie van Max Verstappen gedurende het weekend alleen maar verder zal verslechteren, terwijl Lando Norris ondanks het mislopen van de poleposition in een zetel zit voor de sprintrace.
Windsor wees in zijn analyse op YouTube eerst op het nieuws dat al voor de kwalificatie bevestigd werd door Red Bull. 'Het grootste nieuws is dat Verstappen een gridstraf van vijf plekken heeft voor de Grand Prix van São Paulo. Hij krijgt die straf niet voor de sprintrace, maar voor de Grand Prix, omdat ze een nieuwe verbrandingsmotor in de Red Bull moesten monteren. Ik heb het eerder al aangegeven dat betrouwbaarheid een grote rol kan spelen in dit kampioenschap', aldus Windsor, die ook hierin ziet dat Verstappen in het nadeel is.
Norris kon in Bakoe een nieuwe motor krijgen voor slechts twee plekken gridstraf, maar McLaren achtte dat niet nodig. 'Bij de Mercedes-krachtbron, achterin van de McLarens, zien we helemaal geen problemen, maar Max heeft het probleem gehad dat hij vermogen verloor in de race, en hier heeft hij dus een nieuwe verbrandingsmotor, met een gridstraf als gevolg. Dat is slecht nieuws voor hem. Dit komt nog bovenop de andere problemen van Red Bull, terwijl McLaren steeds sterker wordt, en het gat tussen Verstappen en Norris steeds verder slinkt.'
Verstappen versus de Ferrari's
Windsor verschuift de aandacht vervolgens naar de Sprint Shootout. 'Oscar Piastri heeft de poleposition gepakt voor de sprintrace, maar het is nu bijna ondenkbaar dat McLaren zich weer in de voet zal schieten door Lando niet de maximale punten te geven', aldus Windsor, die zeer kritisch is op de teamorder van McLaren uit Hongarije, die Norris daar de zege kostte. In Brazilië had het Britse team wél alles onder controle. 'Oscar had al een ronde gereden aan het begin van SQ3, terwijl de Ferrari's en Max pas aan het einde op die nieuwe banden naar buiten kwamen.'
Verstappen eindigde in een Ferrari-sandwich. 'Charles Leclerc kwalificeerde zich net voor Max, die weer net voor Carlos Sainz stond. Max klaagde erover dat hij last had van onderstuur', laat Windsor optekenen. Bij Verstappen was het roeien met de riemen die hij heeft, terwijl de McLaren op rails lag. 'Hoewel Piastri de poleposition pakte, was Norris wel de hele dag heel snel en sterk op de mediumbanden en op de zachte banden. McLaren en Lando Norris vormen verreweg de snelste combinatie hier.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Opeenstapeling van problemen
Windsor pakt de sectortijden van de topcoureurs erbij. 'Max zette de derde tijd in de eerste sector neer. In de middensector was hij vijfde, en in de laatste sector was hij zelfs maar negende', deelt de analist. De tweede sector bestaat uit langzame bochten terwijl de laatste sector één bocht is met een lang 'recht' stuk. 'Het zat allemaal heel dicht bij elkaar, maar het geeft ook aan dat de Red Bull ook op de rechte stukken niet zo snel is als de McLaren. Het gaat om een verschil van twee of drie kilometer per uur. Daarnaast is de Red Bull slechter met het insturen van langzame bochten, en minder sterk onder tractie.'
'Red Bull heeft het heel lastig met de strijd tegen McLaren, dat hier wederom een nieuwe upgrade had met een nieuwe beam wing.' Red Bull kan daarentegen nauwelijks nog upgrades meenemen, omdat Sergio Pérez te veel schade heeft gereden. 'McLaren levert aerodynamisch gezien geweldig werk. Dat Carlos Sainz ongeveer dezelfde sectortijden had als Red Bull geeft aan dat Red Bull niet meer in de buurt staat van waar ze eerder stonden. Sainz liet het in de laatste sector liggen, terwijl Leclerc daar juist het snelste was.'
Pérez kwam weer niet in het verhaal voor. 'Sergio Pérez had weer een teleurstellende dag. Je vraagt je af hoelang dit verhaal tussen Red Bull en Pérez nog door zal gaan.' Windsor heeft juist lang gezegd dat Pérez de juiste keuze is voor Red Bull, maar zelfs Windsor lijkt zijn vertrouwen nu in de Mexicaan te verliezen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Slechte vooruitzichten voor Verstappen
Windsor laat vervolgens zien dat Lewis Hamilton en Norris met 329 kilometer per uur het snelste op de rechte stukken waren. De Red Bulls staan op 327 kilometer per uur, met de Ferrari's slechts op 325 kilometer per uur. Daarnaast geeft Windsor aan dat Verstappen eigenlijk nu al had moeten toeslaan. 'Voor de sprintrace heeft Max dus geen straf, maar hij start als vierde. Hij moest echt compenseren voor de straf die hij later dit weekend krijgt, maar dit is dus geen goede start van het weekend.'
Verstappen hoeft voor de rest van het weekend ook niet op meer dan dit te hopen volgens Windsor. 'Vermoedelijk zal het dus alleen nog maar slechter worden, want zelfs als hij in de kwalificatie voor de Grand Prix heel snel is, start hij als zesde. Realistisch gezien zal hij eerder als zevende of achtste eindigen, en dan zit je in het gedrang in de eerst bocht. Dat hebben we in Interlagos ook gezien', zo hoopt Windsor dat Verstappen op zondag niet uitvalt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties