Met de bekendmaking van Carlos Sainz als Williams-coureur voor 2025 is wederom een puzzelstukje op zijn plek gevallen op de rijdersmarkt van de Formule 1. Zelden zal een coureur met zoveel teams in verband gebracht zijn in enkele maanden tijd als de Spanjaard, maar Williams slaat haar slag, en troeft daarmee met name Alpine en Audi af.
Op 1 februari werd het nieuws wereldkundig gemaakt dat Lewis Hamilton na twaalf jaar bij Mercedes vertrekt, en naar Ferrari verkast. De Brit zal daar de teamgenoot worden van Charles Leclerc, waardoor Sainz wist dat er voor hem geen plek meer zou zijn. Na het jaar begonnen te zijn in de hoop op een contractverlenging bij Ferrari werd Sainz sindsdien gelinkt aan Mercedes, Red Bull Racing, Aston Martin, Audi, en daarna ook Williams en ten slotte Alpine. De keuze is uiteindelijk dus op Williams gevallen.
Host Matt Baker geeft in de Sky Sports-podcast aan dat Carlos Sainz tussen Alpine, Audi, en Williams kon kiezen, en dat Red Bull en Mercedes niet langer realistische opties waren. 'Dat klopt volgens mij ja, en ik denk dat hij de best beschikbare optie gekozen heeft. Zijn opties waren beperkt', reageert verslaggever Craig Slater. 'Het Red Bull-stoeltje is de laatste maand niet beschikbaar geweest voor hem. Toen hij zijn stoeltje bij Ferrari verloor voor komend seizoen is er wel met Red Bull gesproken.'
Geen kans bij topteams
Sainz heeft lange tijd gewacht in de hoop dat een deur opende bij een van de topteams, maar moest concluderen dat dit niet haalbaar was. 'Dat Christian Horner het daar nu voor het zeggen heeft en niet meer Helmut Marko - een situatie die daar gedurende het seizoen veranderd is - heeft denk ik in zijn nadeel gewerkt', meldt Slater, die inspeelt op de vermeende machtsstrijd bij het Oostenrijkse team. 'Horner heeft Pérez altijd gesteund, dus dat leek geen optie meer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Mercedes was zes weken geleden al geen optie meer', aldus Slater. Teambaas Toto Wolff gaf afgelopen weekend nog aan dat Sainz geen optie was, omdat Mercedes hem geen langdurig contract kon aanbieden. Op de lange termijn staan Andrea Kimi Antonelli en Max Verstappen hoger op het lijstje bij de Duitsers. 'Hij leek daarna weer kans te hebben in de afgelopen weken, maar dat is op niks uitgedraaid. Voor zover ik weet heeft Mercedes Sainz nooit een concreet aanbod gedaan, en werd de deur zelfs niet voor één seizoen geopend. Dat was dus altijd al een kleine kans.'
Kiezen uit drie achterhoedeteams
'Hij moest dus kiezen tussen Audi en Williams, al dacht hij ook even over Alpine na. Hij is dus voor Williams gegaan', vervolgt Slater. 'Dat is geen geweldige optie op de korte termijn, gezien de huidige vorm', beseft de Sky Sports-journalist. Williams staat momenteel negende bij de constructeurs en houdt alleen het nog puntloze Stake achter zich. 'Dit zal ook door het hoofd van Carlos gegaan zijn. Hij weet heel goed dat sommige van deze projecten slecht voor je reputatie kunnen zijn op de korte termijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Collega-analist Bernie Collins denkt dat de motorplannen voor 2026 doorslaggevend geweest zijn. 'In 2026 komen er nieuwe reglementen, waarbij de power unit belangrijk is. We weten nog niet voor welke motor Alpine kiest', zo stipt Collins een onzekerheid bij de toekomst van het Franse team aan. 'We weten dat Audi nieuw zal zijn, en we weten dat Williams bij Mercedes blijft. De meeste mensen verwachten dat de Mercedes-motor het sterkste zal zijn, ook gezien wat we in 2014 zagen. Zelfs als hij geen podiums of overwinningen in 2025 kan pakken, weet hij dat dit misschien wel kan na één verloren jaar', zegt de voormalige strateeg van Sergio Pérez.
Zooitje bij Audi
Slater ziet het besluit als een flinke dreun voor Audi, dat recentelijk nog een reorganisatie aankondigde met de komst van Mattia Binotto. 'Dit is echt een motie van wantrouwen richting Audi, zeker als je bedenkt dat Carlos Sainz senior de Dakar Rally met Audi won. Dat hij die kans laat schieten, is een duidelijk teken dat het bij Audi niet gaat. Ik heb met iemand gesproken die meer weet over Audi, en hij omschreef het als een zooitje. Het team kan momenteel nog geen band op een auto schroeven', sneert de Brit naar Stake.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De chaos bij de top geeft aan dat het helemaal niet goed gaat bij Audi', geeft Slater aan, die meer problemen bij de Duitse fabrikant deelt. 'Ik kreeg ook te horen dat Audi onderschat heeft hoe lastig het is om het in de Formule 1 voor elkaar te krijgen in deze korte periode. Dat was een waarschuwing voor Sainz. Hij was bang dat als hij daarnaartoe zou gaan, dat hij in de situatie van Valtteri Bottas en Zhou Guanyu terechtkomt. Hij heeft de beste optie gekozen die beschikbaar was. Het is wel zonde dat hij in deze positie zit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties