Red Bull Racing heeft na de Grand Prix van China vier lastige weekenden afgewerkt, al valt het nog niet zozeer in de resultaten van Max Verstappen te zien. Het is wel duidelijk dat ook de Nederlander tot zijn limieten gepusht wordt om de RB20 vooraan te houden, en het is dan ook vooral uitkijken naar de Grand Prix van Spanje, die als echte graadmeter geldt voor veel teams.
De Grand Prix van Spanje zal dit jaar wellicht nog bepalender zijn dan in andere jaren. De verschillen tussen de teams zijn namelijk kleiner dan ooit tevoren, en dat geldt ook voor de vier topteams. Spanje was jarenlang dé wintertestlocatie, omdat het circuit zeer representatief is voor wat teams op andere circuits mogen verwachten. Met Miami, Imola, Monaco, en Canada hebben de teams vier circuits achter de rug waarbij de kerbstones belangrijk zijn, het asfalt hobbelig is, en de muren vlak naast de baan staan.
Spanje bestaat, vooral na het verwijderen van de chicane in de slotsector, voornamelijk uit snellere bochten, met ruwer asfalt, weinig hobbels, en de kerbstones in de apexen van de bochten worden nauwelijks aangeraakt. Al met al lijkt dit een ideaal verhaal voor Red Bull Racing, beseft ook Allard Kalff. 'Laat ik het zo zeggen: als het in Spanje spannend wordt, dan hebben ze bij Red Bull een probleem. Daar moet die auto het gewoon goed doen', zegt Kalff bij Viaplay-programma In de slipstream.
Red Bull met vertrouwen
Kalff heeft na zijn lange ervaring in de sport de nodige contacten, zo ook bij Red Bull. Uit zijn contacten werd duidelijk dat het Oostenrijkse team zelf ook met vertrouwen afreist naar Spanje. 'Ik had app-contact met iemand, en diegene zei: Canada wordt nog moeilijk, maar Barcelona wordt gewoon weer als vanouds. Ik denk dat we daar wel vanuit kunnen gaan. Als het in Spanje niet lukt, dan hebben ze een probleem. In principe ga ik ervan uit dat het allemaal goed gaat', aldus Kalff. Spanje lijkt een ideaal circuit voor Red Bull, en Kalff legt uit dat Red Bull daardoor ook veel te verliezen heeft: als Red Bull zelfs in Spanje moeilijkheden heeft, wordt het op andere circuits alleen maar zwaarder.
'Ik kom dan even terug op Pérez, en waarom ik even voor hem op de bres wil springen', zegt Kalff over de bekritiseerde Mexicaan. 'In de kwalificatie is het momenteel zó competitief, dat als je drie tienden mist, je er he-le-maal niet bij staat. Dat is natuurlijk een factor die ook in Barcelona, en ook in Silverstone en in Oostenrijk mee gaat spelen. Dat geldt vooral voor Oostenrijk, want dat is een rondje van ruim zestig seconden, dus dan zit het zó dicht bij elkaar. Dan moet je er staan.' Voor Spanje weet Pérez in ieder geval al dat hij drie plekken gridstraf meeneemt, waardoor de druk er meteen weer vol op zal staan. De Mexicaan haalde nu drie keer op rij Q3 niet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties