In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen pakte in Canada zijn zestigste overwinning, maar hij moest er wel voor werken. De drievoudig wereldkampioen blonk uit in waar hij altijd al goed in is geweest: onder wisselvallige omstandigheden excelleren.
Het weekend van Red Bull Racing in Montréal begon net als tijdens de laatste drie raceweekenden enigszins moeilijk. Op de vrijdag hadden de coureurs niet veel rijtijd vanwege de regen, en tijdens de tweede vrije training kampte Verstappen met een probleem met het ERS-systeem. Op zaterdagochtend moest er dus een heel programma afgewerkt worden om te zien hoe competitief de RB20 was in zowel de kwalificatieruns als de longruns. Dankzij de tegenvallende pace van de Ferrari's had Red Bull in ieder geval één concurrent minder. Het bleef op zaterdag droog, maar voor de zondag werden er aardig wat buien voorspeld.
Lambiase en Verstappen weer aan de gang: 'Meer details graag, Max'
Op een hagelnieuw setje softbanden ging Verstappen in Q1 op pad om zijn eerste runs te rijden. Tijdens de kwalificatie in Canada bleek ook Mercedes erg competitief te zijn. Het leek erop dat de strijd om de poleposition tussen Verstappen, George Russell en Lando Norris zou gaan. Na een opwarmrondje ging Verstappen beginnen aan zijn eerste getimede ronde, waarop hij wat verkeer tegenkwam. 'Wie was die auto in de laatste ronde?' vroeg Verstappen enigszins verhit. 'Dat was Magnussen, die opent nu een ronde en komt langs je', antwoordde race-ingenieur Gianpiero Lambiase. 'De volgende is Sargeant, hij zit op vijf seconden', liet Lambiase weten.
'De eerste ronde van Norris was een 14,5, jij staat tweede met een 15,1', ging de ingenieur verder. 'Bottas komt er nu langs, laat hem er alsjeblieft langs in bocht dertien', verzocht Lambiase. De Nederlander reed nog een ronde en ging dus niet direct de pits in na zijn eerste run. 'P1 is nu een 14,0, van Russell. Je verloor 3,5 tienden in sector 1 ten opzichte van Norris, zeven tienden in sector 2 ten opzichte van Russell, en een halve seconde in sector 3.' Verstappen was in de tijdenlijst tijdelijk gedemoveerd naar de dertiende plek, maar ging op dat moment weer aanzetten om zijn tijd te verbeteren. De baan was leeg voor hem, dus kon hij zijn gang gaan.
Zijn tweede run leverde hem de snelste tijd op, hij reed een ronde van 1:13,368. Er waren nog acht minuten op de klok. Russell dook later een tiende onder de tijd van Verstappen. 'Gaan we naar binnen of niet? Anders zorg ik dat ik een gat heb', zei Verstappen. 'Ik weet het niet zeker, dus zorg inderdaad maar voor een gat. Leclerc opent nu een ronde', antwoordde de ingenieur. De Nederlander besloot inderdaad voor nog een ronde te gaan. 'Dat was niet goed', zegt Verstappen. 'Wat moet ik doen?' vroeg hij. 'Ga gewoon door, Max', zei Lambiase. 'Ja, maar ik heb mijn rondetijd nu al gereden, dus wat moet ik doen?' vroeg hij. 'Kom maar naar binnen', antwoordde de ingenieur. 'Oké. De downshifts zijn ook shit', zei de 26-jarige. 'We hebben wel iets meer details nodig dan dat, Max.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen moppert: 'Hij moet gewoon aan de kant!'
Verstappen schoot in de slotfase van Q1 uiteindelijk weer naar de snelste tijd, waarbij hij Mercedes op een halve seconde wist te zetten. Teamgenoot Sergio Pérez wist niet door te gaan naar Q2. Verstappen stond er dus alleen voor in de tweede sessie van de kwalificatie. 'Ehm, ik kan niet echt verder rijden nu', zei Verstappen, die de garage uitreed en half tussen de auto's stond. Zijn neus raakte nog net niet de achterband van Oscar Piastri. 'Nee, is prima zo', antwoordde Lambiase. 'Laten we alleen Yuki erlangs?' vroeg Verstappen. 'Nee, je laat Yuki en Daniel erlangs en de Alpine ook', zei de ingenieur. 'Wees voorbereid voor als we feedback krijgen', zei Verstappen, die de bui al zag hangen dat hij zich na de sessie moest melden bij de stewards.
Verstappen voegde zich uiteindelijk achter de Alpine in het rijtje richting de baan om te beginnen aan Q2. 'De motor is wat heet', merkte hij op. 'Alles is oké, Max', stelde Lambiase gerust. Na een opwarmronde ging Verstappen aanzetten, maar hij werd in de weg gezeten door een Mercedes. 'Ja, dat deed hij sowieso opzettelijk', mopperde de Nederlander. 'Wat was het incident?' vroeg Lambiase, die eerst bezig was met wat andere dingen. 'Hij moet gewoon aan de kant gaan in bocht zes, zeven. Hij zat een seconde voor me', legde Verstappen uit. 'Oké, begrepen. Laat Russell er maar langs. We doen een double slow', antwoordde Lambiase. Verstappen stond op dat moment elfde, hij werd door een aantal coureurs in de gevarenzone geduwd.
Verstappen baalt: 'Ik had geen banden meer, fuck!'
Op een gebruikte set wist hij vervolgens nog de negende tijd te klokken, waarna Verstappen dan ook naar binnen ging voor een nieuwe set. Het duurde even voordat hij aan kon zetten, hij wilde namelijk niet in de weg rijden van anderen. 'Je bent veel te goed voor mensen op de baan, Max', zei Lambiase. 'Ja, maar ik wil gewoon niet in de weg zitten, dat is niet netjes', antwoordde Verstappen. Hij moest nog een goede ronde rijden om zeker te zijn van een plek in de top tien. Zijn laatste run in Q2 leverde dan ook de zesde tijd op. Het was daarna aan hem om de poleposition te bemachtigen in Q3. Het werd nog spannend, want Russell en Norris aasden ook op de poleposition. De Ferrari's waren in Q2 al uitgeschakeld.
Met nog zes minuten op de klok schoot de Nederlander naar de eerste tijd, maar Russell en Hamilton waren bezig met rondes met paarse sectoren. Niet veel later doken beide Mercedes-coureurs dan ook onder de tijd van Verstappen. De drievoudig wereldkampioen moest ergens nog twee à drie tienden vinden om de poleposition bij Russell weg te halen, die met een ronde van 1:12,000 de tijdentabel topte. Verstappen reed in de slotfase van Q3 een tijd identiek aan die van Russell. 'Ik had geen banden meer, fuck!' zei de 26-jarige. 'Je reed precies dezelfde tijd als Russell', liet Lambiase weten. 'Ah, man. Sector 1 was goed, daarna gewoon geen banden meer', zei Verstappen. 'Je bent tweede, Max. En je was heel, heel dicht bij de pole.'
Op jacht naar Russell: 'We hebben DRS nodig!'
Op zondag startte Verstappen de Grand Prix van Canada vanuit de tweede startpositie, en op een natte baan. Het had flink geregend voorafgaand aan de start van de race, en het regende nog steeds een beetje toen de lampen uitgingen. De weersomstandigheden zouden wisselvallig blijven gedurende de race, dus dat bood vooruitzichten op een spektakelstuk. Russell wist de eerste aanvallen van Verstappen af te weren, waarna de Nederlander hoorbaar kampte met wheel spin en ook het zicht niet al te best was. De baan was duidelijk nog erg nat en de DRS was dan ook niet beschikbaar. 'Het gat achter je is 1,3 seconden, Norris zit achter je', zei Lambiase. Het was in de eerste ronden vooral zoeken naar grip en proberen de bolide op de baan houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De regen hield niet erg lang aan, maar na een droge periode werd er weer regen voorspeld. Het was dus ook cruciaal om het zo lang uit te kunnen houden op de inters. 'Dit is het soort regen waarover we voor de race hebben gepraat, het houdt nog vijf minuten aan', zei Lambiase. 'George sneed daar af', merkte Verstappen ondertussen op, die zag dat Russell in de eerste bochtenreeks aan het afsnijden was. Richting de vijfde ronde van de race leek de spray al te verminderen, en was er een duidelijke lijn te zien op de baan. De twee coureurs op de full wets begonnen langzaam aan hun voordelen te verliezen. De zon begon ook te schijnen, dus werd er verwacht dat de baan snel zou beginnen te drogen. Verstappen klokte de snelste raceronde.
Norris zat zes seconden achter hem, dus hij kon zich op dat moment blijven richten op Russell. 'Het is moeilijk om hem te volgen, maar de pace is wel goed', liet Verstappen weten. Lambiase volgde met een update over het weer, dat het mogelijk over twintig minuten weer zou kunnen gaan regenen. Verstappen kwam ondertussen dichter bij Russell en deed pogingen om aan te vallen, maar het lukte hem nog niet helemaal. 'We hebben DRS binnenkort nodig', zei de Limburger. 'Het is best wel droog op de rechte stukken', voegde hij toe. 'Yep, houd de banden koel', verzocht Lambiase. 'We hebben DRS nodig!' zei Verstappen nogmaals. 'We zijn ermee bezig, maar er is een vertraging met het vrijgeven om de een of andere reden', zei de ingenieur.
Karma na Miami: 'What goes around, comes around'
In de eerste bocht maakte de drievoudig wereldkampioen een foutje, waardoor hij tijd verloor. 'DRS is nu beschikbaar', zei Lambiase. Achter Verstappen zat Norris, die in een rap tempo dichterbij was gekomen. 'Op vijf tienden', informeerde Lambiase. De intermediates van de McLaren-coureur waren net wat frisser. Het lukte hem dan ook niet om Norris achter zich te houden, maar hij lag alsnog tweede vanwege de fout die Russell maakte, waardoor hij de leiding uit handen gaf. 'Als het straks wel weer gaat regenen, gaan we het niet redden met deze banden', waarschuwde Verstappen, die zijn set banden aan het afrijden was. Vijf ronden later kwam het geluk hem echter tegemoet. Logan Sargeant was gespind en zijn auto moest van de baan gehaald worden, dus werd de safetycar ingezet. Norris ging niet direct naar binnen, Verstappen wel.
'Safetycar nu, Max', zei Lambiase toen Verstappen op het rechte stuk richting de pitstraat reed. 'Slicks', zei de Nederlander. 'Over vier minuten komt er weer regen', antwoordde de ingenieur. 'Ah, meen je niet', zei Verstappen. 'Kom nu naar binnen, nu!' zei Lambiase, die bijna nooit chaotisch klinkt op de boordradio, maar dit was duidelijk een klein stressmomentje. 'We gaan voor nieuwe inters', zei hij daarna. Verstappen reed direct naar binnen om een nieuwe set op te halen. 'Oké!' liet Verstappen horen, die daarna als leider van de wedstrijd uit de pitstraat kwam. 'Russell zit achter je. Blijf op de natte gedeeltes, houd je banden in de gaten. We verwachten meer regen over een paar minuten', herhaalde Lambiase.
'Ging Norris naar binnen?' vroeg Verstappen. 'Nee, hij moet nog', antwoordde de ingenieur. 'Lando zit achter de safetycar nu, die zit in bocht tien', voegde hij eraan toe. 'De volgorde nu is, jij, Russell, daarna Norris. What goes around comes around, na Miami', zei Lambiase, die verwijst naar het moment tijdens de Grand Prix van Miami, waarbij Norris geluk had met de safetycar en Verstappen niet. 'Het gaat nog steeds regenen, toch?' vroeg Verstappen. 'Ja.' Het duurde even voordat de auto van Sargeant van de baan was gehaald, maar de race werd hervat in ronde 30. 'Wat is het gat? Ik zie niets in mijn spiegels', zei Verstappen. 'Het gat is momenteel 1,2 naar Russell', klonk Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoe staat het ervoor met de banden? 'Eh, ja...'
Verstappen wist het gat tussen hem en de Mercedes-coureur op meer dan een seconde te houden. De baan was nog te nat om DRS in te schakelen. Het regende echter niet meer, dus alle coureurs moesten hun banden goed managen. Buiten de droge lijn was het nog steeds te nat voor slicks. Verstappens voorsprong liep alleen maar op, maar achter Russell was Norris aan het aandringen. Hij zat binnen een seconde van zijn landgenoot. Tijdelijk ging hij aan de leiding toen Verstappen en Russell allebei naar binnen doken voor hun tweede pitstop. Een aantal rijders waren eerder al naar binnen gegaan voor slicks en de Red Bull-pitmuur zag dat het definitief tijd was om de regenbanden gedag te zeggen. Norris bleef buiten.
'Russell is overgegaan naar de harde band', informeerde Lambiase. Even later besloot Norris wel naar binnen te gaan, maar Verstappen reed een goede ronde met opgewarmde banden en belandde voor Norris. Hij nam de leiding van de race dus weer over. Het gat was groter dan vijf seconden richting de slotfase van de race, en Norris moest op dat moment alleen maar in zijn spiegels kijken omdat Russell een aanval aan het plannen was. Piastri en Hamilton zaten daarachter. Dat gevecht werkte in het voordeel van Verstappen. De safetycar in ronde 55 kwam niet zo goed uit, want daardoor verdween zijn voorsprong weer als sneeuw voor de zon. Russell en Hamilton gebruikten het moment om over te schakelen naar een verse set banden voor de laatste vijftien ronden.
'Safetycar is ingezet, Max. Hoe staat het ervoor met de banden?' vroeg Lambiase. 'Eh, ze zijn niet echt slecht, maar... Nee, het is wel prima', besloot Verstappen. 'De vraag is namelijk of je je baanpositie zou willen opofferen voor een nieuwe set', vervolgde Lambiase. 'Ik weet het niet. Ik denk het niet op dit moment', antwoordde Verstappen. 'Beide Mercedessen zijn naar binnen gegaan voor nieuwe banden. Hamilton had een gratis stop, Russell verloor een positie aan Piastri. Het wordt een sprint naar de vlag', zei de ingenieur. Toen de safetycar naar binnen ging schoot Verstappen weer als een raket uit de startblokken en wist hij Norris op een comfortabele afstand van zo'n 2,5 seconden te houden. Achter hem was er nog een strijd gaande.
Red Bull genoot van 'echte' race
Russell wilde graag zijn plekje terugpakken van Piastri om op het podium terecht te komen, maar raakte daarbij de Australiër in de laatste bocht richting start-finish. Verstappen lag nog steeds aan de leiding, en dat bleef zo tot het einde van de race. 'Ah, goed gedaan, Max. Wat een race', zei Lambiase, die zelfs een beetje opgelucht klonk. 'Wat een race!' zei teambaas Christian Horner. 'Alles was uitstekend getimed. Naar binnen op het juiste moment, de juiste banden op het juiste moment', zei Horner.
'Ja! Het was niet makkelijk, maar we hebben het gedaan. Goede, strategische calls. Echt nice. Hier heb ik wel van genoten', zei Verstappen. 'Het was een echte race', zei Lambiase. 'Ja, dat was wel leuk!' antwoordde de Nederlander, die genoot van het strategische spektakelstuk. 'En we hebben niet te veel punten verloren voor het constructeurskampioenschap, ondanks dat Checo (Pérez, red.) een DNF achter zijn naam moest schrijven', ging Lambiase verder. 'Ja, dat is wel jammer, maar gelukkig nog een goed resultaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties