Robert Doornbos heeft Sergio Pérez en George Russell op negatieve wijze belicht in zijn analyse van de Grand Prix van Canada bij Ziggo Sport. De uitdagende omstandigheden gaven Max Verstappen een perfecte kans om zijn stuurmanskunsten te etaleren, en de Nederlander greep die kans dan ook met beide handen aan, terwijl de chaos vooral achter hem ontstond.
Doornbos had in zijn analyse bij het Race Café eerst aandacht voor de start. 'Het mooiste bij de start waren die auto's van Haas', beseft Doornbos. 'Kevin Magnussen won tien posities in vier ronden, en had daarna een kwalitatief uitermate teleurstellende pitstop. Magnussen en Nico Hülkenberg hadden meteen veel meer grip dan de anderen op die full wets.' Uiteindelijk leverde de strategie van Haas geen punten op, mede dankzij de slechte pitstop bij Magnussen. De coureurs van Haas eindigden als elfde en twaalfde, en Alpine naderde Haas met een dubbele score tot op drie punten.
Negatieve opvaller bij de start was Sergio Pérez. De Mexicaan startte al als zestiende, maar kwam in de eerste bochten in contact met Pierre Gasly. 'Pérez wacht eigenlijk te lang met op het gas gaan, en Pierre Gasly ziet daar een gaatje en gaat wel op het gas. Het begon dus al heel rommelig voor Pérez, met al wat schade. Lullig en knullig, maar je moet daar gewoon niet zitten', zegt de analist over het teleurstellende kwalificatie-optreden van Pérez.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Russell komt net tekort
Vooraan ging de strijd tussen Max Verstappen, Lando Norris, en George Russell. 'Max was de banden aan het koelen. Je kan dat plannen, want er zijn een paar rechte stukken waarvan je weet dat je dat kan doen. Op het lange rechte stuk voor de pitstraat koelt hij eerst links, en daarna ook nog rechts. Je ziet dat George Russell gewoon kaarsrecht op die droge lijn rijdt. Die overcapaciteit die Max wel heeft, moet bij hem ingesproken worden', duidt Doornbos aan, die Russell veel risico zag nemen later in de race. 'Die inhaalactie op zijn teamgenoot was ook do or die. Gaaf dat het gelukt is, maar het had ook heel anders kunnen aflopen.'
Na een reeks stratencircuits en hobbelige circuits komen de traditionele circuits er nu weer aan, waardoor Spanje een echte graadmeter gaat vormen. 'In dit tempo is het Lando Norris die het Max nog een beetje moeilijk gaat maken, want die McLaren presteert op ieder type circuit momenteel. Barcelona en Engeland vind ik altijd wel echte testen. In Barcelona hoef je niet veel kerbstones te pakken. Red Bull komt daar ook met een groot upgradepakket, dus dan moeten ze er wel weer staan. Als McLaren het dan ook weer kan bijbenen, heb je wel een echt kampioenschap.' McLaren staat momenteel nog 89 punten achter Red Bull, maar loopt al drie races op rij in.
Dat ligt vooral aan het zwakke scoren van Pérez, die in drie races tijd slechts vier punten verzamelde. 'Slechter dan Pérez kun je het niet doen. Je hebt geen momentum gezien. Ik heb ook geen gekke acties gezien, niks strategisch. Je hebt hem gewoon niet gezien', zo baalt Doornbos van het gebrek aan prestaties bij de 34-jarige, die later in de race ook nog crashte. 'Hij gaat gewoon te wijd die bocht in. Je hoort het Russell ook zeggen: je moet op die lijn blijven, maar hij zit met zijn buitenwielen op het natte. Dan ben je gezien. Hij stuurt gewoon te laat in', vertelt de Rotterdammer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties