Formule 1-analist Mark Hughes besprak eerder in podcast van The Race al de flexi-wings van Mercedes en McLaren, die in principe de slimme aerodynamica van Red Bull Racing volledig overbodig maakte. De flexi-wings waren een groot onderwerp van het 2024-seizoen en zullen naar het idee van Hughes ook in 2025 een grote rol blijven spelen, vooral nu de FIA de tests rondom flexibele voor- en achtervleugels niet aanpast.
Helmut Marko vermoedde vroeg in het 2024-seizoen al dat Mercedes en McLaren gebruikmaakten van flexi-wings. Een flexibele voorvleugel of achtervleugel is in principe niet verboden, maar er zijn wel regels betreffende hoeveel millimeter een vleugel door mag buigen. Marko vermoedde dat de vleugels van de concurrentie iets te flexibel waren. McLaren heeft echter alleen haar achtervleugel aan moeten passen na Bakoe. De FIA heeft onlangs aangegeven de regels omtrent de tests niet aan te passen.
Lees ook
Geeft de FIA Red Bull en anderen de kans om de McLaren-richting op te gaan met de flexi-wings?
Dat opent deuren voor Red Bull en Ferrari, die ook nadenken over het introduceren van flexi-wings. De teams moeten dan bepalen of ze een deel van ontwikkelingsbudget daaraan willen besteden of niet. 'Ik denk dat de grote vraag is of de veranderingen die je kunt aanbrengen met de toegestane aero-elasticiteit hen progressie zal laten boeken, of ze dat kunnen begrijpen en het concept aan kunnen passen om er het meeste uit te halen', stelt F1-journalist Edd Straw.
'Op dit moment zijn er niet echt concrete data beschikbaar. We kunnen het op twee manieren bekijken: of ze hebben een grote stap voor de boeg, wat potentie biedt, of ze moeten die stap juist maken om in te halen wat andere teams al hebben bereikt', stelt hij. 'Ik zou meegaan met wat Pierre Waché heeft gezegd', antwoordt Hughes. 'Zijn begrip van waar ze stonden en waarom, terwijl ze meer downforce op de auto probeerden toe te passen en hem verder te ontwikkelen, en de auto daarom meer uit balans raakte.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat gaf Max de balans die hij nodig had'
Red Bull kon dit eerder oplossen met de slimme aerodynamica die ze op de auto hadden, bestaande uit de vloer en een zachtere, makkelijk aanpasbare ophanging. 'Ze konden die zachtere ophanging gebruiken omdat ze veel meer vergevingsgezinde aerodynamica hadden. Hierdoor hadden ze altijd behoorlijk veel downforce over het hele snelheidsbereik', zegt Hughes. Daardoor stond Red Bull niet altijd op één betreffende de topsnelheden, maar won de bolide tijd in de bochten, waar de slimme aerodynamica het werk deed.
'Dat gecombineerd met de aanpasbaarheid gaf Max de balans die hij nodig had', vervolgt Hughes. De komst van flexi-wings was vervolgens de dominante innovatie van 2024. 'De concurrentie ging met aero-elastische voorvleugels bezig, waardoor ze de downforce konden behouden, en een consistente balans, bij alle snelheden. Je kunt de voorvleugel gewoon op een hogere hoek zetten, en deze stalt dan uit bij hogere snelheden. Dat werkt bij lage snelheid en zorgt voor stabiliteit bij hoge snelheid, en dat is wat Red Bull niet kan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waché had duidelijke verklaring
Red Bull ondervond veel problemen toen ze in 2024 probeerde om meer load toe te voegen. 'Toen werden de nadelen juist uitvergroot: de moeilijkheid bij het ingaan van bochten, of bij lage of hoge snelheden. Er was geen optimale balans te vinden, vooral niet wanneer de auto zo hard gepusht werd als Max dat van nature doet', vervolgt de Brit. 'Dus volgens die logica lijkt het erop dat Red Bull geen uitweg uit deze impasse heeft zonder ook het pad van flexi-wings te bewandelen.'
Hughes vroeg Waché tijdens het seizoen dan ook waarom ze er in 2024 al niet mee bezig zijn gegaan. 'Hij zei: vanwege de budget cap', luidde het simpele antwoord van de technisch directeur. 'Hij gaf aan dat het budgetplafond, gecombineerd met de middelen en personeel, en de auto's van 2025 en 2026, hen beperkte. Dus vermoedelijk introduceren ze wel flexi-wings op de auto van 2025. Ik zou verwachten dat die auto net zoveel aero-elasticiteit heeft als we zagen bij McLaren. In dat geval zou het veel makkelijker moeten zijn om de auto in balans te brengen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties