Horner nog vol onbegrip over tijdstraf Verstappen: 'Norris remde later dan in zijn snelste ronde' Formule 1
Formule 1

Horner nog vol onbegrip over tijdstraf Verstappen: 'Norris remde later dan in zijn snelste ronde'

Horner nog vol onbegrip over tijdstraf Verstappen: 'Norris remde later dan in zijn snelste ronde'

Christian Horner kan zich vijf dagen na de Grand Prix van Mexico nog altijd niet vinden in de tijdstraf die Max Verstappen kreeg voor het eerste incident met Lando Norris in bocht vier. De teambaas van Red Bull Racing gelooft nog steeds dat de McLaren-coureur de bocht nooit zou hebben gehaald en de Brit uit kritiek op de huidige Formule 1-regels.

Verstappen trok afgelopen zondag tot tweemaal toe aan het kortste eind in de duels met Norris. De wedstrijdleiding achtte de leider in het wereldkampioenschap zowel bij het incident in bocht vier als bij dat in bocht zeven schuldig en besloot de 27-jarige Nederlander twee keer een tijdstraf van tien seconden op te leggen. Daarmee waren de kansen van Verstappen op een klassering in de top vier verkeken. De drievoudig wereldkampioen zou uiteindelijk achter de beide coureurs van Mercedes als zesde over de finish komen, terwijl zijn grootste concurrent in de titelstrijd, Norris, nog tot P2 wist te reiken en zo weer tien belangrijke punten van de voorsprong van Verstappen af wist te snoepen.

Horner nog altijd oneens met eerste tijdstraf Verstappen

Na afloop ontstond er veel discussie over het rijgedrag van de regerend wereldkampioen, maar ook was lang niet iedereen het eens met hoofdzakelijk de eerste straf van Verstappen, zo ook Horner, die zelfs de data van het bewuste moment had uitgeprint en dit aan de media liet zien. Op vrijdag, direct na de eerste vrije training van de Grand Prix van São Paulo, werd de 50-jarige Brit bij Sky Sports nogmaals naar de incidenten gevraagd, maar de mening van Horner is nog altijd ongewijzigd.

'De eerste straf vind ik nog altijd heel erg zwaar', doelt Horner op het incident tussen beide titelrivalen in bocht vier. 'De tweede snap ik, maar de eerste vind ik nog steeds moeilijk te begrijpen. In het bijzonder nadat we de data hebben gezien. Je ziet Lando (Norris, red.) zijn remmen loslaten en extra snelheid maken. Hij remde later dan tijdens zijn snelste ronde', wil Horner aangeven dat Norris daadwerkelijk iets anders deed dan normaal.

Als interviewer Simon Lazenby vervolgens vraagt of Norris niet gewoon een wijdere lijn wilde nemen, antwoordt Horner ontkennend. 'Nee, ik denk dat hij gewoon probeerde om ervoor te liggen (bij de apex). Ik denk echt niet dat hij in staat zou zijn geweest om op de baan te blijven op dat moment', blijft de Red Bull-teambaas bij zijn eerdere standpunt. 'En natuurlijk kan de andere auto gewoon niet aan de kant. En ik denk dat het probleem met deze regels is dat je altijd meer risico neemt als je aan de buitenkant zit. Maar de bocht behoort aan diegene, die aan de binnenkant zit. Ik begrijp de beslissing bij het tweede incident, eerlijk waar. Maar die daarvoor... ik denk dat dit een moeilijk verhaal wordt, want het gaat de manier waarop deze mannen racen veranderen', denkt Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws