Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko legt uit waarom de Oostenrijkse renstal heeft besloten om een motorwissel door te voeren in Brazilië en hoopt dat de auto beter presteert op Interlagos dan in Mexico. Marko was behoorlijk geschrokken van de pace van de RB20 vorig weekend, en dat voorspelt niet veel goeds voor de laatste race van de triple header. Marko doet een schietgebedje voor de weergoden.
Bijna een jaar geleden zag de wereld van Red Bull er heel anders uit. Begin november 2023 pakte Max Verstappen zijn zeventiende overwinning van het seizoen in São Paulo, tijdens het seizoen dat de geschiedenisboeken inging als een van de meeste dominante seizoenen van een team ooit. Van die dominantie is op dit moment weinig te merken. Verstappen heeft al tien races niet meer gewonnen en nu staat de kampioensformatie derde in het constructeurskampioenschap. Het is bizar, als het aan Marko gevraagd wordt. 'Totaal onrealistisch, zelfs', zegt de Oostenrijker tegenover Kleine Zeitung.
'Op dit moment heeft Ferrari de snelste auto, en twee sterke coureurs die beiden met de top mee kunnen komen. Daarom zijn zij naar mijn mening zelfs de favoriet voor het kampioenschap', wijst de 81-jarige aan. In Austin en Mexico was Ferrari behoorlijk snel, en wisten ze bijna twee dubbele zeges achter elkaar te boeken. Bij Red Bull ging het anders. 'Onze prestaties op de harde band waren echt schrikbarend', zegt de topadviseur. Hij hoopt daarom ook dat het gaat regenen in Brazilië, want dat kan Verstappen ook helpen. 'Als de weersvoorspellingen kloppen, is er kans op regen. Verstappen heeft altijd zijn kracht in de regen laten zien. We zetten er hier een nieuwe motor in, omdat de motor in Mexico al zwak was. Ondanks het sprintweekend hebben we dat besloten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als de auto dan goed afgesteld is...'
Bij het denken aan een regenrace in Brazilië denken velen ongetwijfeld direct even terug aan de wereldrace die Verstappen in 2016 reed. Hij reed toen van P16 naar het podium alsof het hem geen moeite kostte, terwijl de andere coureurs geen grip konden vinden op de natte baan. 'Als de auto dan goed afgesteld is (als het regent dit jaar, red.), zouden we in de top drie moeten kunnen eindigen', hoopt Marko. Dit weekend heeft het team weer slechts één training om de auto af te stellen, aangezien het een sprintweekend is. In Mexico stond Verstappen voor dezelfde uitdaging, aangezien hij niet kon rijden tijdens VT1 en VT2.
Hij pakte toen wel P2 in de kwalificatie, maar in de race ging de RB20 niet zo hard als gehoopt. Het weekend verliep aan de andere kant van de garage echter nog rampzaliger. Teamgenoot Sergio Pérez kwalificeerde buiten de top vijftien, kreeg het aan de stok met Liam Lawson, en belandde buiten de punten tijdens zijn thuisrace. De prestaties van Pérez worden aangewezen als de reden waarom Red Bull het constructeurskampioenschap verliest. 'Het terugvallen naar de derde plaats in het kampioenschap, de tweehonderd punten achterstand op Max, dat zegt genoeg', zegt Marko. Volgens Pérez waren er problemen met de RB20. 'We hebben alles onderzocht, en volgens mij krijgt hij zelfs een nieuw chassis, om hem gerust te stellen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pas na het seizoen wordt beslist
In Mexico gingen genoeg roddels rond dat Pérez er voor de laatste triple header van het seizoen al uit de auto zou worden gezet, maar zelf beweert hij dat hij gewoon blijft, en ook volgend jaar en het jaar erop. Marko lijkt zich af te vragen wat ze nog kunnen doen om Pérez te helpen. 'Ik denk dat we alles hebben gedaan om Checo te ondersteunen, en dat zullen we ook in het weekend in Brazilië doen, maar er komt een punt waarop je een grens bereikt', gaf teambaas Christian Horner al aan. 'We evalueren momenteel alles', zegt Marko. 'Beslissingen worden pas na Abu Dhabi genomen.
Volgens de geluiden in de geruchtenmolen is het dan de bedoeling dat Pérez met pensioen gaat in 2025, Lawson het zitje naast Verstappen krijgt, en Franco Colapinto naar RB verhuist. Marko spreekt het contact met Colapinto's management echter tegen, hij wijst op de talenten in Red Bulls eigen pool. 'Op dinsdag na Abu Dhabi is een test waarin enkele coureurs deelnemen die mogelijk voor volgend jaar in aanmerking komen. Isack Hadjar is bijvoorbeeld absoluut klaar voor de F1. Hij was in de juniorenklassen al sneller dan Franco Colapinto', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties