Het raceweekend in Austin is in volle gang, maar over wat er daadwerkelijk op de baan gebeurt, wordt er maar weinig gesproken. Onderwerp van gesprek is namelijk de zogenaamde bibgate waarin het team van Red Bull Racing en McLaren verstrikt zijn geraakt. Het team van McLaren heeft namelijk haar zorgen geuit over de mogelijkheid dat Red Bull de rijhoogte van de auto kan aanpassen in Parc Fermé-omstandigheden en dat is verboden. Horner reageert nu op de verdenkingen van McLaren.
Op de woensdag in Austin is de FIA onderzoek gaan doen bij Red Bull naar de verstelling van de rijhoogte van de RB20. Het hebben van een zogenaamde bib is niet verboden, ieder team in de Formule 1 heeft er een. Het verstellingsmechanisme van de bib van Red Bull zit echter in de cockpit en dat heeft McLaren doen vermoeden dat er aanpassingen aan de rijhoogte kunnen worden gedaan tijdens Parc Fermé, en dat is absoluut verboden. Horner vertelt tegenover Sky Sports dat hij de commotie nogal koude drukte vindt. 'Het is gewoon om de paranoia ergens anders in de paddock te bevredigen', zei hij zonder namen te noemen.
Al drie jaar lang bekend
De Red Bull-teambaas bekent, inderdaad, dat het systeem bij Red Bull op een andere plek zit dan waar je het bij andere teams vindt. 'Die van ons zit aan de voorkant, voor de voetruimte. Hij zit daar al zo'n drie jaar lang, denk ik.' De Brit vertelt dat als Red Bull daar iets aan zou willen doen, dat een heidens karwei zou zijn. 'Je moet de pedalen, andere panelen, en leidingwerk eruit halen om er überhaupt bij te kunnen.'
Volgens Horner zou die onderneming overeenkomen met ieder ander soort aanpassing aan de auto. 'Het zou nog makkelijker zijn om achter een rolbeugel aan te passen dan het is om bij het verstellingsmechanisme van de bib te komen. Het maakt allemaal onderdeel uit van hoe de voorkant van het chassis is verpakt', zegt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch besloot de FIA na het onderzoek de verstellingsmogelijkheid van de bib af te plakken zodat er geen mogelijkheid is voor Red Bull om eraan te sleutelen. Horner vindt daar het zijne van. 'Ik denk dat het is gedaan omdat er nogal wat gezeur van een van onze rivalen is geweest en het is de taak van de FIA om naar aanleiding van dat soort klachten onderzoek te doen.'
De teambaas snapt alleen niet dat McLaren er voor heeft gekozen om nu over dit onderdeel te gaan klagen. 'Het onderdeel staat op een openbare lijst van onderdelen. Die lijst is de laatste drie jaar al tot hun beschikking geweest. De FIA heeft er nooit een punt van gemaakt. Ik denk dat dit gewoon wordt gedaan om wat paranoia ergens anders in de paddock te bevredigen.'
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties