Horner doet bijzondere onthulling: 'Waren vorig jaar al races waarin we het zagen' Formule 1
Formule 1

Horner doet bijzondere onthulling: 'Waren vorig jaar al races waarin we het zagen'

Horner doet bijzondere onthulling: 'Waren vorig jaar al races waarin we het zagen'

Christian Horner heeft aangegeven dat de problemen van de RB20 al aan het begin van het seizoen aan het licht kwamen, ondanks dat Max Verstappen toen nog de dominante kracht was in de Formule 1. De vervelende eigenschappen van de auto waren zelfs al te zien op de RB19, wat gezien wordt als één van de snelste Formule 1-auto's aller tijden. Er moet dus een oplossing komen voor de problemen bij Red Bull en dat moet voor de Grand Prix van de Verenigde Staten gebeuren.

Op dit moment kan Verstappen alleen nog maar dromen van rijden in een auto als de RB19. De dominantie van de coureur van Red Bull is al een tijdje voorbij, maar dat gaat gepaard met serieuze problemen bij de Oostenrijkse renstal. De auto doet absoluut niet meer wat Verstappen wil, waardoor het nu ook moeilijk is om podiumplekken te pakken tijdens raceweekenden. De drievoudig wereldkampioen kwam tijdens de Grand Prix van Italië namelijk niet verder dan de zesde eindpositie.

Het is dan ook alarmfase één bij Red Bull. De problemen zijn echter al een tijdje bekend in Milton Keynes. 'Als je echt in de data duikt, kun je zien dat we aan het begin van het jaar al problemen hadden, dat die karakteristiek van de auto toen al aanwezig was', wordt Horner geciteerd door Motorsport.com. 'De anderen hebben ondertussen natuurlijk een stap gemaakt. Doordat we daardoor harder hebben moeten pushen met ons pakket, kwam het probleem bloot te liggen.'

'Als we verder teruggaan in de data, dan waren er zelfs vorig jaar al een paar races waarin we het begonnen te zien, zoals in Austin', vervolgt de Red Bull-teambaas. Horner vraagt zich dan ook hardop af of Red Bull niet te ver is gegaan in de ontwikkeling van het concept. Vorig jaar verliep alles namelijk vlekkeloos, maar de Oostenrijkse renstal ging voor een koerswijziging met de RB20. 'Er is een eigenschap van de auto waarvan we weten dat we die moeten aanpakken. In de fabriek in Milton Keynes is men daar ook vol op gefocust.'

Horner wil break goed benutten

Het grootste probleem van de RB20 is de balans in de auto. Verstappen en Sergio Pérez klagen op het ene moment over onderstuur en het andere moment juist over overstuur. Er is momenteel geen duidelijke oplossing voor dat probleem. 'Als je de achterkant tot rust brengt, heeft dat gevolgen voor de voorkant. Dan kom je met onderstuur te zitten met als consequentie dat je zo je banden naar de gallemiezen helpt. Dit is iets wat we echt op orde moeten krijgen.'

Dat zal deze maand waarschijnlijk nog niet gebeuren voor Red Bull. Er staan twee straatraces op het programma, maar daarna is er opnieuw een rustperiode van drie weken, al zal er in de fabriek wel keihard gewerkt worden. 'We hebben nu twee weken voor Bakoe en Singapore. Daarna is er een break tussen Singapore en Austin, waarin we, in tegenstelling tot de zomerstop, gewoon mogen doorwerken. Deze aankomende periode wordt dus cruciaal', aldus Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws