NB | 'Verstappen betaalde in Monza de prijs voor de fouten van Pérez' Formule 1
Formule 1

NB | 'Verstappen betaalde in Monza de prijs voor de fouten van Pérez'

NB | 'Verstappen betaalde in Monza de prijs voor de fouten van Pérez'

De Grand Prix van Italië was niet bepaald saai: de start zorgde al voor genoeg spektakel voorin, waarna de race uiteindelijk beslist werd door een strategisch schouwspel. Daarnaast verscheen er een debutant aan de start, en waren er voldoende inhaalacties. Max Verstappen leek met Red Bull Racing een vrije rustige race te hebben, maar op onbegrijpelijke wijze werden twee incidenten van de wereldkampioen niet uitgezonden. Alles uit het Grand Prix-weekend in Monza komt aan bod in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl met hoofdredacteur Mark Hanselman.

- Een geweldige zege van Leclerc! Is Ferrari weer terug?

'Charles Leclerc weet zijn locaties voor overwinningen goed uit te kiezen, ja. Voor de Monegask is het enige dat beter is dan het winnen van de Grands Prix van Monaco én Italië in een Ferrari het winnen van de wereldtitel. Dat lijkt dit jaar buiten bereik te zijn, maar het zegt wel veel over het seizoen van Leclerc dat hij ondanks de vormdip van Ferrari nog altijd derde staat, terwijl hij juist moeizaam begon aan het seizoen, vergeleken met teamgenoot Carlos Sainz.'

'In Italië kwam alles samen: het enige team met een snellere auto maakt er standaard strategisch een zooitje van; George Russell schakelde zichzelf al in de eerste remzone uit en zowel Mercedes als Red Bull kwamen er sowieso niet aan te pas; het circuit van Monza past goed bij de SF-24; en niet te vergeten: Leclerc reed natuurlijk ijzersterk. De 26-jarige laat zien dat hij sinds de mislukte titelpoging in 2022 gegroeid is. Hij is steeds constanter geworden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

finish charles leclerc ferrari 28 sunday monza 2024 podium 34 sunday monza 2024
Alles klopt aan deze foto, behalve de kleur van het pak.

'Twee statistieken om aan te geven hoe goed Leclerc bezig is: hij is de enige coureur die in de laatste vier weekenden telkens een podium pakte, en als elke race hetzelfde eindigt als in Monza, wordt hij dominant kampioen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, maar dat hij slechts 24 punten achter Lando Norris staat, zegt veel over zowel Norris als Leclerc. In Italië werd Leclerc mede geholpen door een flink pakket aan upgrades.'

'Hoewel Monza een apart circuit is, heeft Ferrari ook een stap gezet voor de komende races. Ferrari werd tijdelijk gedwarsboomd door een stuiterende auto na een vloer-upgrade, en loste dit probleem in Italië op met een nieuwe vloer, die niet voor problemen zorgde. Dat betekent vermoedelijk dat Ferrari weer terug is op haar oude niveau. Dat is waarschijnlijk niet zo sterk als McLaren, maar wel sterker dan in de afgelopen twee maanden.'

'De wereldtitel wordt met 86 punten achterstand op Verstappen ingewikkeld, maar in Singapore en vooral in de aankomende race in Azerbeidzjan mag Leclerc absoluut tot de favorieten gerekend worden. Wat mij betreft is hij in Bakoe zelfs de topfavoriet. Leclerc pakte in de laatste vier (sprint)kwalificaties in de straten van Bakoe telkens de polepositions. Hij is gespecialiseerd in kwalificaties op stratencircuits, dat bewees hij ook weer in Monaco. Dit jaar is het bandenmanagement ook op orde en is Ferrari op zondagen sterker dan op zaterdag. Mijn tip voor Bakoe is dus Leclerc, en ook in Singapore maakt hij kans. Voor een titelpoging heeft Ferrari echter nog wel wat meer nodig.'

- Wat had McLaren anders kunnen doen?

'Bij McLaren gaat het al fout vanaf 'papaya rules', een term die het team heeft uitgevonden om te refereren aan interne afspraken. Gezien de boordradio's houdt dit onder meer in dat beide coureurs vrij zijn om tegen elkaar te racen, als ze maar het belang van het team in het achterhoofd houden, en dat de voorste coureur altijd voorrang krijgt bij de pitstops, en zijn plek terugkrijgt als McLaren haar tweede coureur een undercut moet plaatsen.'

'Hoewel Lando Norris dit seizoen lang niet foutloos is, en vaak niet overtuigt, stond hij voor de Grand Prix van Italië wel 46 punten voor Oscar Piastri. McLaren is torenhoog favoriet voor de constructeurstitel, en moet zich focussen op de rijderstitel. Die is nog haalbaar, maar dan moet je buitenkansjes als in Monza wel benutten. Als je beide coureurs gelijke status geeft, en aangeeft dat de voorste coureur altijd prioriteit krijgt, creëer je een situatie als in Monza.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri lando norris mclaren gp italie zondag 2024 3
Piastri valt Norris aan in de openingsronde.

'De inhaalactie van Piastri was geweldig en toont het talent van de jonge Australiër, maar dit had zomaar in tranen kunnen eindigen. Norris kon Piastri én een spin nipt vermijden, maar als de Brit gespind was - iets wat Michael Schumacher (2004) en Sebastian Vettel (2018) op identieke wijze al overkwam - dan was Verstappen waarschijnlijk zelfs uitgelopen. Die luxe heeft McLaren gewoon niet meer.'

'Het heeft er alle schijn van dat Piastri nu nog vol voor de titel gaat. Begrijpelijk, maar hij staat nog 106 punten achter Verstappen, en dat lijkt wel wat te veel van het goede te zijn, mede omdat hij ook Leclerc en Norris nog moet achterhalen. Hierin moet de teamleiding sterk optreden. Andrea Stella zette na Nederland nog in op negen overwinningen op rij, maar ziet de zege een week later al naar de concurrent gaan.'

'Dat McLaren de zege uiteindelijk misliep, heeft er ook alles mee te maken dat beide McLaren-coureurs alleen op elkaar gefocust waren. McLaren had de snelste auto, en heeft het bandenmanagement prima op orde, maar Norris pushte te hard om Piastri weer in het vizier te krijgen, en Piastri reageerde daar weer op. Net als in België had McLaren strategisch gezien oogkleppen op, en daar profiteerde Leclerc optimaal van. In de openingsstint versleten de mediumbanden van de Ferrari-coureur nog sneller, maar hij hield rekening met een éénstopper en zijn geduld en volwassenheid in de tweede stint betaalden zich uit.'

'Daarmee komen we terug bij 'papaya rules', regels die eigenlijk zijn ingelast om de coureurs tegen elkaar te laten racen, in plaats van tegen de concurrentie. Vorige week zei ik het al in mijn nabeschouwing: Norris en McLaren kunnen wel als wereldkampioenen overkomen als ze dominant zijn, maar zodra de voorsprong kleiner wordt, laten ze het keer op keer liggen. Ik zie de uitspraak van Stella én 'papaya rules' als een vorm van arrogantie, die werd afgestraft: hoogmoed komt voor de val. Er mag dan wel een dominante auto zijn, maar met zes winnaars in de laatste zeven races mag je daar resultaat-technisch niet over spreken.'

- Hoe kan het dat Red Bull nóg verder is teruggezakt?

'Red Bull heeft het vooral op de uitvoering laten liggen. Zoals Verstappen al zei: de strategie was niet goed, de pitstops niet, het team was niet scherp, en hij miste motorvermogen. In Q2 zat hij er nog bij, maar in Q3 kwam het er totaal niet uit. Waar dat door komt, is lastig te zeggen, maar het geeft wel aan dat Red Bull op zaterdag al niet maximaal presteerde, waar Verstappen in Nederland wel nog het onderste uit de kan kon halen.'

'Daarnaast had Verstappen frustraties over het feit dat Red Bull geen speciale Monza-vleugel had ontwikkeld: 'Het team heeft een andere keuze gemaakt en ze spenderen het geld liever aan iets anders', aldus Verstappen. Die vleugel levert vooral in Monza voordeel op, en dus valt de keuze te begrijpen, maar het kan ook een deel van de achterstand verklaren. Red Bull heeft natuurlijk grotere problemen, en niet alleen met de auto.'

'Ook qua budget moet Red Bull keuzes maken. Dat heeft te maken met de zware crashes van Sergio Pérez eerder dit seizoen. De Mexicaan reed al 3,8 miljoen euro aan schade. Ter referentie: McLaren kreeg na de kwalificatie 10.000 euro boete vanwege de unsafe release van Piastri bij Verstappen. McLaren kan 380 van dit soort unsafe releases doen, voordat het op het schadetotaal van Pérez uitkomt. De meeste coureurs zitten rond een miljoen aan schade, dus de extra 2,8 miljoen euro van Pérez kosten Red Bull meerdere pakketten aan upgrades, zo ook een speciale Monza-vleugel. Verstappen betaalde in Monza dus de prijs voor de fouten van Pérez.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez rb 20 crash monaco red bull racing
Deze Red Bull van Pérez uit Monaco is eerder een RB0.5.

'Wat ik wel opvallend vond, is dat Verstappen in de openingsfase al meldde dat Lewis Hamilton een straf had moeten krijgen. Waarom? Dat liet de regie niet zien, ook niet in de herhalingen. Na het opzoeken van de onboardbeelden wordt duidelijk dat Verstappen contact had met beide Mercedes-coureurs. In de tweede chicane zat hij deels naast Hamilton, waarbij de Brit hem afkneep en Verstappen op zijn voorvleugel raakte. Een straf was het naar mijn mening niet waard, maar er is ook totaal niet naar gekeken.'

'Bij het uitkomen van de chicane is Verstappen door dit momentje even zijn momentum kwijt, waardoor Russell - die vier plekken inleverde door zich bij de start te vergalopperen - een kansje zag. De Mercedes-coureur prikte met zijn neus aan de buitenkant van Verstappen in een gat dat altijd zou verdwijnen. Dit gebeurde dan ook, en Russell raakte de Limburger met zijn voorvleugel op het linkerachterwiel, waarbij zijn end plate afbrak. Mocht je je als lezer dus ook afgevraagd hebben hoe Russell nou zijn voorvleugel beschadigde, dan was dit niet door contact met Oscar Piastri, maar door contact met Verstappen. Ik vind het volslagen onbegrijpelijk dat de regie de touchés van Verstappen met beide Mercedes-coureurs miste, zeker aangezien dit schade opleverde bij Russell.'

- Wat mogen we verwachten van Verstappen in de komende races?

'De komende twee races zijn stratenraces in Azerbeidzjan en Singapore. Bakoe is een soort onnavolgbare combinatie van Monaco en Monza: een stratencircuit, maar ook enorm snel. De hobbels zullen de balans van de Red Bull waarschijnlijk geen goed doen, en in Singapore hoeft het Oostenrijkse team niet op veel beterschap te rekenen. Het zal in beide weekenden op schadebeperking uitdraaien, tenzij McLaren en Norris wederom een helpende hand bieden. Verstappen kan wel wederom gered worden door Leclerc en Ferrari, die op deze circuits absoluut ook tot de kanshebbers behoren.'

'Wat mij betreft is het voor Red Bull dan ook zaak om deze twee weekenden deels op te offeren. In het slechtste geval word je zevende en achtste, en heel veel meer zit er waarschijnlijk niet in. Het grote pluspunt voor Red Bull is dat het na de Grand Prix van Singapore weer vier weken duurt tot de volgende race. In tegenstelling tot in de zomerstop hoeven de fabrieken nu niet dicht, en dat geeft Red Bull heel veel tijd om te analyseren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Verstappen betaalde in Monza de prijs voor de fouten van Pérez'
Red Bull heeft antwoorden nodig, en de herfststop biedt ademruimte.

'Ik denk dan ook dat ze in de naar verwachting twee moeizame weekenden ook zoveel mogelijk verschillende afstellingen en onderdelen moeten uitproberen en data moeten verzamelen. Dat kan een paar puntjes kosten, maar Verstappen heeft 62 punten voorsprong en gaat de herfststop sowieso als leider in. Red Bull kan die marge gebruiken om antwoorden te vinden en zo aan het einde van het seizoen (en in 2025) weer competitiever te zijn.'

'Red Bull is wel al met deze zoektocht naar de juiste configuratie begonnen. Op de korte termijn is dat pijnlijk, want als je upgrades van de auto haalt en downforce inlevert, maar nog steeds geen balans hebt, word je alleen maar zwakker, maar op de lange termijn is dit noodzakelijk om weer op het juiste pad terecht te komen. Die onderbreking van vier weken is voor Red Bull de ideale kans om herstelwerk uit te voeren.'

'In het kampioenschap verwacht ik ook dat Verstappen in deze races redelijk wat terrein zal verliezen, al zijn dit ook races waar een crash of een Safety Car de boel op zijn kop kan zetten. Voor de rest van het seizoen zie ik Verstappen nog steeds als favoriet. Hij is de beste coureur, en McLaren en Norris zijn niet constant genoeg. Piastri, Russell, Hamilton, Leclerc, en mogelijk ook Sainz maken nog kans op overwinningen, en Verstappen zal met een rekenmachine op schoot in Abu Dhabi overleven, gok ik.'

- Magnussen is geschorst. Terecht?

'Hij heeft het er zelf wel een beetje naar gemaakt, door als kamikazepiloot tekeer te gaan, vooral in Miami. Een groot contrast met 2023, toen hij nog het hele seizoen overleefde zonder strafpunten. Dit seizoen verzamelde hij tien strafpunten in de eerste zes races. In Saoedi-Arabië kreeg hij drie strafpunten vanwege een crash met Alexander Albon en vanwege het afsnijden van het circuit om zo zijn plek te behouden. In China reed hij Yuki Tsunoda uit de race, waardoor hij nog twee strafpunten kreeg. Haas was het echter niet ermee eens dat dit de schuld van Magnussen was.'

'In Miami pakte Magnussen zelfs vijf strafpunten. De eerste drie pakte hij in de sprintrace, waar hij in totaal 35 seconden aan tijdstraffen ontving, vanwege zijn felle verdediging op Lewis Hamilton, om zo Nico Hülkenberg meer ruimte te gunnen. Magnussen kreeg onder meer een straf voor het afsnijden van het circuit, en was het eens met zijn straffen. In de Grand Prix zelf kreeg hij ook nog twee punten voor een crash met Logan Sargeant, en in Italië raakte hij Pierre Gasly.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Verstappen betaalde in Monza de prijs voor de fouten van Pérez'
Magnussen is dit seizoen te vaak een wildebras geweest.

'Ik vind de straf voor Magnussen dan ook verdiend, al ben ik het wel met Fernando Alonso eens dat er onderscheid moet komen tussen het creëren van gevaarlijke situaties en onbenullige dingetjes. Het veroorzaken van een crash is onvergelijkbaar met het afsnijden van een bocht of het overschrijden van een witte lijn. Dan kunnen ze beter alleen strafpunten geven voor botsingen en de limiet verlagen tot bijvoorbeeld negen punten. Wel vind ik het mooi dat we vermoedelijk Oliver Bearman weer aan het werk gaan zien.'

- Hoe deed Colapinto het?

'Behoorlijk goed! Hij kon niet in de voetsporen van Nyck de Vries treden met een puntenfinish, maar na slechts één weekend is hij dankzij zijn twaalfde plek Valtteri Bottas in het kampioenschap al voorbij. Hij ging wel een paar keer door de grindbak, maar reed geen schade, en deed het in de race prima. Zijn fout in de kwalificatie was zonde, want zonder dat foutje had hij wellicht kans gehad op een plekje bij de eerste tien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Verstappen betaalde in Monza de prijs voor de fouten van Pérez'
Franco Colapinto genoot van zijn debuutweekend.

'Hij geeft echter het gelijk van James Vowles aan om Logan Sargeant de deur te wijzen, en door voor eigen talent te kiezen. Colapinto weet dat er volgend jaar geen stoeltje vrij is voor hem bij Williams, maar krijgt nu wel negen weekenden lang de kans om zich te laten zien, iets waar hij anders nooit de gelegenheid voor zou hebben gekregen. Hoewel Colapinto slechts zesde stond in de Formule 2 laat zijn debuut zien dat teams misschien wat sneller een jonge coureur een kans moeten geven, in plaats van een grijze muis, die al tien jaar of langer kleurloos meerijdt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws