Kevin Magnussen kreeg vroeg in het seizoen tien strafpunten op zijn superlicentie. Bij twaalf punten krijgt een coureur een raceschorsing, en in Italië was het na een incident met Pierre Gasly prijs. De Deen moet dus een race uitzitten, en zal in Azerbeidzjan vermoedelijk vervangen worden door Oliver Bearman.
Na enkele agressieve races, met name in Miami, leek het een kwestie van tijd te zijn voordat Magnussen tegen zijn laatste punten aan zou lopen. De Deen hield zich echter een tijdje gedeisd, en ontsnapte al een paar keer aan een straf, maar in Italië verremde hij zich voor de tweede chicane in duel met Pierre Gasly. Magnussen raakte de Alpine-coureur, en beide mannen gingen rechtdoor in de chicane, waarbij Gasly zijn plek behield.
'Volledig mee oneens'
Magnussen ontving voor het incident twee strafpunten. Daarmee komt zijn totaal op twaalf uit, en hij is voor de komende race geschorst. Deze schorsing is inmiddels bevestigd door de FIA. Magnussen reageerde verbolgen op het nieuws. 'Ik ben blij met mijn prestatie, en blij met onze snelheid en het bandenmanagement, maar ik ben extreem teleurgesteld door deze straf. Dit slaat echt nergens op', zegt Magnussen in een interview met Viaplay.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Magnussen eindigde ondanks zijn straf wel als tiende, en pakte zo een punt, maar houdt geen goed gevoel aan het weekend over. 'Ik had licht contact met Gasly, en we raceten hard richting bocht vier. We raakten elkaar lichtjes, we sneden allebei de vijfde bocht af, en we kwamen weer terug het circuit op. Er was dus geen probleem', vindt Magnussen.
Niet consistent
De Haas-coureur wijst op een gebrek aan consistentie van de wedstrijdleiding. 'Ik krijg hier tien seconden straf voor, terwijl Daniel Ricciardo aan het begin van de race Nico (Hülkenberg, red.) raakte. Hij vernielde Nico's race volledig, en het was een incident bij 300 kilometer per uur, terwijl mijn incident bij 100 kilometer per uur was. Ricciardo krijgt vijf seconden straf. Het is niet logisch, ik begrijp het niet, en ik ben het er volledig mee oneens.' Magnussen baalt vooral van de oneerlijke straf, maar vreesde al dat een schorsing onvermijdelijk was. 'Ik heb al gezegd dat ik hard blijf racen. Dat heb ik nu ook gedaan.'
Gasly vol onbegrip
Magnussen is daarmee de eerste coureur die onder het huidige systeem een schorsing krijgt. De reservecoureurs van Haas zijn Pietro Fittipaldi en Oliver Bearman. Aangezien Bearman voor 2025 bevestigd is en al voor Ferrari reed, is de 19-jarige Brit de logische vervanger. Gasly, slachtoffer van de actie van Magnussen, had echter liever gewoon de Deen in actie gezien. 'Eerlijk gezegd stelde dit niks voor', geeft Gasly bij Motorsport.com aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We waren zelf enorm traag. Dat moeten we oplossen, want ik geloofde echt dat we in de race sterker zouden zijn, maar dat was niet zo', vervolgt de Fransman, die dan de aandacht weer naar Magnussen verlegt. 'Iemand zei tegen mij dat hij tien seconden straf gekregen heeft. Dat verbaast me eerlijk gezegd. Het was een beetje wheel to wheel, en ik verloor er geen tijd mee. Het verbaast me dus.'
Gasly hoopt zelfs dat ze de schorsing ongedaan maken. 'Ik hoop dat ze deze straf op de een of andere manier terug kunnen draaien, want dit is heel oneerlijk. Ik wil graag voor hem opkomen voor de wedstrijdleiding. Ik zal zien wat ik kan doen. Dit voelt in ieder geval heel oneerlijk aan', zo leeft hij mee met zijn collega, die het einde van zijn Formule 1-carrière lijkt te naderen.
Alonso steunt Gasly
Ook Fernando Alonso leefde met Magnussen mee. 'Honderd procent, want deze straffen moeten uitgedeeld worden vanwege gevaarlijk rijden. Ik heb niet de hele lijst van zijn strafpunten, maar soms is dat gewoon het overschrijden van een witte lijn of een unsafe release. Dit hoort bij het racen. Soms krijg je een drive through, soms vijf seconden straf. Ik begrijp dat er straffen zijn, maar de straffen omtrent veiligheid zijn moeilijk te begrijpen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties