Commentator Martin Brundle heeft in een column teruggeblikt op de Grand Prix van Italië. De voormalige Formule 1-coureur genoot van de spannende strijd in Monza, en rekent erop dat Ferrari nu helemaal terug is. Hij voorspelt een titelstrijd tussen Ferrari en McLaren, terwijl Brundle ook zoekt naar antwoorden over de zwakke vorm van Red Bull Racing.
'De kwalificatie in Monza voor de Grand Prix van Italië leverde een cliff-hanger op, die resulteerde in de kleinste verschillen in de top zes uit de 74-jarige historie van de Formule 1', zo opent Brundle zijn column op Sky Sports F1 met een statistiek. De beide Red Bull Racing-coureurs zaten overigens niet in die top zes. 'Er zat maar 0,186 seconden verschil tussen de nummers één en zes, en het was zo spannend dat de nummer zes, Lewis Hamilton, die al 104 polepositions te pakken heeft, zichzelf publiekelijk zat af te kraken voor de media vanwege het mislopen van de poleposition.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Brundle merkt op dat zijn landgenoot bijzonder zelfkritisch was, en vraagtekens plaatste bij zijn eigen optredens. 'Hij suggereerde zelf dat hij tegenwoordig wat tekortkomt, en dat Andrea Kimi Antonelli, zijn vervanger bij Mercedes in 2025, het vermoedelijk beter zou doen. Je kan alleen maar respect opbrengen voor de eindeloze competitiviteit van Lewis', oordeelt de commentator over de 39-jarige coureur.
Norris overleeft start, of toch niet?
'Uiteindelijk was het het McLaren-team, dat in topvorm is, dat de eerste rij pakte voor de Mercedes van George Russell en de Ferrari van Charles Leclerc. Met 476 meter tot de eerste remzone konden we ons klaarmaken voor een geweldige race', vervolgt Brundle, die de aandacht naar de zondag verlegt. 'In tegenstelling tot in recente races, had Norris vanaf poleposition de perfecte start, en hij bewoog naar rechts om tegen teamgenoot Oscar Piastri te verdedigen. Dat gaf Piastri weer een mooie slipstream om tegen Russell te verdedigen.'
'Het leek de perfecte start van McLaren, dat zij aan zij de hele weg verdedigde, maar het duurde niet lang', weet Brundle, die beseft dat Norris zijn slechte startstatistieken verder vormgaf. 'Norris was te voorzichtig bij het remmen voor de tweede chicane, en Piastri pakte hem buitenom. Norris liet de remmen nog wel los, maar Piastri hield vol, en greep de leiding, terwijl ze elkaar bijna raakten. Norris had een slechte exit, en Leclerc liet de kans niet liggen om via het gras de tweede plek te pakken.'
Piastri als tegenstander, niet als teamgenoot
Brundle vindt de actie van de jongste McLaren-coureur veelzeggend. 'Piastri is duidelijk niet geïnteresseerd in de titelkansen van Norris tegen Max Verstappen, en dat zagen we in Hongarije ook al, toen hij overtuigend de leiding pakte bij de start. De racer in mij houdt van die instelling. Dit is waarom Piastri kampioenschappen won, en in een race-winnende Formule 1-auto terecht is gekomen. Het laatste waar hij blij van wordt is dat Norris in dezelfde auto wereldkampioen wordt, al betekent dit niet dat hij later toch een helpende hand zal uitsteken.' Piastri staat zelf 106 punten achter Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull: vraagtekens over vraagtekens
Het enige topteam dat er totaal niet aan te pas kwam, was de werkgever van Verstappen. Red Bull kwam zonder Monza-vleugel naar Italië en betaalde daar de prijs voor. 'Red Bull had gesneden in de aerodynamica van de auto, met minder drag en meer topsnelheid. Dat was niet geweldig voor de kwalificatie, of voor het bandenmanagement, maar ze dachten dat het beter zou zijn voor de race.'
'Red Bull startte met Verstappen en Sergio Pérez op de harde banden in een alternatieve strategie, vanwege hun relatief zwakke startplekken, met de zevende en achtste stek', zo snapt Brundle de keuze van de constructeurskampioen. 'Terwijl ze vooraan hard tegen elkaar raceten, leek dit slim, zeker zonder Safety Car. Slechte pitstops in ronden 22 en 23 en de vrij slechte race pace, plus de keuze voor een tweestopper, zorgden ervoor dat Red Bull moest leven met plekken zes en acht.'
'Max noemde zijn auto na de race een 'monster', en het is ook allemaal te vreemd', zo lijkt Brundle te denken dat er meer aan de hand is. De Brit doet zijn uitspraak onder de tussenkop 'Het vormverlies van Red Bull lijkt te vreemd te zijn'. 'Ze domineerden vroeg in het seizoen, en vorig jaar won Max hier nog zijn tiende race op rij. Dit jaar finishte hij 38 seconden achter de winnaar.' Dat is gemiddeld zo'n zeven tienden per ronde.
Titelstrijd tussen McLaren en Ferrari?
'Er zijn nog acht races te gaan, plus drie sprintraces', zo verlegt Brundle de aandacht naar de titelstrijd. 'Norris staat 62 punten achter Verstappen in het kampioenschap, al had dit 52 punten kunnen zijn als McLaren Piastri plaats had laten maken', zo wijst hij op Hongarije en Italië. 'Dat deden ze niet, en ze hebben het idee dat Norris niet echt een titel wil winnen dankzij een teamgenoot, die aan de kant gaat. Het wordt interessant om te zien wat ze gaan doen als ze echt druk op Red Bull en Max willen zetten.'
'Het constructeurskampioen is weer een heel ander verhaal', weet Brundle. 'McLaren staat slechts acht punten achter Red Bull, maar ook Ferrari staat maar 39 punten achter Red Bull. Op basis van de huidige vorm lijkt het erop dat het een gevecht wordt tussen Ferrari en McLaren voor het topplekje en de beste garage in de pitstraat komend seizoen.' Brundle lijkt erop te rekenen dat Red Bull hier afzakt tot de derde plek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties